صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / همه حساسیت‌های علمی، فرهنگی و اخلاقی در انتشار متون پژوهشی لحاظ شود

آیت الله رشاد تاکید کرد

همه حساسیت‌های علمی، فرهنگی و اخلاقی در انتشار متون پژوهشی لحاظ شود

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در جلسه مجمع هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در انتشار متون پژوهشی باید همه حساسیت‌های علمی، فرهنگی و اخلاقی لحاظ شود.

علم-پژوهش-آزمایشگاه

به گزارش کسب و کار نیوز، در یکصد و بیست و ششمین جلسه مجمع هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی گزارش راه‌اندازی “سامانه شناسایی و رصد نظریه‌ها و نوآوری‌های علمی و بومی” توسط دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد. این پروژه حاصل همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، معاونت فرهنگی و پژوهشگاه علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره است که با هدف ایجاد پایگاه جامع از پژوهشگران و نظریه‌پردازان در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و معارف دینی، وضع‌شناسی امروز جامعه علمی کشور از حیث ظرفیت نظریه‌پردازی در علوم انسانی و مکانیزه کردن تمام مراحل ارائه نظر در حال آماده‌سازی است.

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن شامل پشتیبانی مستمر از این سامانه، استفاده از رویه واحد در نگارش متون، توجه به سوابق علمی و پژوهشی صاحبان نظرات علمی، لزوم رفع مشکل فقدان پایگاه داده‌های علمی و دانشگاه محور بودن این سامانه و اتکاء به توانایی دانشگاهیان است.

 آیت‌الله رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که زحمات دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه شایسته تقدیر است، افزود: همه اطلاعات هیات حمایت با لحاظ رده‌بندی‌ها و طبقه‌بندی‌ها باید در این سامانه قرار داده شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در انتشار همه متون پژوهشی باید همه حساسیت‌های علمی، فرهنگی و اخلاقی لحاظ شود، گفت: البته این انتشار عمومی که داوری عمومی را نیز در پی خواهد داشت، موجب خواهد شد تا همه با دقت کار خود را انجام دهند.

وی افزود: این سامانه قطعاً برای جلوگیری از تقلبات علمی به کار خواهد آمد و می‌تواند در سایر بخش‌ها هم مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: تشابه دو نظریه لزوماً معنای سرقت علمی را نمی‌دهد و ما باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

بر اساس این گزارش، دستور بعدی جلسه ۱۲۶ مجمع هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ارائه موضوع “نظریه‌پردازی هنر” بود که توسط دکتر بنی‌اردلان، رئیس دانشکده علوم نظری دانشگاه هنر ارائه شد.

وی با اشاره به نظریه‌پردازی در باب هنر در دوران مدرن گفت: نباید روش‌شناسی و معرفت‌شناسی مدرن به سنت تاریخی تمدن ما تحمیل شود.

رئیس دانشکده علوم نظری دانشگاه هنر گفت: باید روش‌شناسی و دستاوردهای شرق‌شناسان غربی در زمینه هنر و ادبیات نقد و تحلیل شود.

بنی‌اردلان ادامه داد: برخی با نام حکمت هنر اسلامی آثاری پدید آورده‌اند که برخی از این آثار هم باید نقد و تحلیل شود.

وی گفت: خداوند امر نامتناهی در سنت هنر اسلامی و ایرانی حضوری قوی و تأثیرگذار دارد.

پس از سخنان دکتر بنی‌اردلان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه، دبیر هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره نیز طی سخنانی گفت: در حوزه هنر سؤالات فراوانی وجود دارد که پاسخ نگرفته است.

وی افزود: باید بررسی شود آیا نگاه حکمی و الهی هنرمندان مسلمان در آفرینش هنری آنها تأثیر داشته یا نه؟

دبیر هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ادامه داد: طراحی و معماری حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) توسط شیخ بهایی حتماً از نگاه عالم بزرگوار به شخصیت الهی حضرت امام رضا(ع) متأثر است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، خسروپناه افزود: در حوزه هنر بحث فقه هنر نیز مطرح است که می‌تواند به توسعه این شاخه کمک کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.