صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / امکان تک‌خوری درمنطقه وجود ندارد/حل بحران یمن می‌تواند اولین گام تنش‌زدایی بین ریاض وتهران باشد
امکان تک‌خوری درمنطقه وجود ندارد/حل بحران یمن می‌تواند اولین گام تنش‌زدایی بین ریاض وتهران باشد

دهقانی فیروزآبادی:

امکان تک‌خوری درمنطقه وجود ندارد/حل بحران یمن می‌تواند اولین گام تنش‌زدایی بین ریاض وتهران باشد

یک استاد روابط بین‌الملل اظهار کرد: حل بحران یمن می‌تواند اولین گام تنش‌زدایی در روابط ایران و عربستان باشد.

جلال دهقانی فیروزآبادی

به‌ گزارش ‌ایسنا، صبح امروز (یکشنبه‌) سید جلال دهقانی فیروزآبادی در نشست علمی ــ تخصصی چشم انداز روابط ایران و عربستان  با بیان این که امروز در عربستان حکومتی که مبتنی بر اجماع قبیله‌ای و سلطنتی بود تبدیل به یک حکومت فردی شده است ، ادامه‌ داد: در چنین شرایطی نقش مردم در تصمیم‌گیری‌ها کم‌رنگ‌تر از قبل شده و شاهد کاهش اجماع سلطنتی هستیم.

وی با بیان این که در چنین وضعیتی به جز شخص بن سلمان، آمریکا مهم‌ترین کشور تاثیرگذار بر سیاست خارجی عربستان  به خصوص  سیاست  منطقه‌ای است، در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت روابط کنونی ایران و عربستان اشاره و تصریح کرد: در حال‌ حاضر مهم‌ترین عامل تقابل و تخاصم ایران و عربستان تعارض هویتی است.

این استاد دانشگاه با بیان این که وجود تعارض منافع بین کشورها در عرصه بین‌المللی امری بدیهی است، توضیح داد: بین ایران و عربستان علاوه بر وجود چنین تعارضی شاهد تقابل ، تخاصم و تعارض هویتی هستیم.

وی با اشاره به این که در عرصه بین‌المللی هیچ موضوعی نشدنی نیست و نمی‌توان به صورت مطلق قضاوت کرد که فلان اتفاق رخ نمی‌دهد، افزود: در کوتاه مدت به رابطه ایران و عربستان و وقوع تحولی در این رابطه خوش‌بین نیستم،  ولی دو کشور در میان مدت و دراز مدت مجبور هستند که در نوع روابط کنونی خود تغییراتی را ایجاد کنند.

این  استاد روابط بین‌الملل با بیان این که به نظر می‌رسد دو کشور چاره‌ای جز مصالحه و گفت‌وگو ندارند، افزود: همان‌طور  که گفتم شاید در کوتاه مدت چنین اتفاقی رخ دهد ،  ولی در میان مدت و یا دراز مدت وقوع چنین موضوعی امری ضروری است.

دهقانی با اشاره به برخی از تحلیل‌ها مبنی بر این که روابط کنونی ایران و عربستان به مانند روابط آمریکا و شوروی بعد از جنگ جهانی دوم است، اظهار کرد: شاید این تشبیه بی ربط نباشد و در همین چارچوب باید به این موضوع توجه داشت که دو کشور مجبور هستند که منافع یکدیگر را به رسمیت بشناسند و چاره‌ای جز این در برابر آنها وجود ندارد.

وی با بیان این که عربستان در حال‌ حاضر به این  نتیجه‌ رسیده است که نمی‌تواند منطقه را به تنهایی مدیریت کند و ما نیز باید آن را بپذیریم، تصریح کرد: برای مدیریت نظم منطقه‌ای هر دو کشور باید با همدیگر همکاری کنند و به نظر می‌رسد تلاش برای حل  بحران یمن می‌تواند اولین گام برای حل تنش زدایی بین دو کشور باشد. در این بحران عربستان به دنبال پیدا کردن یک راه‌حل آبرومندانه است خود یمنی ها نیز بر موضوع مذاکره تاکید کرده‌اند و ایران از همان ابتدای بحران، راه‌حل چهار ماده ای خود مبتنی بر انجام مذاکرات یمنی ــ یمنی را ارائه داد. بنابراین  شرایط برای تحقق چنین موضوعی فراهم است.

استاد روابط بین‌الملل با اشاره به این که تضعیف بن سلمان در پی تحولات اخیر در عرصه بین‌المللی امکان بیشتری را برای تحقق  این موضوع فراهم کرده است بار دیگر در سخنان خود، تاکید کرد که شرایط منطقه‌ای و داخلی ایجاب می‌کند که ابتکار عملی بین دو کشور ایجاد شود و اولین گام در بحث تنش‌زدایی آن است که دو کشور ایران و عربستان بپذیرند که دارای اختلاف منافع و ارزش هستند و در همین چارچوب منافع منطقه‌ای یکدیگر را نیز به رسمیت بشناسند.

دهقانی در ادامه‌ با تاکید بر این که ایران و عربستان باید  بپذیرند که تحقق صلح و امنیت در منطقه مستلزم همکاری‌های دو کشور است، خاطرنشان کرد: در همین چارچوب باید یک نظام امنیتی چند جانبه را طراحی کنیم که در آن عربستان و ایران نقشی مهم و تاثیرگذار داشته باشند.

وی با تاکید بر این که ما نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که سعودی ها تصور کنند تعامل با ایران فایده ای ندارد و حتی نبود ایران بهتر می‌تواند منافع آنها را تامین می‌کند، ادامه‌ داد  که امکان تک خوری در منطقه وجود ندارد  چرا که هزینه این کار بسیار بالا است و در همین چارچوب ما باید  بر اساس تقسیم منافع عمل کنیم.

انتهای پیام  

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.