صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / همراهی قاب سینمای مقاومت با سکانس ایستادگی و پلان پای‌مردی
همراهی قاب سینمای مقاومت با سکانس ایستادگی و پلان پای‌مردی

تجلی مقاومت؛ بر پرده نقره ای (8)

همراهی قاب سینمای مقاومت با سکانس ایستادگی و پلان پای‌مردی

ساعت 13 و 45 دقیقه روز سی و یکم شهریورماه 1359، خبری از «دوربین، صدا و حرکت» نبود؛ اما صحنه خاک مقدس ایران زمین شاهد وقوع یکی از تلخ ترین و هولناکترین هجوم نظامی از سوی کشور همسایه بود؛ صحنه ای که نه هنرمندانه بود و نه سینمایی؛ تلخ و گزنده بود؛ تلخی‌ای به طعم جنگ!

به گزارش کسب و کار نیوز، در حالی که مردم ایران زمین بعد از سالها اعتراض، ایستادگی و تقدیم خون شهدا در مسیر حق طلبی و حق خواهی خود برای به زیر کشاندن حکومت شاهنشاهی و برقرار کردن حکومت اسلامی به انقلابی دست یافته بودند که طی بیش از یک دهه به سرفصل فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنها تبدیل شده بود، هیچگاه فکر نمی کردند که در فاصله کمتر از ۱۵ ماه غرقه بودن در شمیم خوشایند آن حرکت عظیم که طی آن نهال پیروزی را در سراسر خاک ایران زمین گسترانیده بودند، نام و عزت و اعتبار این سرزمین کهن با حمله ناگهانی و تلخ حزب بعث، کام آنها را تلخ کند.
اما این تاختن و هجوم به مردمی که بیش از یک دهه از عمر خود را در تک تک ثانیه ها، دقایق و ساعتها در راه پیروزی و رسیدن به آرمان انقلاب گذرانده بودند نه تنها کاری عبث بود که تصور تصرف خاک ایران زمین به سبب این هجمه، در بدبینانه ترین حالت ممکن؛ ناممکن به نظر می رسید!
چه آنکه عزم، اراده و اتحاد ملت ایران در برابر رژیم ستم شاهی نشان داده بود که هیچ قدرت و کشوری نمی‌تواند به سدی در مسیر حرکت مردمی و مطالبه انقلابی ملت ایران بدل شود. به همین سبب بود که لشکر تا بُن دندان مسلح حزب بعث به فرماندهی صدام حسین، با تمام توانِ حمایتی از کشورهای شرق و غرب، با غروری کاذب و تبختری پوشالی به خاک ایران زمین تاخت، نمی دانست همین یورش کافی بود که ملت غرقه در عطر انقلاب را بار دیگر برای صرف فعل مقاومت و ایستادگی در برابر هجوم بیگانگان برای حفظ نام، خاک، ناموس و آیین شان در کنار یکدیگر قرار می دهد.
چه آنکه در مسیر انقلاب، ملت ایران ثابت کرده بودند که نه تنها رژیم شاهنشاهی که هم‌پیمانان پوشالی از جمله آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و دیگر قدرت‌های غربی و شرقی نتوانسته اند سدی در برابر حرکت عظیم انقلابی مردم حرکت عظیم انقلابی مردم ایران زمین ایجاد کند. به واسطه این عقبه پرغرور بود که بار دیگر ملت ایران ثابت کردند تفکر پوشالی فرمانده حزب بعث که تاکید کرده بود در کمتر از ۴۸ ساعت کمر ایران را خواهد شکست، حباب و سرابی بیشتر نبود. هجومی که با مقاومت، ایستادگی و پایداری مردم غیور ایران زمین و پیوستن تک تک آنها به صف رزمندگان و مدافعان این خاک، بار دیگر حماسه ای آفرید به قامت هشت سال دفاع مقدس!
همین مقاومت منتج به پیروزی مردم ایران در حماسه سازی هشت سال دفاع مقدس که با عقبه حرکت انقلابی آنها عجین شده بود، کافی بود تا این بار ثمره همان مقاومت، ایستادگی و پایمردی در مسیر تحقق آرمانهای ملت ایران، برای تمامی مردمان حق طلبی که در چهار گوشه جهان زیر یوغ حکومت های جابر و ظالم زمانه خویش زبان در قفا گرفته بودند، ایران و ایرانی را به عنوان الگویی برای تحقق آرمانهایشان تصویر و ترسیم کنند.
در حقیقت حرکت قطار انقلاب با رسیدن به ایستگاه حماسه ساز دفاع مقدس، خود به عاملی برای تحقق رویاهای دست نیافتنی بدل شده بود! همین مساله کافی بود تا این بار عزم و اراده ایرانیان با چاشنی مقاومت، ایستادگی و صرف فعل ایثار و شهادت؛ دیگران را به الگوبرداری از مردمان غیور سرزمین مان ترغیب کند. امروز نیز وقتی بر قله ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی می ایستیم و به این تاریخ آمیخته با فخر و غرور می‌نگریم، متوجه می‌شویم که در کنار اصول آمیخته با نگاه مودت آمیز و صلح طلبانه ای که در تک تک رفتارها، گفتارها و کردارهای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی واضح و مشخص بود؛ خط قرمزی وجود داشت به نام ایستادگی در برابر هجوم ظالمانه دشمن…
در زمانه و هنگامه ای که رفتار انقلابی و عزم و اراده ملت ایران در مسیر تحقق آرمانهایشان در سایه حرکت زیر پرچم اسلام و انقلاب، خود به بزرگترین الگو برای تمامی مردمان حق‌طلب جهان بدل شده بود؛ زبانِ فرهنگ و هنر و محصولات هنری راهی را در پیش گرفتند تا بتوانند به پشتوانه نگاه خلاقانه، ریزبین و رصد کننده هنرمندان در سایه انتشار پیام فرهنگی انقلاب اسلامی، یکی از مهمترین و پرثمرترین میوه آن که همانا مفهوم «مقاومت» بود را در گوشه گوشه این زمین اثیری به نام پاک جمهوری اسلامی ایران به ثبت برساند.
کیست که امروز نداند هنر سینما به عنوان فراگیرترین و پر مخاطب ترین هنر در جهان به عنوان یکی از اصلی‌ترین بسترها برای انتشار پیام فرهنگی ملت‌ها به شمار می‌رود. در حقیقت سینما و محصولات سینمایی که با همت سینماگران رنگ پرده نقره ای به خود می‌بینند، خود به بزرگترین سفیران کشورهای تولید کننده این آثار سینمایی بدل شده است که در بطن روایتِ جذاب و هنرمندانه شان، سهم مهمی از آیینه تاریخ و فرهنگ ملتها را به جهانیان صادر می کند.
در این هنگامه، جشنواره بین المللی «فیلم مقاومت» خود به پلی بدل شده است که به واسطه برگزاری آن در حوزه بین الملل سهم مهمی از تاریخ ایثارگری، پایمردی، حق طلبی و مقاومت ملت ایران را برای مخاطبان داخلی و جهانی منعکس می کند. امروز که جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با پشت سر گذاشتن پانزدهمین بهار خود به حرکتی جریان ساز و فرهنگی در کشور بدل شده، زمان مناسبی است تا بار دیگر در هم کلامی با کارشناسان، دست اندرکاران و سینماگران کشورمان نگاهی آسیب شناسانه و رفتار شناسانه به این مقوله داشته باشیم.

** سینمای مقاومت، ادای دین به هنر انقلاب
آنچنان که پیشتر ذکر شد یکی از مهمترین ویژگی های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) تفکر صلح طلبانه و حرکت بر محور دوستی و مودت بود. در کنار چنین رویکرد خردمندانه ای، بنیانگذار انقلاب هیچگاه تسلیم شدن در برابر دستگاه ظلم و جور را برنمی تابید و به همین سبب، مفهوم «مقاومت» با روشن نگری و هدایت ایشان در شکل جریان حرکت فرهنگی انقلاب به بار نشست.
در این ارتباط «مجتبی راعی» کارگردان شناخته شده سینما در گفت و گو با ایرنا با تأکید بر اینکه در برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند فیلم مقاومت، نگاه و فعالیت مسئولان در کنار هنرمندان باید مبتنی بر ارائه تصویری دقیق و هنرمندانه از مفهومی مانند مقاومت و دفاع مقدس در کشورمان باشد، گفت: عظیم‌ترین شکوه و تجلی مفهوم «مقاومت» را در طول دوران دفاع مقدس و صرف فعل ایثار و ایستادگی جانانه رزمندگان اسلام در جبهه های حق علیه باطل در طول نبرد هشت ساله شاهد بودیم.
به گفته کارگردان فیلم «تولد یک پروانه»، آنچه باعث پیروزی رزمندگان ما در طول نبرد هشت ساله در برابر ماشین عظیم جنگی حزب بعث با تمامی حمایت های شرق و غرب شد تأکید بر انگاره‌ها، آموزه‌ها و میوه‌های رسیده تفکر انقلابی و انقلابی‌هایی بود که اندیشه و تفکرات‌شان از بهمن ۵۷ به گونه ای به پختگی رسید که مهمترین هدف حرکت، همت و فعالیت خود در جامعه را اعتقاد به آرمان‌هایی چون مقاومت، ایثار و شهادت می دانستند.
کارگردان فیلم «ترنج» فعالیت هنرمندان سینماگر در حوزه سینمای دفاع مقدس و مقاومت را ادای تکلیف و رسالت هنری آنها در عرصه هنر انقلاب دانست و یادآور شد: جشنواره فیلم مقاومت با تاکید بر چنین مفاهیمی می‌تواند به مهم‌ترین رسالت خود، یعنی جریان‌سازی فرهنگی دست یابد.
کارگردان فیلم «جنگجوی پیروز» بازتاب مفهوم مقاومت در آثار سینمایی را حاصل فعالیت هنرمندانی دانست که در این حوزه دغدغه، اندیشه و تعهدی برای همراهی با آرمان‌های انقلاب اسلامی دارند و خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی چهار دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی، شاهد حضور سینماگران بزرگ و نامداری بودیم که با تعهد به چنین آرمان‌هایی نه تنها در اهتزاز پرچم سینمایی مقاومت و دفاع مقدس در کشورمان توفیقات فراوانی داشتند، بلکه توانستند این گونه سینمایی را به عنوان ثمره سینمای انقلاب به جهانیان معرفی کنند.

** همراهی، هدایت وحمایت از نسل جوان هنرمند
بر هیچ کس پوشیده نیست که هدفگذاری در نگاه کلان و بلند مدت در حوزه برگزاری جشنواره های مختلف هنر هفتم در کشورمان، بر فرهنگ سازی و جریان سازی موضوعات محوری آن جشنواره ها استوار است. وقتی درباره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت صحبت می‌کنیم، می توانیم این ادعا را مطرح کنیم که مهمترین هدف از برگزاری این جشنواره در نگاهِ کلان، انتشار پیام مقاومت ملت ایران در شکل و نگاه بین المللی به مخاطبانی است که عاشقانه، شیفته و تشنه به تماشا نشستن رفتار آمیخته با خوی مقاومت، ایستادگی و پایمردی ایران و ایرانیان هستند.
در این ارتباط «حمید بهمنی» دیگر کارگردان شناخته شده کشورمان در حوزه سینمای مقاومت در گفت و گو با ایرنا، توفیق هنر سینما در امر جریان سازی را نیازمند جذب دامنه گسترده مخاطبان دانست و گفت: سینمای مقاومت ایران برای دستیابی به موفقیت هرچه بیشتر نیازمند جلب مخاطبان گسترده از حوزه‌های فکری و نگرش های مختلف اجتماعی است، در این نکته شکی وجود ندارد که اگر به دنبال ترویج مقاومت، ایستادگی، پایداری و ایثار به عنوان سمبل های مفهوم مقاومت درهنر سینما هستیم؛ در گام نخست باید تلاش کنیم تا این گونه سینمایی، دایره مخاطبان خود را به سطح گسترده تری از آنچه امروز شاهد آن هستیم توسعه دهد.
کارگردان فیلم سینمایی «گذرگاه شیطان» برگزاری رخدادها و جشنواره‌هایی مانند سینمای دفاع مقدس و فیلم مقاومت را یکی ازمهم‌ترین مراکز ترویج اندیشه ها و ارزش های انقلابی دانست و تصریح کرد: همراهی، هدایت و حمایت از نسل جوان هنرمند ومستعد می تواند باعث آشنایی هر چه بیشترمسئولان فرهنگی کشور با دایره دید، برداشت و گرایش این سینماگران به تولید آثار سینمایی منطبق با زبان نسل جدید مخاطبان شود.
بهمنی یکی از اصلی‌ترین ثمره های انقلاب شکوهمند اسلامی را تقدیس ارزش های ملی و انقلابی و ترویج ارزش‌های فرهنگی میان جامعه وعموم مردم دانست و تاکید کرد: در این میان، استفاده از زبان هنر برای بازتاب ارزش‌های فرهنگی در تمامی جوانب آن از جمله ارزش‌های مقاومت و پایداری مردم ایران می‌تواند به عنوان مهمترین درگاه برای صدور پیام انقلاب به شمار آید.
کارگردان فیلم سینمایی «آن مرد آمد» ادامه داد: نباید فراموش کنیم که با توجه هر چه بیشتر بر این حوزه می توانیم به آینده سینمای مقاومت کشورمان بیش از پیش امیدوار بوده و به دنبال آن شاهد بروز و ظهور بیشتر آثار و ظرفیت ها در این عرصه باشیم، برای تحقق این مهم لازم است تا با اطمینان و اعتماد هرچه بیشتر بار دیگر مانند سالهای پر رونق سینمای ایران در دهه ۶۰، پرچم سینمای ملی و هویت سینمایی کشورمان را که بی شک گره خورده با نام انقلاب ومقاومت است به دست سینماگران جوان ومتعهد این حوزه سپرد.

** رسالت هنرمندان در قبال جلوگیری از تحریف انقلاب
با مرور برگهای نخست دفتر چهل سال تاریخ پرشکوه انقلاب اسلامی به وضوح در می یابیم آنچه در بهمن ۵۷ در قیام عمومی مردم شاهد بودیم تنها برای برکناری رژیم ستم شاهی نبود، بلکه تلاش برای بازتاب حقانیت ملت ایران، تحقق الگوهای نظام فرهنگیِ مبتنی بر مبانی و آموزه های اسلامی و تحقق وحدت کلمه میان مسلمانان به شمار می‌رفت.
در این ارتباط «انسیه شاه حسینی» یکی از موفق ترین چهره های کارگردانی سینمای مقاومت در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) درباره مقوله سینما و مساله تاثیرگذاری این شکل هنری بر مردم گفت: فرمایشات و نگرش‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی می‌تواند نشان‌دهنده اهمیت تولید و ارائه آثار سینمایی در مسیر انتقال آموزه‌های ناب انقلاب به شمار آید، خوشبختانه در این زمینه شاهدیم که سینمای مقاومت، مهمترین رسالت فرهنگی خود را بر انتقال آموزه‌های انقلاب به جهانیان اختصاص داده است.
کارگردان فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» همچنین با اشاره به فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری که سینما را کلید حل مشکلات و توسعه کشور دانسته اند، تاکید کرد: درایت و توجه رهبر انقلاب به مسائل فرهنگی به ویژه در حوزه سینما، حساسیت و اهمیت این شکل هنری را برای سینماگران روشن می‌سازد، به همین سبب است که امروز سینماگران و دست‌اندرکاران سینمایی در مسیر مبارزه با تحریفاتی که دشمنان اسلام و ایران برای برهم زدن نظام انقلابی در سر دارند وظیفه مهمی دارند.
کارگردان فیلم سینمایی «شب به خیر فرمانده»، سینمای مقاومت را محکمترین سد در برابر تحریف ارزش‌های انقلاب اسلامی مدنظر دشمنان این آب و خاک دانست و تصریح کرد: تلاش برای تولید مستمر و ارائه آثار سینمای مقاومت در داخل و خارج از کشور می تواند جریان ساز فرهنگی باشد که طی آن به دفاع از مفهوم پایداری به عنوان یکی از مهمترین استوانه‌های تحقق انقلاب شکوهمند اسلامی بپردازد، مفهومی که به هدف اصلی هجمه بیگانگان برای از بین بردن اتحاد اسلام و مسلمانان به ویژه ایرانیان بدل شده است.
ناگفته پیداست که کنار هم قرار دادن این دیدگاهها و حرکت بر مسیر ریل گذاری فرهنگی که از تفکرات رهبر معظم انقلاب به عنوان عالی ترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران تا خانواده هنرمندان سینماگر گسترده و جاری است، برخلاف تاریخ و ساعت شروع جنگ تحمیلی که ناگهانی و تلخ بود، با شیرینی به ندایی بدل شود که بانگ برآرد بازتاب زیباترین مفاهیم در قاب «سینمای مقاومت» تابع روایت زندگی با تمام فراز و فرودهایش طی سکانس هایی وام گرفته شده از «ایستادگی» و پلان های منعکس کننده «پای‌مردی»، ایران و ایرانی در مسیر عزت مندی و سرافرازی این مرز پر گهر باشد.
گزارش از: امین خرمی
فراهنگ**۹۲۶۶** ۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

آغاز «کتاب‌بازی» در ماه رمضان برای بچه‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، با شروع ماه مبارک رمضان، «فیلیمومدرسه» محتوای تازه خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.