صفحه اصلی / فرهنگی / موسیقی / «دستچین آثار پیانو» در مسیر رونمایی
«دستچین آثار پیانو» در مسیر رونمایی

«دستچین آثار پیانو» در مسیر رونمایی

مجموعه‌ای از آثار پیانویی دکتر فرید عمران به نوازندگی هوشیار خیام در آلبومی با عنوان «دستچین آثار پیانو» رونمایی می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، این آلبوم دربرگیرنده دو سی‌دی از مجموعه آثار ضبط شده فرید عمران به نوازندگی هوشیار خیام در چند سال اخیر است که قرار است روز دوشنبه ۱۲ آذر ماه در شهرکتاب مرکزی رونمایی شود. در این برنامه که به میزبانی فرید عمران برگزار خواهد شد، نادر مشایخی و کیاوش صاحب نسق ( از آهنگسازان معاصر ایران) درباره اثر صحبت خواهند کرد.

**«دستچین آثار پیانو» بخش مهمی از ادبیات موسیقی معاصر ماست

هوشیار خیام پیانیست این مجموعه درباره دستچین آثار پیانویی فرید عمران گفت : آثار عمران بخش مهمی از ادبیات موسیقی معاصر کشورمان را شکل داده است. این آثار در طول سال‌ها کار و تفکر شکل گرفته. مثل هر اثر مهم هنری بارها نو‌نویسی شده، صیقل خورده و شفاف شده است. هیچ چیز شگفت‌انگیزتر از لحظه‌های کشف یک اتفاق ساده نیست، جایی پنهان میان نت‌هایی با عمق نیم قرن مکاشفه. موسیقی عمران را پیش از این به عمارتی شبیه دیدم با سقف بلند و پنجره‌های بی‌هراس. عمارتی سفید و بلند در جایی پنهان میان پیچک و یاس.
وی افزود: کاش روزی هنرمند جوان ما، گم شده میان انبوه اصوات، یاد بگیرد که موسیقی را تنها از آن سوی مرزها نجوید، چرا که در همین میان، هنرمندی در کنار ما ایستاده، که موسیقی خود را از فراز ابرها جُسته و موسیقی‌اش مثل آب، مثل باران بر ما می‌بارد.
به گزارش کسب و کار نیوز، فرید عمران (زادهٔ ۱۳۲۴ خورشیدی در آبادان)، موسیقی‌دان، استاد موسیقی و آهنگساز ایرانی است. از کودکی پیانو می‌نواخت و قطعه‌های کوچکی می‌ساخت. وی آموزش موسیقی را در کنسرواتوار تهران ادامه داد. از استادان بنام او در ایران می‌توان از مرتضی حنانه و یوسف یوسف زاده نام برد. او همزمان نزد پیانیست و آهنگساز روس، لئونید ساموس (Leonid Samus) آهنگسازی را آغاز کرد.
عمران سپس در کنسرواتوار لندن تحصیل کرد و رشته آهنگسازی را تا درجهٔ استادی به پایان رساند. او در کلاس درس استادان و موسیقیدانان برجسته‌ای چون نورمن دموث و جان مک کیب و استاد کالج مورلی، پروفسور لارنس لئونارد شرکت داشته است.

** بدشانسی‌های هنرمندی بزرگ

موسیقی فرید عمران ترکیبی هنرمندانه از هارمونی و فضای مدرن و نغمه وها ملودی‌های شرقی ست؛ که تأثیر گرفته از زندگی آهنگساز در میان اقوام و مطالعهٔ دقیق هنر غرب است. همچنین او علاوه بر موسیقی، فعالیتی جدی در حوزه‌های روانشناسی و تعمق در مکاتب فلسفی و عرفانی شرق داشته که تأثیری قابل توجه در آثار او گذاشته است. او برای ایجاد موسیقی ای قابل فهم برای عموم و قابل مطالعه برای اهل فن تلاش بسیار کرده است به طوری که کمتر کسی از شنیدن آثارش دچار سردرگمی و احساس کمبود نسبت به شناخت موسیقی می‌شود.
بخش قابل ملاحظه ای از آثار او در حادثهٔ آتش‌سوزی منزلش خاکستر شدند و شوربختانه مقدار زیادی هم به دست کامپیوتر نابود شد. اما آنچه برجای مانده یا بازنویسی شده بدنهٔ قابل ملاحظه ای از آثار پیانویی، مجلسی، سونات‌ها و آثار ارکسترالی است که در گوشه و کنار جهان به اجرا درآمده است.
آلبوم «دستچین آثار پیانو» روز ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۱۲ آذرماه در شهر کتاب مرکزی، رونمایی می‌شود.
فراهنگ**۹۴۹۴**۹۰۵۳

همچنین مطالعه کنید:

محمدرضا شجریان با نوای «ربنا» به خاک سپرده شد

به گزارش کسب و کار نیوز،مراسم تدفین پیکر استاد محمدرضا شجریان صبح امروز در محدوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.