صفحه اصلی / اسلایدر / سفره خالی یلدای ۹۷
سفره خالی یلدای ۹۷

هزينه سبد پذيرايي شب يلداي خانوار ايراني سر به فلك مي‌كشد

سفره خالی یلدای ۹۷

در حالی كه ايران يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان و صادركنندگان آجيل و خشكبار در جهان است؛ اما نوسانات نرخ ارز توانسته بر قيمت‌ها در اين بازار تاثير بگذارد و قدرت خريد مردم را به‌طور بي‌سابقه‌اي كاهش دهد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز نزدیک به دو هفته تا پایان آذرماه و شب یلدا (این سنت دیرینه ایرانی‌ها) باقی مانده است؛ اما حس و حالی در بازار آجیل و خشکبار و دیگر اقلام این مراسم وجود ندارد. به لطف گرانی‌های بی‌سابقه اخیر دیگر شوری برای برپایی شب یلدا با سفره خالی وجود ندارد.

معمولی‌ترین آجیلی که باز هم برای یلدا گران است
در این رابطه رئیس اتحادیه قنادان البرز با بیان اینکه تاکنون نخودچی و کشمش معمولی‌ترین خشکبار موجود در بازار بود، می‌گوید: اکنون قیمت کشمش به ۶۰ هزار تومان رسیده است.
بنابراین نخودچی و کشمش هم خشکباری معمولی نیست و مردم قدرت خرید آن را ندارند. سید رضا امامی‌میبدی درباره آخرین وضعیت بازار آجیل با توجه به نزدیک شدن شب یلدا گفت: وضعیت آجیل نه تنها در سطح استان، بلکه در کشور مساعد نیست و در واقع قنادان و عرضه‌کنندگان محصولی برای ارائه به مشتریان خود ندارند.
وی در ادامه اعلام کرد: قیمت خشکبار به‌شدت افزایش داشته است. این افزایش قیمت به حدی است که شهروندان قادر به خرید این محصولات نیستند. امامی علت گرانی خشکبار را سرمازدگی عنوان و اعلام کرد: به علت سرمازدگی که سال گذشته رخ داده، اکثر محصولات از بین رفته و خشکبار در بازار بسیار کم است.
وی با اعلام اینکه احتمال افزایش قیمت بیشتر خشکبار نیز وجود دارد، گفت: ۷۰ درصد از گرانی‌های اخیر در محصولات خشکبار ناشی از سرمازدگی است.
رئیس اتحادیه قنادان البرز افزود: ۹۰ درصد قنادان استان البرز به علت گرانی و نبود محصول، خشکبار زیادی در واحدهای صنفی خود برای ارائه ندارند، مثلا قیمت پسته به کیلویی ۲۳۰ تا ۳۲۰ هزار تومان رسیده است؛ در این شرایط نه تنها شهروندان، بلکه فروشندگان هم قدرت و توان خرید این محصول را ندارند.
امامی در پایان اظهار کرد: امید است دولت فکری به حال این وضعیت کند تا از این وضعیت نابه‌سامان در بحث خشکبار خارج شویم.
بدون تردید، بالا رفتن بی‌سابقه قیمت خشکبار، پسته و… برای اقشار ثروتمند و پردرآمد با نگرانی خاصی همراه نخواهد بود؛ اما برای اقشار ضعیف و کم‌درآمد این نارسایی با دشواری و گلایه‌هایی همراه است که با یک بررسی میدانی به روشنی به عمق، میزان و ضریب آن پی خواهیم برد.
بنابراین انتظار می‌رفت مسئولان ذی‌ربط، پیش از این شرایط از بروز آن جلوگیری می‌کردند. در حال حاضر می‌طلبد با کنترل و نظارت هرچه بیشتر از استمرار آن جلوگیری شود؛ وضعیتی که بازار دیگر اقلام همچون مرغ، گوشت، ماهی و… را نیز در این روزهای باقیمانده تا شب یلدا
پیش رو دارند.

پسته ایرانی تا ۲۵۰ هزار تومان در هر کیلو هم فروخته می‌شود
رضا اقدسی، فعال بازار آجیل و خشکبار
با وجود اینکه در چند هفته اخیر شاهد کاهش نرخ ارز بوده‌ایم؛ اما بازار آجیل و خشکبار تاثیراتی را از نوسانات نرخ ارز گرفته و بعید است در دو هفته باقیمانده نرخ‌ها تغییری داشته باشند. با کمال ناباوری نرخ آجیل و خشکبار طوری تعیین شده است که کمتر کسی امسال شاید بتواند در سفره شب یلدا آجیل و خشکبار داشته باشد. هرچند دیگر اقلام سفره شب یلدا هم شامل گرانی‌های اخیر شده‌اند و امسال خالی‌ترین سفره شب یلدا را برای ایرانی‌ها خواهیم داشت. در سال‌های گذشته هم با نزدیک شدن به روزهای پایانی آذرماه شاهد گرانی‌های اقلام شب یلدا بودیم؛ اما گرانی امسال با گرانی‌های سال‌های قبل متفاوت است. قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است. هر فروشگاهی با توجه به میل خود آزادانه هر نرخی که می‌خواهد روی آجیل و خشکبار گذاشته است و از این حرکت ابایی هم ندارد.
توجیه آنها هم وارداتی بودن آجیل و خشکبار و وابستگی آن به نرخ ارز است و معتقدند خرید را در شش ماهه اول سال با ارز گران داشته‌اند. امروز در بازار آجیل و خشکبار شاهد گرانی صددرصدی پسته ایرانی هستیم و این کالا تا ۲۵۰ هزار تومان در هر کیلو هم فروخته می‌شود. انواع پسته‌ها در این بازار وجود دارند که هیچ کدام زیر ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلو قیمت‌گذاری نشده‌اند. البته فروشندگان و توزیع‌کنندگان آجیل و خشکبار دلایل دیگری را برای این افزایش قیمت‌ها که عمدتا به پسته معطوف می‌شود، مطرح می‌کنند. فعالیت دلالان و واسطه‌ها هم در گیر و‌ دار نوسانات نرخ ارز و نزدیک شدن به شب یلدا موجب تشدید گرانی‌ها می‌شود.

تولید اقلام آجیل و خشکبار تا ۵۰ درصد کاهش یافته است
مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار
بازار آجیل و خشکبار با آغاز سال ۹۷ دستخوش تحولات بسیاری شد و سرمازدگی و نوسانات نرخ ارز هم به آن اضافه شد تا قیمت‌ها در بازار گران شود. میزان تولید اقلام آجیل و خشکبار در سال جاری به واسطه سرمازدگی باغات و خشکسالی سال گذشته به‌طور میانگین تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در سال گذشته تولیدکننده و عرضه‌کننده آجیل و خشکبار به دنبال مشتری برای محصولات خود بودند. امروز خود فروشندگان و تولیدکنندگان آجیل و خشکبار هم رضایتی به وضعیت موجود در بازار ندارند؛ چراکه با افزایش قیمت‌ها مشتریان کمتر می‌شوند و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان موجب کاهش درآمدزایی فروشندگان و تولیدکنندگان خواهد شد. در حال حاضر فروش آجیل و خشکبار به یک‌پنجم مدت مشابه سال گذشته رسیده است و به همین دلیل تعداد کسانی که برای انصراف از جواز کسب از این فعالیت به اتحادیه مراجعه می‌کنند، نسبت به سال گذشته ٣٠‌ درصد بیشتر شده است. افزایش قیمت‌ها در این بازار تا دو و حتی سه برابر رسیده و به این دلیل که آجیل و خشکبار اولویت دوم، سوم و حتی اولویت چهارم برخی از افراد در سبد مصرفی خانواده‌هاست، وقتی قیمت جنسی گران می‌شود، مردم خیلی راحت از خرید آن صرف‌نظر می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.