صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / تکاپوی دانش بنیان ها برای دریافت وام کم بهره
تکاپوی     دانش   بنیان ها    برای     دریافت  وام  کم  بهره

شركت‌هاي دانش‌بنيان مشمول تسهيلاتي با نرخ 10 و 12 درصدي مي‌شوند

تکاپوی دانش بنیان ها برای دریافت وام کم بهره

شركت‌هاي نوپا زودبازده نيستند و ۴ تا ۵ سال زمان مي‌برد تا به نتيجه برسند. يكي از دلايل ديربازده بودن شركت‌هاي نوپا، اين است كه آنها با مشكلات مديريتي مواجه هستند و بر وظايف مديريتي تسلط ندارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، معمولا مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان تنها فناور هستند و از مباحث مختلف مربوط به مدیریت، آگاهی ندارند؛ ازاین‌رو باید آنها را توانمند کنیم تا در نهایت به سودآوری بالایی برسند.

اعطای ۱۸۰۰ میلیارد تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان
رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان از فراهم شدن تسهیلات ویژه صندوق توسعه ملی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در خط اعتباری ۱۸۰۰ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: بخشی از منابع صندوق توسعه ملی از طریق بانک‌های عامل به صورت تسهیلات با نرخ‌های ۱۰ و ۱۲ درصد در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرارمی‌گیرد.
سید محمد صاحبکار با اشاره به تفاهم سه‌جانبه بین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی اظهار داشت: در راستای اجرای برنامه اشتغالزایی ذیل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۷، بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به‌صورت تسهیلات از طریق بانک‌های عامل در اختیار شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان قرار می‌گیرد. به گفته وی، در راستای تفاهم صورت‌گرفته بین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق توسعه ملی، بخشی از منابع این صندوق از طریق بانک‌های عامل به صورت تسهیلات با نرخ‌های ۱۰ و ۱۲ درصد در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرارمی‌گیرد.
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری افزود: این منابع در قالب تسهیلات ایجادی و سرمایه در گردش و در راستای فعالیت‌های دانش‌بنیان شرکت‌ها در اختیار آنها قرار می‌گیرد. همچنین نرخ سود این تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های آب و کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست ۱۰ درصد و برای حوزه صنعت و معدن
۱۲ درصد است.
وی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده از این منابع می‌توانند در گام اول به بانک‌های عامل مراجعه کنند و پس از تشکیل پرونده و ارائه طرح توجیهی و اعتبارسنجی توسط بانک، در گام دوم استعلامی از سوی شعبه بانک از معاونت علمی و فناوری انجام می‌شود تا از دانش‌بنیان بودن طرح موردنظر اطمینان حاصل شود.
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری اعلام کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای استفاده از این تسهیلات می‌توانند به شعب مختلف بانک‌های ملی ایران، کشاورزی، صنعت و معدن، صادرات، سپه، رفاه کارگران، توسعه صادرات، توسعه تعاون، تجارت، پست‌بانک، پارسیان و آینده مراجعه کنند و از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

نداشتن ‌سازکار مناسب در زمینه اعطای وام و تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان
برزو نیک‌نژاد، کارشناس استارت‌آپ
شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت وام و تسهیلات باید در اولویت قرار بگیرند؛ چراکه نقش و تاثیرگذاری آنها در بسیاری از حوزه‌ها به اثبات رسیده است. در مرحله اول این شرکت‌ها نیاز به سرمایه برای ادامه راه و رسیدن به ارائه خدمات و محصولات دارند. اعطای وام و تسهیلات کم‌بهره می‌تواند این شرکت‌ها را توسعه دهد و برای رسیدن به بازارهای بین‌المللی حمایت کند. ضرورت دارد به این نکته اشاره شود که کشور ما از نداشتن ‌سازکار مناسب در این زمینه رنج می‌برد و نداشتن بودجه کافی در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، باعث شده است تا فشار تقاضای پژوهشگران به غلط به صندوق نوآوری و شکوفایی منتقل شود، در حالی که صندوق نوآوری، وظیفه حمایت از طرح‌های اقتصادی را دارد. هرچند بهتر است که سرمایه‌گذار با شراکت خود در توسعه و پیشرفت این شرکت‌ها سهیم باشد و شرکت‌ها زیر بار دیون نروند؛ اما به علت اینکه در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران ریسک سرمایه‌گذاری را در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها قبول نمی‌کنند، استفاده از تسهیلات و وام‌ها می‌تواند کمک این شرکت‌ها برای رسیدن به نقطه پایانی و ارائه خدمات و محصولات در بازار داخل و بازارهای خارجی باشد. اما منظور از اختصاص وام و تسهیلات باید وام‌هایی با بهره‌های کم و قابل برگشت توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، آن هم به هنگام رسیدن به مرحله فروش محصول باشد. اگر مدت‌زمان استرداد وام بتواند تا مرحله رسیدن به فروش محصول باشد موقعیت خوبی برای این شرکت‌هاست تا از این تسهیلات استفاده کنند. از سوی دیگر می‌توان حتی به شرکت‌هایی که در راه‌اندازی و رسیدن به مرحله‌ای موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند وام‌های بلاعوض هم پرداخت کرد و هنگام ارائه محصولات و خدمات از فروش آن سود را به اشتراک گذاشت.
البته این واقعیت را هم نمی‌توان انکار کرد که حمایت از این شرکت‌ها ریسک‌های زیادی دارد. در دنیا برای این‌گونه شرکت‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شتابدهنده‌ها و استارت‌آپ‌ویکندها به عنوان مجموعه‌‌ای از ابزارها طراحی شده است. در کشور ما نیز این مجموعه ابزارها برای تقویت و توانمند کردن شرکت‌های دانش‌بنیان، نوپا و کاهش ریسک آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شرکت‌ها بیشتر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری قرار دارند. این‌گونه شرکت‌ها با داشتن ایده‌های نو مورد حمایت صندوق قرار می‌گیرند. می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر شرکت‌های نوپا موفق عمل کنند سودآوری بالایی خواهند داشت؛ اما این نمی‌تواند تضمین و ضمانتی برای سرمایه‌گذار باشد تا در این حوزه ورود کند. بنابراین باید برای شرکت‌هایی که دانش‌بنیان بودن‌شان مورد تایید قرار گرفته است، وام‌ها و تسهیلاتی با بهره کم در نظر گرفت.

 

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.