صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / در تدوین کتاب‌های معارفی فعلی به‌هیچ‌وجه از شیوه قرآنی بهره‌گیری نشده است
در تدوین کتاب‌های معارفی فعلی به‌هیچ‌وجه از شیوه قرآنی بهره‌گیری نشده است

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها:

در تدوین کتاب‌های معارفی فعلی به‌هیچ‌وجه از شیوه قرآنی بهره‌گیری نشده است

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها درنشست اساتیدگروه‌های معارف استان خراسان شمالی گفت: متاسفانه در تدوین کتاب‌های معارفی فعلی ما به‌هیچ‌وجه از شیوه قرآنی بهره‌گیری نشده است. بیان قرآنی توام با تمثیل و داستان است در حالی که ادبیات ما به جد ادبیات خشکی است.

حجت الاسلام قریشی معاون نهاد رهبری در دانشگاه‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، حجت الاسلام قریشی با اشاره به ضرورت نوآوری در متون درسی تاکید کرد: محور قرار دادن قرآن و حدیث در متون درسی باید به عنوان یک اصل و معیار مورد توجه جدّی قرار گیرد.

وی با اشاره به دغدغه رهبر انقلاب در این خصوص افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: “باید خود قرآن، خود حدیث و متون اصلی اسلام را به دانشگاه وارد کنند و جوانان  و دانشجویان را با آن آشنا کنند. با این کار هم می‌توان به انس با قرآن کمک کرد، هم به ترویج قرآن برای دانشجویان همت گماشت و هم حفظ قرآن اتفاق بیفتد.کتاب انقلاب ما قرآن است و از این کتاب انقلاب در خود انقلاب نباید غافل شد.

حجت الاسلام قریشی با استناد به سخنان رهبری گفتند که ایشان درکتاب طرح کلی اندیشه اسلامی به صورت درد دل جدی می‌گویند : “برخی ازمتکلمین صدها سال به صورت خشک، به صورت فریبنده از لحاظ ظاهر و بی مغز ازنظر باطن، به صورت مجرد، فارغ از ارتباطات بادنیای واقعیت وخارج بحث کردند، اما الان که برای بنای یک زندگی نو می‌خواهیم از توحید مدد بگیریم، وقتی نگاه می‌کنیم به آن بحثها ، می‌بینیم هیچ ارتباطی ندارد به قول خودمان کالحجر فی جنب الانسان؛ درحالی که اگربه قرآن برمی‌گشتیم اگرتوحید را ازقرآن می‌خواستیم ،قرآن ابعاد و رویه‌ها واندام‌های مختلف این پیکر و این هیکل را، این بنای توحید را ، درضمن صدها آیه ، با بهترین بیان، با رساترین شیوه ها بیان کرده، آن وقت معلوم می‌شود که زندگی توحیدی وانسان موحد کیست.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه در تدوین کتاب‌های معارفی فعلی ما به‌هیچ‌وجه از شیوه قرآنی بهره‌گیری نشده است. بیان قرآنی توام با تمثیل و داستان است در حالی که ادبیات ما به جد ادبیات خشکی است.

وی تاکید کرد: امروز دانشجو مرتب با فیلم، موسیقی، عکس و… زندگی می‌کند. آیا ما در آموزش‌های دینی خود به این مهم توجه کرده‌ایم؟ آیا ما با تحریک قوه خیال مخاطب کار می‌کنیم؟

حجت الاسلام قریشی تصریح کرد: ما باید قوه عقل و خیال مخاطب را با هم درگیر کنیم. امروز که رسانه چنین قدرتی به ما داده است باید از این امکان استفاده کنیم و با هنر و رسانه از خیال مخاطب برای فهم و درک محتوای دینی استفاده کنیم.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وی با اشاره به ضرورت استفاده از هنر در تدوین کتب تصریح کرد:  باید مباحث معارف اسلامی با هنرمندی تمام و استفاده از ابزارهای روزگفته شود. اینها هنرهایی است که جامعه اساتیدی ما باید در آن پیشرو باشد و جامعه حوزوی نیز در این خصوص یاریگری و جهت‌دهی کند.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در این نشست به رویکرد جدید در ارائه کتب آینده دروس اشاره کرده و گفت: یکی از سیاست‌های اصلی ما ارائه کتب با رویکرد محوریت قرآن و حدیث به صورت کاربردی خواهد بود. وی گفت :کتاب‌های آینده تلفیقی از مستندات رسانه‌ای و متن و به صورت مدیاتکست می باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.