صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / وزارت نیرو کشف سفره آب ژرف در سیستان را تکذیب کرد
وزارت نیرو کشف سفره آب ژرف در سیستان را تکذیب کرد

وزارت نیرو کشف سفره آب ژرف در سیستان را تکذیب کرد

معاونت آب و آبفای وزارت نیرو اعلام کرد: کشف سفره آب زیرزمینی با مقادیری نظیر یک هزار میلیارد مترمکعب در منطقه سیستان فاقد پشتیبانی علمی بوده و از مستندات قابل دفاع برخوردار نیست.

به گزارش کسب و کار نیوز، چند روز است خبر کشف منابع آب ژرف در منطقه سیستان و بلوچستان در رسانه ها دست به دست می شود و حتی تیتر نخست برخی روزنامه ها شده است.
آب های ژرف در طبقات زیرین و قدیمی زمین و البته ساکن و بسیار پرفشار است و در اعماق ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ متری از سطح زمین وجود دارد و به دلیل مجاورت با معادن زیرزمینی ممکن است مسموم باشد. بنابراین برای اکتشاف آن از روش ژئوشیمی استفاده می شود که هزینه بالایی دارد.
هیات دولت مرداد پارسال در مصوبه ای ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای حفر چاه آب ژرف و تامین آب آشامیدنی اضطراری استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفت. پیش از آن نیز وزارت نیرو اعلام کرده بود در زمینه آب ژرف با وام ۲۵۰ میلیون دلاری که روسیه به ایران اختصاص داده اقدامات مشترکی با روسیه را آغاز کرده است.
معاونت آب و آبفای وزارت نیرو عصر دوشنبه در این زمینه توضیح داد: مطالعات آب ژرف برای شناسایی منابع آب متعارف و غیرمتعارف از سال ۱۳۸۹ در وزارت نیرو در قالب برگزاری جلسات و تعریف حدود کار آغاز شد و موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو با هدف کاهش هزینه های عملیاتی ژئوفیزیک و اکتشاف مطالعات پهنه بندی برای شناسایی مناطق امیدبخش وجود منابع آب ژرف را آغاز کرد.
به‌دلیل خشکسالی و لزوم شناسایی منابع آب شرب تفاهمنامه‌های مشترک بین وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استانداری‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان امضا و اقدامات اضطراری زودهنگام شامل انجام عملیات ژئوفیزیک (به روش فناورانه مگنتوتلوریک) در استان‌های یاد شده انجام شد.
بر پایه اعلام وزارت نیرو، این اقدام ها به تعیین محل حفر چاه اکتشافی در زابل به‌عنوان اولین چاه اکتشافی ژرف و آغاز عملیات حفاری اکتشافی در ابتدای امسال منجر شد که تیرماه به پایان رسید و نتایج کمی و کیفی قابل قبولی تاکنون به‌همراه نداشته است.
وزارت نیرو تاکید کرد «با وجود رضایت‌بخش نبودن نتایج حاصل از این چاه اکتشافی تاکنون، به درخواست مشاور دانش بنیان طرح و تایید کمیته راهبری مربوط، عملیات تکمیلی در این چاه برای رسیدن به نتایج قطعی ادامه می یابد».

اقتصام۳۰۶۱*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

درخواست “صدور کارت سوخت” تا اردیبهشت اینترنتی می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی سید هاشمی؛ مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.