صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / پشتیبانی از دانشگاه‌ها در هیچ شرایطی نباید مختل شود

رییس دانشگاه تهران:

پشتیبانی از دانشگاه‌ها در هیچ شرایطی نباید مختل شود

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه پشتیبانی از دانشگاه‌ها در هیچ شرایطی نباید قطع شود، ‌گفت: در دوران جنگ تحمیلی با وجود محدودیت های زیاد، ارز دانشگاه ها محدود نشد و بسیاری از اعضای هیات علمی فعلی در آن زمان توانستند بورس شوند، بنابراین معتقد هستیم که پشتیبانی از دانشگاه‌ها نباید دچار اخلال شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در نشست خبری روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، با انتقاد از عدم تخصیص به موقع بودجه سال جاری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، گفت: باید تاکنون ۷۰ درصد بودجه به طور کامل به دانشگاه‌ها اختصاص داده می‌شد اما در حال حاضر ۴۰ تا ۴۲ درصد مبلغ اختصاص داده شده به حساب دانشگاه ها واریز شده است.

وی در ادامه افزود: بر اساس گزارش‌های دریافت شده بیشترین رشد بودجه در سال آینده مربوط به دانشگاه‌ها است اما عددی که به این مراکز اختصاص داده شده به دلیل افزایش قیمت ها پاسخگوی نیاز دانشگاه‌ها نخواهد بود. در واقع دانشگاه‌ها با تخصیص صددرصدی بودجه می‌توانند هزینه‌های تربیت نیروی انسانی را پرداخت کنند.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه اعزام اساتید و دانشجویان به فرصت مطالعاتی خارج از کشور به دلیل افزایش نرخ ارز طی ماه های گذشته محدود شده و امیدواریم با تخفیف صد درصدی بخشی از این مشکلات رفع شود، اظهار کرد: همچنین از دولت تقاضا داریم که مابه التفاوت نرخ ارز را به دانشگاه ها پرداخت کنند تا دانشگاه ها بتوانند در زمینه اعزام اساتید و دانشجویان به فرصت مطالعاتی اقدام کنند.

دکتراحمدآبادی افزود: اگر در دوران تحصیل دانشجویان، پشتوانه‌های لازم برای آنها وجود نداشته باشد به این معنی است که این افراد در آینده توان لازم برای اداره کشور را نخواهند داشت و ضرر این موضوع به کل کشور وارد خواهد شد.

رییس دانشگاه تهران از تشکیل خوشه های تخصصی و فکری میان ۱۳ دانشگاه برتر کشور خبر داد و گفت: هدف از ایجاد این خوشه‌ها در کنار هم قرار گرفتن متخصصین و متفکرین دانشگاهی است. در واقع تاکنون چندین خوشه تخصصی و فکری در زمینه‌های اقتصاد کلان، پولی و بانکی، سرمایه اجتماعی، حقوق شهروندی شکل گرفته که این خوشه‌ها می‌توانند بسیاری از مشکلات کشور را بررسی کرده و برای آنها راهبرد ارائه دهند.

به گفته وی، دانشگاه ها از تمامی تجهیزات آزمایشگاهی برخوردار نیستند و در برخی موارد تجهیزات آنها در حال فرسوده شدن است و انجام فرصت‌های مطالعاتی ۶ تا ۹ ماهه خارجی این بستر را فراهم می‌کند که هزینه تأمین تجهیزات در دانشگاه ها کاهش یابد و دانشجویان بتوانند به دستگاه های پیشرفته دسترسی داشته باشند.

دکتر نیلی همچنین بر ضرورت تامین ارز دانشگاه‌ها در شرایط سخت کشور تاکید کرد و تصریح کرد: در دوران جنگ تحمیلی با وجود محدودیت های زیاد اما ارز دانشگاه ها محدود نشد و بسیاری از اعضای هیات علمی فعلی در آن زمان توانستند بورس شوند، بنابراین معتقد هستیم که پشتیبانی از دانشگاه ها نباید دچار اخلال شود، چرا که این موضوع در آینده کشور را دچار مشکل خواهد کرد. از دولت و مجلس تقاضا داریم که دانشگاه ها را از دیگر دستگاه های اجرایی مستثنی کنند، چرا که معتقدیم بودجه دانشگاه ها مانند کالاهای اساسی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه کارآفرینی، خلاقیت، کار گروهی و تیمی باید به دانشجویان آموزش داده شود، خاطرنشان کرد: در دانشگاه تهران دوره های کهاد برگزار می شود که در این دوره ها دانشجویان می توانند ۱۶ تا ۲۰ واحد از یک برنامه درسی دیگر را اخذ کنند و بر این اساس پس از فارغ التحصیلی چند مهارت در اختیار خواهند داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد نشست های دانشجویی برای ۱۶ آذرامسال نسبت به گذشته افزایش یافته اما شاهد تغییرات شدیدی در شیوه فعالیت های دانشجویی به دلیل وجود فضای مجازی هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فعالیت فیزیکی دانشجویان محدودتر شده، چرا که برخی از آنها در حوزه های فرهنگی، هنری و محیط زیست فعالیت می کنند و در حوزه سیاسی نیز به دلیل وجود فضای مجازی، دانشجویان برخی از فعالیت های خود را به شیوه مجازی انجام می دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.