صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / رصد بارش شهابی “جوزایی” را از دست ندهید
رصد بارش شهابی “جوزایی” را از دست ندهید

در آخرین ماه پاییز 97؛

رصد بارش شهابی “جوزایی” را از دست ندهید

عضو کمیته علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: بارش شهابی "جوزایی" یکی از بزرگترین بارش‌های شهابی سالانه است که هر ساله از 16 آذرماه آغاز و در 23 این ماه به اوج خود می‌رسد.

برترین تصاویر نجومی

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه کانون بارش این رصد شهابی در صورت فلکی جوزا قرار دارد، اظهار کرد: این بارش شهابی جزء چند بارش شهابی بزرگ سال است که نرخ ساعتی سَرسویی اوج این بارش ۱۲۰ شهاب در ساعت است.

وی افزود: علاقه‌مندان به رصد بارش‌های شهابی می‌توانند در مکان‌هایی که آسمان کاملا تاریک است، مانند مناطق کویری و کوهستانی این پدیده را به خوبی مشاهده کنند.

این پژوهشگر نجوم با اشاره به طالع صورت فلکی شهر اصفهان، تصریح کرد: در قدیم طالع شهر اصفهان صورت فلکی قوس انتخاب شده بود. صورت فلکی مجموعی از ستارگان است که با اتصال این ستارگان ساختاری شبیه به یک تصویر انتخاب و نام‌گذاری می‌شد. خورشید از ابتدای سال شمسی، از ۱۲ صورت فلکی عبور می‌کند که صورت فلکی قوس متناظر با آذر ماه است.

مرادی با بیان این‌که در این ماه خورشید به سمت جنوب حرکت می‌کند، تصریح کرد: اگر ۱۲ ظهر به آسمان نگاه کنید، برخلاف دیگر ماه‌های سال، خورشید را در وسط آسمان نمی‌بینید، بلکه به سمت جنوب حرکت کرده و تا پایان آذرماه روز به روز ارتفاع خورشید در آسمان کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: به همین ترتیب شب‌ها طولانی‌تر می‌شود تا در آخرین روز این ماه انقلاب زمستانی که شب یلدا در ساعت ۱:۲۳ یکم دی ماه آغاز ‌شود و از فردای این روز حرکت خورشید برخلاف ماه‌های پیشین سال، تا زمان انقلاب بهاری کم کم افزایش ارتفاع پیدا می کند.

این پژوهشگر نجوم تصریح کرد: در نیمه آذرماه هلال آخر ماه ربیع اول سال ۱۴۴۰ هجری قمری با چشم غیرمسلح قابل رویت است. هلال آخر ماه قمری در سمت شرق افق شرق قبل از طلوع خورشید در ساعت ۶:۰۲ سحرگاه قابل رصد است.

وی با بیان اینکه سیاره عطارد نیز در این زمان در کنار هلال ماه قرار دارد، گفت: علاقه‌مندان به رصد این سیاره می‌توانند در این زمان یک جرم نورانی در کنار هلال ماه مشاهده کنند.

مرادی پدیده نجومی ۱۶ آذر را مقارنه سیاره زحل با “خوشه ستاره ای M22” عنوان کرد و گفت: در ساعت ۱۸:۱۰، مقارنه زحل با خوشه کروی M22 در آسمان قابل مشاهده است. در این زمان زحل با چشم غیرمسلح قابل رصد است، اما برای دیدن خوشه ستاره ای باید از ابزار رصدی مناسب استفاده کرد.

این پژوهشگر نجوم خاطرنشان کرد: در این تاریخ، مقارنه دو سیاره مریخ و نپتون نیز در ساعت ۱۸:۲۰ قابل رویت است که مریخ با چشم غیرمسلح دیده می‌شود، اما رصد نپتون به تلسکوپ نیاز دارد. پیدا کردن پتون به دلیل دوری بسیار زیاد ان با زمین به راحتی در آسمان ممکن نیست و اکنون این مقارنه فرصتی مناسب برای مشاهده آن است.

مرادی مقارنه ماه و زحل در ساعت ۱۷:۱۴ روز ۱۸ آذر را دیگر رویداد نجومی این ماه عنوان کرد و گفت: ۲۴ آذرماه نیز عطارد در ساعت ۳ بامداد، قبل از طلوع خورشید و در افق شرق مسطح در اصطلاح نجومی در بیشترین کشیدگی غربی قرار می‌گیرد، به این معنا که در این تاریخ عطارد به اندازه کافی از خورشید دور می‌شود و از دید ناظران زمینی بهتر زمان برای رصد آن است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.