صفحه اصلی / اسلایدر / سودای اخذ اقامت با خرید ملک خارجی
سودای اخذ اقامت با خرید ملک خارجی
Estate agent shaking hands with customer after contract signature

تب خرید ملک در کشورهای همسایه و اخذ اقامت باعث افزایش كلاهبرداری شده است

سودای اخذ اقامت با خرید ملک خارجی

با نامناسب شدن شرايط اقتصادي، نوسانات نرخ ارز و نامشخص بودن آينده در ايران بسياري از مردم به انگيزه اخذ اقامت در كشورهاي ديگر اقدام به خريد ملك و سرمايه‌گذاري در آن کشورها كرده‌اند كه آمار آن روزانه در حال افزايش است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز تبلیغات شبکه‌های تلویزیونی خارجی و دلالانی که اوضاع را برای درآمدزایی مناسب دیده‌اند هم در این شرایط افزایش یافته است و مردم را ترغیب به خرید ملک برای اخذ اقامت می‌کنند.
با این همه، باز هم ممکن است این وعده‌های خوش‌آب و رنگ، چون طبل تهی فقط صدا داشته باشد و با تغییر قوانین اقامتی یا حقوق مالکیت شخصی اموال غیرمنقول در آن کشور- همان‌گونه که در ترکیه بارها شاهد آن بودیم – سرمایه‌های خارجی به خطر بیفتد. برای نمونه در گرجستان پس از خرید ملک، امکان اخذ اقامت یکساله میسر است و پس از پنج سال تمدید این اقامت، می‌توان درخواست دائمی شدن را ارائه کرد؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این درخواست پذیرفته شود.
از سوی دیگر، عضو کمیسیون عمران مجلس خرید و فروش ملک در خارج از کشور در برخی بنگاه‌های معاملاتی را عامل خروج سرمایه از کشور خوانده است و می‌گوید: وزارت راه جلوی چنین تخلفی را بگیرد. اقبال محمدیان با اشاره به وضعیت بازار مسکن، گفت: در شرایطی که حباب قیمت‌ها سر به فلک کشیده است و اجاره‌نشینی افزایش یافته، متاسفانه برخی مشاوران املاک نیز بر این آشفتگی‌ها دامن می‌زنند.
نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خرید و فروش ملک در خارج از کشور از دیگر اقداماتی است که برخی مشاوران املاک انجام می‌دهند، افزود: این اقدام در شرایط فعلی خروج سرمایه و منابع مالی کشور به خارج را تسریع می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه نظارت دقیقی بر عملکرد بنگاه‌های معاملاتی باید اعمال شود، تصریح کرد: در شرایطی که کشور با تلاطم‌های اقتصادی مواجه است، نباید تبلیغی برای خروج سرمایه‌ها از کشور صورت بگیرد. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی و همچنین اتحادیه مشاوران املاک باید جلوی تخلف بنگاه‌های معاملاتی در خرید و فروش ملک در خارج از کشور را بگیرند، گفت: ادامه این رویه وضعیت اقتصاد کشور را آشفته‌تر خواهد کرد.

منابع ارزی در بازار املاک خارجی
عبدالعلی نیازی، کارشناس بازار مسکن
با نامناسب شدن شرایط اقتصادی و به دنبال آن، افزایش تب مهاجرت به خارج از کشور مشاهده می‌کنیم که بازار املاک خارجی مکانی برای ورود سرمایه‌های ایرانیان شده است و روزانه آمار تازه‌ای از خرید ملک و ثبت شرکت برای خروج از ایران شنیده می‌شود. ایرانی‌ها در گرجستان، ترکیه، قبرس، ارمنستان و برخی کشورهای اروپایی سرمایه‌گذاری را آغاز کرده‌اند و با خرید قسطی و نقدی ملک، خواهان گرفتن اقامت و زندگی در کشورهای مورد نظر هستند. البته این تب تا پیش از نامناسب شدن شرایط اقتصادی هم وجود داشت؛ اما در شش ماهه اخیر آمار بیشتری از متقاضیان خرید ملک و املاک در کشورهای خارجی به‌ویژه کشورهایی که نیازی به ویزا ندارند، منتشر شده است. مقصد اصلی بسیاری از ایرانیان گرجستان است که در هفته‌های اخیر این کشور به دلیل رشد بی‌سابقه درخواست مهاجرت و خرید ملک توسط ایرانی‌ها شرایط سخت‌تری را برای ورود و اقامت در این کشور لحاظ کرده است.
متاسفانه مردم از شرایطی که در بازار املاک این کشورها حاکم است، اطلاعات دقیقی ندارند و هر چقدر هم قبل از خرید ملک تحقیق کرده باشند، نمی‌توانند اقتصادی که در آن خواهان خرید ملک هستند را تجزیه و تحلیل کنند. تجربیات گذشته ثابت کرده که قیمت املاک در این کشورها حباب دارد که در چند سال آینده شکسته می‌شود و ارزش سرمایه افراد ممکن است ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند. بسیاری از مردم و سرمایه‌گذاران فریب تبلیغات مختلف از جمله شبکه‌های ماهواره‌ای را می‌خورند و به‌طور حتم در سال‌های آتی دچار خسارت و ضرر و زیان می‌شوند.
این در حالی است که در سایه افزایش نرخ ارز که بسیاری از مردم تصمیم به خرید املاک در خارج از کشور کرده‌اند، عده‌ای سودجو نیز با استفاده از این فرصت‌ها اقدام به کلاهبرداری‌های کلان کرده‌اند. اوج‌گیری نرخ ارز باعث شده است تا واسطه‌گران این‌بار خرید مسکن در کشورهای خارجی را راهی برای دستیابی به سودهای کلان ببینند و با تشویق مردم به خرید ملک برای اخذ اقامت دست در جیب خریداران کنند.

تکذیب اخبار ورود بنگاه‌های املاک به موضوع خرید املاک خارجی
مصطفی قلی‌خسروی، رئیس صنف مشاوران املاک تهران
تب خرید ملک در کشورهای خارجی به دلیل شرایطی که بر اقتصاد ایران حاکم شده، افزایش یافته است و مردم سرمایه‌های خود را به خارج از ایران و به بازار املاک کشورهای خارجی انتقال می‌دهند. این تب خرید ملک تا آنجایی رشد داشته است که ایرانی‌ها براساس آمار در سال جاری در شهر ازمیر ترکیه ۸ هزار واحد خریداری کرده‌اند. این افراد به این واقعیت آگاه نیستند که خرید ملک در کشورهای دیگر ریسک بسیار زیادی دارد؛ چراکه قوانین این کشورها در سال‌های بعد ممکن است تغییر کند و کسانی که اقدام به خریداری ملک کرده‌اند ضرر و زیان بالایی را متحمل خواهند شد.
کشورهای گرجستان، ترکیه و امارات سه کشوری هستند که ایرانی‌ها تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری و خرید ملک دارند؛ اما از عواقب آن بی‌خبرند. به عنوان مثال در سال‌های گذشته هم این تجربه را داشتیم که با بروز بحران اقتصادی در دوبی کسانی که اقدام به خرید ملک در این منطقه کرده بودند، دچار زیان شدند. اینجا اشاره به این موضوع هم ضرورت دارد که خرید و فروش ملک در کشورهای خارجی در مشاوران املاک غیرقانونی است و هیچ مشاور املاکی حق تبلیغ و خرید و فروش ملک خارجی را ندارد. اگر مشاور املاکی در این حوزه فعال است، چراغ خاموش فعالیت می‌کند و در صورت اطلاع اتحادیه، با این مشاوران املاک طبق قانون برخورد می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.