صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / آشکار شدن ضعف سلاح‌های آمریکایی با ورود تسلیحات پیشرفته به عرصه نبردهای خاورمیانه
آشکار شدن ضعف سلاح‌های آمریکایی با ورود تسلیحات پیشرفته به عرصه نبردهای خاورمیانه

آشکار شدن ضعف سلاح‌های آمریکایی با ورود تسلیحات پیشرفته به عرصه نبردهای خاورمیانه

ضعف سامانه پدافند هوایی پاتریوت در مقابله با حملات موشکی انصارالله یمن و ناکامی اسرائیل در اجرای حملاتی تاثیرگذار علیه سوریه با وجود استفاده از جنگنده فوق مدرن اف 35، محدودیت سلاح‌های آمریکایی را نمایان کرده و موجب نگرانی فرماندهان پنتاگون شده است.

اف 35

به گزارش کسب و کار نیوز، فرماندهان نظامی آمریکای به دلیل شکست‌های نظامی غیرمستقیمی که در خاورمیانه داشته‌اند و آخرین آنها حمله ناکام اسرائیل به سوریه در پنج‌شنبه گذشته و قبل از آن نیز اتفاقات یمن بوده، دچار نگرانی شده‌اند.

رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه حمله‌ای را در خاک سوریه انجام داد که کارشناسان بر این باورند که در این حمله تنها انهدام مراکز نظامی مشخص، هدف حمله نبوده است بلکه این حمله با هدف بازگرداندن اطمینان به افکار عمومی در اسرائیل نیز بوده که پس از تجهیز دمشق به سامانه‌های دفاع موشکی اس ۳۰۰ و دیگر سامانه‌های دفاعی، نسبت به توانمندی‌های این رژیم در سوریه دچار تردید شده‌اند.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در این حمله به حریم هوایی سوریه وارد نشد بلکه موشک‌ها از بیرون این حریم هوایی شلیک شد و آنچه باعث غافلگیری اسرائیل شد، این بود که بیشتر این موشک‌ها رهگیری شدند.

دمشق بر خلاف گذشته که انجام حمله را تکذیب کرده و یا آن را کم اهمیت جلوه می‌داد، این بار فورا اعلام کرد که حمله انجام شده و موشک‌ها را رهگیری کرده است.

دمشق برای مقابله با موشک‌های اسرائیلی از سامانه دفاع موشکی بوک ام ۲  و سامانه‌های پانتسیر اس ۱ که توان بالایی برای مقابله با حملات کوتاه و میان برد دارند، استفاده کرده و از سامانه‌های اس ۳۰۰ که روسیه در اختیارش قرار داده بود، استفاده نکرد.

احتمالا سوریه با هماهنگی با روسیه استفاده از سامانه‌های اس ۳۰۰ را برای مقابله با جنگنده‌های فوق پیشرفته اف ۳۵ اسرائیل گذاشته است، گفته می‌شود اف ۳۵ با وجود انتقاداتی که از آن می‌شود، پیشرفته‌ترین جنگنده جهان است. آمریکا برای ساخت و ارتقای این جنگنده‌ها ده‌ها ملیارد دلار هزینه کرده است.

اسرائیل بزرگترین زیان‌کننده در این میان است، این رژیم دیگر همانند گذشته در حریم هوایی خاورمیانه هیاهو و جنجال نمی‌کند، آمریکا نیز به سهم خود زیان کرده است، جنگنده‌های اف ۱۶ این کشور که اسرائیل در اختیار دارد، همانند گذشته کارکرد ندارند و نگرانی‌هایی در این کشور بابت رهگیری و سرنگونی این جنگنده‌ها با موشک‌های اس ۳۰۰ در صورت ورود به حریم هوایی سوریه وجود دارد.

آمریکا در خاورمیانه ضربه دیگری نیز دریافت کرده است؛ کارکرد پایین سامانه پدافند هوایی پاتریوت در مقابل موشک‌های بالستیکی که یمنی‌ها علیه عربستان شلیک می‌کنند. نیروهای عربستانی و اماراتی با وجود حمایت‌های اطلاعاتی و لجستیک غرب، هیچ پیشروی در یمن از جمله درگیری‌های حدیده نداشتند و این امر در میزان کارکرد نقشه‌ها و طرح‌های آمریکایی تردیدهایی را ایجاد می‌کند.

سلاح‌های آمریکایی در میدان‌های جنگ که طرف دیگر آن به خوبی مسلح نیستند، موفق بوده‌اند اما پس از آنکه سوریه به سامانه‌های پیشرفته موشکی مجهز شد، این سلاح‌ها از جمله جنگنده‌هایی که توسط اسرائیل استفاده می‌شوند، کارکرد پایین خود را نشان دادند و این همان اتفاقی است که برای پدافند هوایی پاتریوت در برابر موشک‌های یمنی با طراحی جدید رخ داد.

مجله “نشنال اینترسنت” مقاله‌های بسیاری را به بررسی مشکلاتی اختصاص داد که سلاح‌های آمریکایی پس از فروش سامانه‌های پیشرفته روسی به برخی کشورها و در راس آنها سوریه، در منطقه خاورمیانه با آنها مواجه شده‌اند، نگرانی‌ها در این مورد بر محافل آمریکایی سایه افکنده و به نظر می‌رسد اینکه واشنگتن کشورها را تهدید می‌کنند تا سامانه‌های روسی همانند اس ۳۰۰ یا اس ۴۰۰ را خریداری نکنند به این خاطر است که کارکرد سلاح‌های آمریکایی در آینده با مشکل مواجه نشوند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.