صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / عرضه موسیقی با همکاری تلویزیون کامل می شود
عرضه موسیقی با همکاری تلویزیون کامل می شود

سازنده نخستین ویدئو موزیک تلویزیون:

عرضه موسیقی با همکاری تلویزیون کامل می شود

سازنده نخستین ویدئو موزیک تلویزیون با اشاره به جایگاه تلویزیون دراطلاع رسانی به افکارعمومی، نقش این جعبه جادویی را برای عرضه و کامل شدن موسیقی مهم خواند.

به گزارش کسب و کار نیوز،برنامه «شب موسیقی» در نهمین نشست خود باموضوع «تولید موزیک ویدئو»، میزبان شاهرخ دولکو، نویسنده و کارگردان و رامین حیدری فاروقی، مستند ساز، پژوهشگر و کارگردان بود.
«شاهرخ دولکو» یکشنبه شب همزمان با نهمین نشست شب موسیقی با موضوع «تولید موزیک ویدئو»، تغییربرنامه‌ها همراه با تغییرمدیران را یکی از معضلات عرصه هنردانست.
وی درباره لزوم ساخت ویدئو کلیپ در این برنامه هم اظهارداشت: داستان ویدئو کلیپ از غرب شروع شده و به ما رسیده است و آنها به این نتیجه رسیده اند که موسیقی به تنهایی نسبت به موسیقی همراه تصویر، تاثیر کمتری بر مخاطب می گذارد.
رامین حیدری فاروقی مستند ساز، پژوهشگر و کارگردان نیز به عنوان دیگر مهمان این برنامه در مورد نسبت کمک کردن تصویر به موسیقی یا بالعکس، گفت: قراردادی وجود ندارد؛ درابتدا موسیقی همراه تصویر بوده است مثل آگهی های بازرگانی.

** ترکیب متوازن موسیقی و تصویر
دولکو درتوضیحی از تاریخچه ساخت ویدئو کلیپ، اظهار داشت: درغرب، در ابتدا ساخت ویدئو کلیپ به منظور بالا بردن فروش آلبوم ها صورت گرفت. اما آنچه در ایران اتفاق افتاد متفاوت بود. ما می خواستیم به موسیقی و شعرش چیزی اضافه کنیم. تصویر به ایجاد تعریف ذهنی از شعر در شنونده کمک می کند.
وی در ادامه افزود: در تمام دنیا اول موسیقی وجود دارد و بعد برایش تصویر سازی می شود. اما در ایران ما بنا به سفارشات ویدئو کلیپ می ساختیم و بعد از موسیقیدان می خواستیم برایش موسیقی بسازد. در هیچ جای دنیا چنین کاری انجام نشده است.
به گفته وی حاصل نهایی، که ترکیب متوازن موسیقی و تصویر است، اهمیت دارد که باید دارای تاثیرگذاری روی مخاطب باشد، نه تقدم و تأخر ساخت موسیقی و تصویر.

** حس عاطفی، ریشه اولیه ساخت ویدئو کلیپ است
دولکو درادامه همچنین در مورد ریشه یابی ویدئو کلیپ اظهارداشت: این بحث در تاریخ سینما به زمان انقلاب شوروی برمی گردد. روس ها نظریه مونتاژ را دادند تا تداوم در ذهن تماشاگر به هم بخورد و یک معنی جدید به وجود بیاید.۶۰ سال بعد این مونتاژ در آگهی ها و ویدئو کلیپ ها با ریتم تند در کنار هم قرار گرفت تا مخاطب تداوم را فراموش کند و فقط به یک حس عاطفی یا یک برانگیختگی عاطفی دچار شود. در حقیقت مونتاژ کاری می کند که شما از تفکر و تعقل دور شوید و یک حس عاطفی بگیرید، این ریشه اولیه ویدئو کلیپ است.

** ویدئو کلیپ سازی در تلویزیون را مدیون عبدالله گیویان هستیم
فاروقی نیز در قسمتی دیگر از برنامه عنوان کرد که تلویزیون به عنوان رسانه ملی برای عرضه موسیقی و فعال شدن این صنعت اهمیت ویژه دارد.
دولکو، سازنده نخستین ویدئو کلیپ تلویزیون، سنت ویدئو کلیپ سازی در تلویزیون را مدیون عبدالله گیویان دانست و گفت: در آن زمان او معاونت پژوهش های برنامه ای سازمان را بر عهده داشتند. مطرح کردن یک مدیوم جدید و کاملا غربی در رسانه ملی خطر بزرگی بود که وی انجام داد.
وی ادامه داد: متاسفانه روند ویدئو کلیپ سازی با رفتن گیویان خاتمه پیدا کرد معضل بزرگی که در مملکت ما وجود دارد، همه این جریان ها با یک مدیر شروع می شود و با یک مدیر خاتمه پیدا می کند.
در ادامه همین مبحث، فاروقی ابرازامیدواری کرد که با این برنامه، لزوم پخش مجدد ویدئو کلیپ ها از تلویزیون یادآور شود.
دولکو بدترین شیوه تصویر سازی را نوع مستقیم آن دانست، بدین معنا که به عنوان مثال وقتی می گویند گلستان، تصویر گلستان نمایش داده شود و ادامه داد: ایماژ و تصویر سازی همیشه بر هم پای کلمات جلو رفتن مقدم است.
دولکو در پاسخ به این سوال که آیا می توان برای موسیقی اصیل ایرانی نیز ویدئو کلیپ ساخت؟ پاسخ داد: هیچ مانعی ندارد. برای هر نوع موسیقی می توان تصویر ساخت.

** شبکه ۴ برنامه ای را به پخش موسیقی اختصاص می دهد
دولکو با اشاره بر اینکه این روزها شبکه های ماهواره ای و اینترنتی بهترین فضا را برای عرضه ویدئو کلیپ ها به اهالی موسیقی دادند افزود: صحبت های اولیه ای برای تهیه یک ویژه برنامه برای ویدئو کلیپ در شبکه چهار شده است.
شاهرخ دولکو متولد یکم آبان ۱۳۴۳ دراهواز است. دولکو سالها است در عرصه هنر فعالیت دارد. وی منتقد سینما، فیلمنامه‌نویس و کارگردان اهل کشور ایران است.دولکو تحصیلات خود را در زمینهٔ تدوین و ادبیات دراماتیک به پایان رسانده است. این هنرمند کارگردانی پروژه هایی چون بازگشت (تله فیلم)، وقتی بهار می‌آید (تله فیلم)، گام‌های معلق (تله فیلم)، فولاد سرد (تله فیلم) و متأسفانه (فیلم کوتاه) را به عهده داشته است.
برنامه تخصصی «شب های هنر» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳ ،هر شب با یک تیم تهیه و اجرا به سراغ «تئاتر»، «موسیقی»، «شعر»، «روایت» و «سینما» می رود.
فراهنگ **۹۲۱۰ ** ۱۳۵۵ **

همچنین مطالعه کنید:

سیمرغ کارگردانی بر دوش بهروز افخمی/ «مجنون» بهترین فیلم جشنواره

به گزارش کسب و کار نیوز، روز یکشنبه ۲۲ بهمن چهل و دومین جشنواره بین‌المللی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.