صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / پیوندهایی سیاه به نام ازدواج سفید
پیوندهایی سیاه به نام ازدواج سفید

پیوندهایی سیاه به نام ازدواج سفید

در جملات‌شان همدیگر را هم‌خانه خطاب کرده و می‌گویند: اینجا همه‌چیز شراکتی است، یک‌جورهایی سعی می‌کنند معامله پایاپای باشد، به قول مرد جوان «برد - برد» و من در دفترچه‌ام می‌نویسم: دو سر باخت!

ازدواج سفید

می‌گوید: «مجبور نیستم میلیون‌ها تومان خرج هزینه زندگی و جهیزیه بدهم و تازه زندگی را آغاز کنم که انتهایش طلاق است بلکه به‌جای آن خیلی راحت و آسوده باکسی که دوستش دارم زیر یک سقف زندگی می‌کنم هر وقت هم‌ دلم نخواست می‌گویم خداحافظ.»

افرادی که این هم باشی را دارند از آن با ترس و لرز به‌عنوان ازدواج سفید یاد می‌کنند اما همین احتیاط و ترس خودش به‌اندازه کافی نشان می‌دهد که نمی‌شود نام این ارتباط را «ازدواج» گذاشت، چیزی که هنوز برایش در فرهنگ «ایرانی – اسلامی» نام و نشانی پیدا نشده است. این واژه وارداتی و این فرهنگِ غربی همخانه بودن نه «ازدواج» است و نه «سفید»؛ چون هیچ ازدواج قانونی و شرعی شکل نمی‌گیرد و ثبت نمی‌شود و پایان این سبک زندگی مجردی هم آسیب‌های جدی فرهنگی و اجتماعی است که بیشتر سیاه است تا سفید.

در ازدواج سفید هیچ سین جیمی وجود ندارد

یکی از آقایان بجنوردی که تمایل به ازدواج سفید دارد و در گذشته نیز ازدواج سفید داشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: ازدواج سفید را قبول دارم و تصور می‌کنم این نوع ازدواج برای افرادی که فرصت ازدواج برای آن‌ها مهیا نیست، امر خوبی باشد.

وی افزود: بسیاری از دختر و پسرهای مجرد هم‌اکنون در جامعه وجود دارند که بنا به‌علل مختلف امکان ازدواج برای آن‌ها وجود ندارد و از سوی دیگر مردان متأهلی نیز هستند که قصد ازدواج مجدد دارند اما نمی‌توانند این امر را انجام دهند بنابراین به سوی ازدواج سفید پیش می‌روند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود این‌که متأهل هستید تمایل به ازدواج دیگر و آن نیز از نوع سفید دارید؟ ادامه داد: پرداخت مهریه یکی از مهم‌ترین عللی بوده که موجب شده تا از همسر خود جدا نشوم و از سوی دیگر از آنجایی‌که تمایل به ازدواج مجدد دارم، گزینه ازدواج سفید را انتخاب کرده‌ام.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر اگر همسرم متوجه شود که قصد ازدواج مجدد دارم، دعوا، ناراحتی و آبروریزی ایجاد می‌کند و همین امر موجب می‌شود تا بدون اطلاع وی اقدام به انجام چنین کاری کنم.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر اسلام به مردها این اجازه را داده است که می‌توانند تا چند زن را به همسری برگزینند بنابراین حال که فرصت برای ازدواج رسمی وجود ندارد، همسری را از نوع ازدواج سفید به همسری قبول می‌کنم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هم‌اکنون توقعات دختر و پسرها بسیار بالا رفته است و در صورت ازدواج رسمی باید زیر بار مسئولیت و هزینه‌های بالا رفت این در حالی است که در ازدواج رسمی نه سین جیم و نه پرداخت هزینه‌ای مطرح است و زن و مرد باید هزینه‌های خود را پرداخت کنند.

ازدواج سفید از پیامدهای ارتباطات خارج از عرف

«محمدعلی روحانی» معاون پیشگیری دادستان بجنورد در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: متأسفانه یکی از عواملی که موجب شده تا ازدواج سفید در جامعه رواج پیدا کند ارتباط‌های خارج از عرف میان دختر و پسر و یا زن و مرد است.

وی افزود: از سوی دیگر برخی دختر و پسرها پیش از ازدواج با یکدیگر دوستی‌هایی داشته که پس از ازدواج همین رابطه‌های پیش از ازدواج موجب شده تا میان آن‌ها بی‌اعتمادی به وجود آید و ایجاد بی‌اعتمادی در میان زوجین موجب سرد شدن روابط بین آن‌ها می‌شود.

روحانی ادامه داد: در بسیاری از موارد روابط سرد میان زن و شوهر موجب می‌شود تا مرد با یک زن دیگر و زن با مرد دیگری به صورت پنهانی ارتباط برقرار کنند و ارتباط باهم باشی میان آن‌ها به وجود آید.

وی تنوع‌طلبی زن و یا مرد را یکی دیگر از علل انجام ازدواج سفید در میان برخی زوجین و یا دختر و پسرها برشمرد و افزود: عدم رفع نیازهای عاطفی و جنسی زوجین از دیگر عوامل بروز این مشکل است که موجب می‌شود تا فرد برای رفع نیازهای عاطفی و یا جنسی خود به این سو گرایش پیدا کند.

به گفته این مقام مسئول، عدم تأمین مالی از سوی فرد از دیگر عواملی است که موجب می‌شود تا فرد تن به ازدواجی دهد که باید به صورت مخفی و موقت باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی مردها بر این امر معتقد هستند از آنجایی‌که دین اسلام به آن ها اجازه داده که می‌توانند چند زن را به همسری برگزینند به همین علت در صورت عدم امکان ازدواج رسمی مجدد می‌توانند به‌صورت غیر رسمی ازدواج کنند؟ گفت: خداوند در دین اسلام بیان کرده که مرد می‌تواند در صورتی که بتواند میان زوجین عدالت برقرار کند تا چهار همسر را برگزیند و در ادامه فرموده است از آنجایی‌که نمی‌تواند عدالت را برقرار کند باید یک زن را انتخاب کند و این امر نشان‌دهنده آن است که گرمی خانواده‌ها به یک همسری است، نه به دو همسری و چند همسری.

معاون پیشگیری دادستان بجنورد افزود: از سوی دیگر در دین مبین اسلام به افرادی اجازه داده شده که می‌توانند با زنی به‌صورت صیغه‌ای محرم شود که توانایی زندگی دائم را به‌علت عدم توانایی مالی نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مردها به خوبی می‌دانند این باور که دین مبین اسلام به همه آن‌ها در هر صورت اجازه داده تا چندین زن را به همسری برگزینند، اشتباه است اما برای این‌که به هدف خود برسند این باور اشتباه را بیان می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که ازدواج سفید توسط یکی از زوجین موجب ضربه به بنیان خانواده وارد می‌کند، تصریح کرد: ازدواج سفید تبعاتی چون سردی زوج با یکدیگر هم‌چنین موجب ایجاد سردی میان فرزندان و والدین می‌شود.

عدم رفع نیازهای جنسی از علل بروز خیانت و انجام ازدواج سفید در میان زوجین

سید «ابراهیم محجوب» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌شمالی گفت: عدم رفع نیازهای جنسی، علت اصلی بروز خیانت زوج‌ها و یا انجام ازدواج سفید در این استان به یکدیگر است.

با اشاره به اجرای یک طرح پروژهشی در خصوص علل اصلی طلاق و خیانت زوجین به یکدیگر در این استان افزود: اما شبکه‌های اجتماعی موجب شده است تا بروز این علت در زوجین خودنمایی کند.

وی با اشاره به این‌که بیماری‌های جسمی چون ضعف جنسی از گذشته نیز در میان زوجین وجود داشته اما این امر نسبت به حال حاضر کمتر به طلاق و یا خیانت زوجین کشیده می‌شد، ادامه داد: یکی از علل اصلی بروز این امر هم‌اکنون محقق شدن روابط آسان‌تر میان مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.

محجوب ابراز عقیده کرد: کار کردن زن در فروشگاه‌هایی که مردان در آن فعالیت دارند و یا برعکس نیز از عوامل زمینه‌ساز بروز خیانت در میان زوجین است.

به گفته وی، تنوع‌طلبی یکی دیگر از عللی است که سبب شده تا پدیده خیانت زوجین به یکدیگر به وجود آید.

وی با اشاره به این‌که طبق تحقیقات به عمل آمده یکی از عوامل بروز طلاق در میان زوجین عوامل درون فردی است، گفت: اعتیاد، عدم انعطاف‌پذیری، عدم تاب‌آوری و آرمان‌گرایی می‌توانند از علل درون‌فردی برای بروز طلاق باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌شمالی تصریح کرد: نبود تعهد زناشویی و عوامل اقتصادی نیز از عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر بروز طلاق است.

طلاق از پیامدهای جدی ازدواج سفید

«راحله فرخنده» مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان‌شمالی نیز در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا یادآور شد: یکی از عللی که موجب می‌شود تا افراد به سوی ازدواج سفید گرایش پیدا کنند عدم تعهد میان زن و مرد است تا از مشکلات موجود در ازدواج رسمی فارغ باشند.

وی افزود: در ازدواج سفید افراد درگیر احساسات و عواطف هستند و هیچ مسئولیتی میان دو طرف در قبال یکدیگر وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: انجام ازدواج‌های سفید مکرر موجب می‌شود تا فرد در زندگی خود طی ازدواج رسمی با مشکلات متعددی مواجه باشد، به‌عنوان مثال اگر مردی پیش از ازدواج رسمی دارای ازدواج‌های سفید مکرر بوده ارتباطات جنسی مختلف و متفاوتی را نیز داشته است و همین امر موجب شکل‌گیری تنوع‌طلبی در فرد می‌شود که این امر او را در زندگی با همسر خود در ازدواج رسمی با مشکل مواجه خواهد کرد.

فرخنده تصریح کرد: از آنجایی‌که در ازدواج سفید هیچ مسئولیت‌پذیری وجود ندارد ممکن است شخص در این ارتباط به عدم مسئولیت‌پذیری عادت کرده باشد و در زندگی خود طی ازدواج رسمی با بروز کوچک‌ترین مشکلی، به فکر طلاق و رهایی از مسئولیت افتاد.

وی یادآور شد: هم‌اکنون طلاق‌های موجود در میان زوجین به دوره نامزدی رسیده است که ازدواج‌های سفید در این امر تأثیرگذار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که پیش از ازدواج رسمی خود ازدواج‌های سفید داشته‌اند بیشتر در معرض طلاق قرار دارند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: عمر ازدواج سفید بسیار کوتاه است و با کوچک‌ترین ناراحتی و مشکل از هم می‌پاشد و زن و مرد هر یک راه خود را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.