صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / گوش شنوایی برای نقدهای دانشجویی نیست/خواسته‌هایی که صرفاً سیاسی نیستند + فیلم
گوش شنوایی برای نقدهای دانشجویی نیست/خواسته‌هایی که صرفاً سیاسی نیستند + فیلم

/صدای دانشجویان دانشگاه تهران در ایسنا/

گوش شنوایی برای نقدهای دانشجویی نیست/خواسته‌هایی که صرفاً سیاسی نیستند + فیلم

خیابان " ۱۶ آذر" منتهی به دانشگاه تهران اسمی آشنا، تاریخی و حتی نوستالژیک برای بسیاری از دانشگاهیان، دانشجویان و حتی مردم است. فلسفه نام‌گذاری این خیابان و ثبت روزی با عنوان "روز دانشجو" در تقویم رسمی کشور به اتفاقات ایران در سال ۱۳۳۲ برمی‌گردد؛ اتفاقی که در آن سه دانشجوی دانشگاه تهران در اعتراض به دیدار رسمی "ریچارد نیکسون" معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا شهید شدند و از آن روز به بعد این واقعه در ذهن دانشجویان آزادی‌خواه ثبت و در روز شمار تاریخی کشور روزی به نام "روز دانشجو" نام گذاری شد.

مراسم روز دانشجو در دانشکده فنی دانشگاه تهران

به گزارش کسب و کار نیوز، ضمن بیان این مطلب روز دانشجو را نماد فعالیت‌های دانشجویی توصیف کرد و گفت: دانشگاه موظف است هر روز فضا را برای انجام فعالیت‌های دانشجویی در عرصه‌های مختلف اعم از آموزشی، پژوهشی، سیاسی ، اجتماعی و … فراهم کند. دانشگاه تهران نیز در حوزه‌ فرهنگی اجتماعی، علمی، سیاسی و غیره با تشکیل کانون‌های مختلفی که توسط خود دانشجویان اداره می‌شوند، با صدور مجوزهایی که برای انجام این فعالیت‌ها صادر می‌کند، سعی دارد فضای فعالیت‌های متنوع دانشجویی را فراهم کند.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه ما امروز تعداد بسیار زیادی از نشریات، کانون‌ها و تشکل‌های مختلف فعال دانشجویی در دانشگاه تهران داریم و تقریباً می‌توانیم بگوییم که همه تشکل‌های مختلف سیاسی کشور در دانشگاه تهران نماینده‌ای برای بیان دیدگاه خود دارند و این تشکل‌ها در طول سال برنامه‌های متنوعی را برگزار می‌کنند، اما طبیعتاً اوج این برنامه‌ها در آذر ماه است.

رئیس دانشگاه تهران همچنین یادآور شد: تقریباً با تمامی درخواست‌های دانشجویان برای برگزاری برنامه‌های متعدد موافقت صورت می‌گیرد و تمام کسانی که از سوی تشکل‌های مختلف دانشجویی برای حضور در دانشگاه معرفی شده بودند، امکان حضور پیدا کردند و هیچ محدودیتی در دانشگاه تهران برای حضور شخصیت‌های سیاسی وجود ندارد و تمامی افراد امکان حضور در این دانشگاه را دارند مگر کسانی که به دلیل قانونی محرومیت‌های اجتماعی داشته باشند.

دکتر نیلی یادآور شد : تنها کاری که دانشگاه تهران در خصوص حضور افراد و چهره‌های سیاسی انجام می‌دهد این است که فرصتی فراهم می‌کند تا کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند، نظرات خود را بیان کنند و ما عملکرد آنها را ارزیابی می‌کنیم به گونه‌ای که اگر این افراد از چارچوب‌های دانشگاه عدول کنند طبیعتاً در مراحل بعد با حضور آن فرد موافقت نخواهیم کرد.

وی در خصوص علت بی رغبتی دانشجویان برای حضور در فعالیت‌های سیاسی دانشگاه‌ها نیز گفت: گرایش فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه از سوی دانشجویان کمتر شده است اما از سوی دیگر گرایش به فعالیت‌های جمعی در بین آنها افزایش پیدا کرده است. در سال‌های قبل چون شرایط کشور سیاسی بود بیشترین نمود فعالیت‌های دانشجویان نیز در این عرصه قابل مشاهده بود. اما امروزه این فعالیت‌ها همچنان وجود دارد ولی شاید فضا به شکل گذشته دو قطبی نباشد و ضمن این که دانشجویان فعالیت دارند در عرصه‌های دیگر نیز فعالیت داشته باشند که البته ما در مجموع کل فعالیت‌های دانشجویی را ارزیابی می‌کنیم.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد:‌ نکته دیگر این که در بی انگیزگی دانشجویان برای حضور فیزیکی در فعالیت‌های سیاسی تاثیر گذار بوده فضای مجازی است. در واقع این فضا امکانی را فراهم کرده که دانشجویان فعالیت‌های خود را در این عرصه به شکل غیر فیزیکی انجام دهند. ما نباید انتظار داشته باشیم که همانند ۲۰ سال گذشته که افراد دور هم جمع می‌شدند و صحبت‌های فردی را گوش می‌کردند، امروز نیز این شرایط را تجربه کنیم. چرا که در شرایط فعلی دانشجویان همان مباحث رابه شکل بسیار بازتر و گسترده‌تر در فضای مجازی دریافت می‌کند و لذا نیاز به حضور در فضای فیزیکی و جمع‌ها کمتر شده است.

دکتر نیلی در پایان در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های دانشجویان بازداشتی وقایع دی ماه گذشته دانشگاه تهران نیز گفت: همه این دانشجویان در ابتدا در مرحله حکم بدوی قرار داشتند اما حکم تجدید نظری اخیراً اعلام نشده است و ما خیلی امیدوار هستیم که در حین یا بعد از روز دانشجو شاهد احکامی باشیم که این دانشجویان تبرئه شوند و یا حداقل حکم خود را دریافت کرده باشند.

About Nastooh.ir

  ۰۰:۰۰           

۰۰:۰۰

 ۰۰:۰۰

         

         

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.