صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / فراز و نشیب های لایحه بودجه ۹۸
فراز و نشیب های لایحه بودجه ۹۸

ایرنا گزارش می کند

فراز و نشیب های لایحه بودجه ۹۸

تدوین لایحه بودجه سال آینده با تاکید بر شفاف سازی، تنظیم عملکردی بودجه، توجه به اشتغال و توسعه عدالت از اواسط آبان ماه به دستگاه های اجرایی ابلاغ و پس لز بررسی در جلسه دیروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، شامگاه یکشنبه در هیات دولت تصویب شد.

پاییز برای دولت ها در ایران یادآور نشستن سر حساب و کتاب سال بعد کشور است؛ به ویژه اگر مصمم باشند بودجه را در زمان قانونی مصوب ۱۴ آذرماه تدوین کرده و به مجلس بسپارند.
دولت دوازدهم امسال نیز همچون سال های آغازین فعالیت خود در سال ۱۳۹۲ تلاش دارد در زمان مقرر لایحه بودجه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. براین اساس بخشنامه لایحه بودجه ۱۳۹۸ اواسط آبان ماه به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشو، چهارشنبه گذشته گفت در جلسه ششم آذرماه هیات دولت ۲۴ تبصره پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه برای این لایحه به تصویب رسید.
«محمدباقر نوبخت» افزود، ارقام لایحه بودجه در قالب جداول تفصیلی به دولت ارائه شد و یازدهم آذر (امروز-یکشنبه) ارقام و جداول تصویب نهایی و لایحه برای تقدیم به مجلس آماده می شود.
شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در جلسه دیروز (شنبه) موضوع های مرتبط با کلیات، منابع و مصارف بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور را با تاکید بر توجه به نیازهای مردم به ویژه قشرهای کم درآمد بررسی کرد.
در این جلسه مباحث مرتبط با بودجه سال ۹۸ با سه رویکرد اطمینان از تامین کالاهای اساسی مردم با ارز دولتی، اصلاح و افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان و حمایت از تولید و اشتغال و تکمیل طرح‌های نیمه تمام با مشارکت مردم و بخش خصوصی پیگیری شد.
عصر یکشنبه نیز پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرد جلسه فوق العاده هیات وزیران صبح و بعدازظهر یکشنبه با موضوع بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور تشکیل شد و تبصره های پیشنهادی ارقام کلان و ویژگی های بودجه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید.
براساس ماده ۱۸۶ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان پس از ارجاع لایحه ۱۰ روز فرصت دارند پیشنهادهای خود را به کمیسیون تخصصی مجلس بدهند و همزمان کمیسیون های تخصصی موظفند حداکثر تا ۱۵ روز پس از ارجاع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق ارائه و این کمیسیون موظف است حداکثر ۱۵ روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون های تخصصی، گزارش خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی بدهد.
مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا ۱۵ روز با موافقت هیات رئیسه قابل تمدید است.
در جلسه علنی، پیشنهادهایی که توسط نمایندگان و کمیسیون ها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده، مشروط به مغایر نبودن با قانون برنامه، قابل طرح است.
در صورت تصویب نشدن کلیات لایحه بودجه، کمیسیون تلفیق یک بار و حداکثر به مدت ۷۲ ساعت فرصت دارد گزارش اصلاحی خود را به مجلس بدهد.

** ویژگی های مهم بودجه ۹۸
حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی، حمایت از تولید و اشتغال، ۲ ویژگی خاص در تدوین لایحه بودجه ۱۳۹۸ است.
تقویت انضباط بودجه ای، اصلاحات در رویه ها و فرآیندها و افزایش پایداری بودجه در مقابل تکانه های بین المللی از دیگر ویژگی های لایحه بودجه سال آینده به شمار می رود.
اشتغال و معیشت همچون پارسال از ویژگی بارز تدوین لایحه بودجه بوده که برای رسیدن به این مهم، سیاست هایی برای تنظیم لایحه سال ۱۳۹۸ در نظر گرفته شده است.
ثبات اقتصاد کلان و بهبود فضای کسب و کار، اشتغالزایی و کنترل نرخ بیکاری و تامین عدالت اجتماعی و بهبود توزیع عادلانه درآمدها، از مهمترین سیاست های تنظیم بودجه آینده است.
علاوه بر این، مدیریت کسری تراز عملیاتی، بهبود تراز دارایی های سرمایه ای و بهبود تعادل های منطقه ای ـ استانی نیز دیگر سیاست هایی است که در تدوین بودجه سال ۱۳۹۸ مورد توجه قرار گرفت.

** تولید و اشتغال در بودجه ۹۸
از مهمترین بندهای بودجه سال آینده، «سیاست های حمایتی دولت از تولید و اشتغال» بوده که در این زمینه دولت برای بودجه عمرانی در سال ۱۳۹۸ رشد ۱۳ درصدی در نظر گرفته است. طرح های عمرانی به صورت اولویت بندی در دستور کار قرار می گیرد.
تمرکز بر مشارکت عمومی-خصوصی، مولدسازی و واگذاری اموال و دارایی دولت نیز از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده دولت در بودجه ۹۸ برای حمایت از تولید و اشتغال بوده که در تبصره ۱۹ بودجه عنوان شده است.
در تبصره ۵ بودجه سال آینده بر تسویه بخشی از مطالبات بخش عمومی و خصوصی از دولت در قالب تهاتر تاکید می شود.
در تبصره ۱۸ نیز به مساله استمرار برنامه اشتغال مولد و سیاست های فعالانه بازار کار پرداخته شده است.

اقتصام*۹۱۳۲*۲۰۲۳*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

افزایش سهم درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز ، سخنگوی اقتصادی گفت: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.