صفحه اصلی / فرهنگی / موسیقی / غم‌نامه‌های حنجره زخمی زاگرس در تهران
غم‌نامه‌های حنجره زخمی زاگرس در تهران

غم‌نامه‌های حنجره زخمی زاگرس در تهران

ایرج رحمانپور مشهور به «حنجره زخمی زاگرس» آثار ماندگارش را در تالار وحدت روی صحنه می‌برد.

به گزارش کسب و کار نیوز، ایرج رحمانپور (زاده۲۰ بهمن ۱۳۳۵ کوهدشت لرستان)، شاعر، خواننده و ترانه سرای ایرانی است. او دارای آثار نوشتاری و موسیقایی دربارهٔ فرهنگ و هنر منطقهٔ زاگرس و موسیقی لری و لکی است. بن مایهٔ آوازهای او را «هوره» و «مویه» تشکیل می‌دهد که در اصل غمنامه هایی در سوگ از دست رفتگان است..
یاسر یگانه تهیه کننده این کنسرت در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی ایرنا در باره «هوره و مویه» گفت: هوره و مویه را در حقیقت می‌توان مقام هایی از موسیقی آوازی منطقه زاگرس نامید که در غم از دست دادن عزیزان خوانده می‌شوند. تفاوت اصلی هوره و مویه را باید در نقش آوازی زنان جست بدین صورت که هوره معمولا توسط مردان اجرا می‌شود و نقش زنان در اجرای مویه پررنگ تر از نقش مردان است.
این تهیه کننده افزود: در کنسرت پیش رو مجموعه‌ای از آثار ماندگار این هنرمند برای مخاطبانش اجرا خواهد شد. سرپرستی گروه «هانای» در این اجرا را امیر نوروزی برعهده دارد و بابک پیمانی نوازنده سازهای کوبه‌ای، علیرضا عقیقی نوازنده تار، شاهرخ پیمانی نوازنده سرنا، مهدی مرتضایی نوازنده سنتور و کسری زرین‌قلم نوازنده کمانچه باس دیگر اعضای این گروه هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز، رحمانپور از موسیقی کار، آیینهای نمایشی، موسیقی سوگ، موسیقی جشن، حماسه، لالایی‌ها و اسطوره‌ها بهره می‌برد. او موسیقی قدیمی و ملودیهای فولکلور را با جریانهای اجتماعی و سیاسی تاریخ معاصر تلفیق نموده است. به همین دلیل او را «حنجره زخمی زاگرس» نامیده‌اند.
آوارگان شیمیایی حلبچه، زلزله زدگان بم، زلزله زدگان رودبار و منجیل، جنگ ایران و عراق، خودسوزی زنان در ایلام و لرستان، فقر و اعتیاد، وطن پرستی، تنهایی انسان معاصر، نابودی فرهنگ، یاد حسین پناهی (شاعر و بازیگر) و یاد حسین شیدایی (بازیگر)، مجموعه موضوعاتی را تشکیل می‌‌دهد که رحمانپور با آن دست به خلق اثر هنری زده است .
کنسرت ایرج رحمانپور ۱۶ آذر ۱۳۹۷ از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
فراهنگ**۹۴۹۴** ۹۰۵۳

همچنین مطالعه کنید:

محمدرضا شجریان با نوای «ربنا» به خاک سپرده شد

به گزارش کسب و کار نیوز،مراسم تدفین پیکر استاد محمدرضا شجریان صبح امروز در محدوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.