صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / برخی دستگاه‌ها در زمینه «حجاب» به درستی عمل نکردند

معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی:

برخی دستگاه‌ها در زمینه «حجاب» به درستی عمل نکردند

معاون فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر کار فرهنگی را در قالب مسائل سیاسی پیش ببریم یعنی استفاده ابزاری از فکر و اندیشه افراد کرده‌ایم و این مسئله به نوعی سوء استفاده و تجاوز به حقوق بشر است چرا که پوشش ربطی به بحث سیاسی ندارد و حجاب امری فکری و فرهنگی است که با ذات انسان عجین است.

مصاحبه با خانوم روح افزا

به گزارش کسب و کار نیوز، فرشته روح افزا در همایش پوشش بانوان ایرانی پس از انقلاب که در دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با اشاره به مسئله کودک همسری خطاب به پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: «شما به عنوان نماینده بررسی کنید که آیا ازدواج کودکان به عفاف و حجاب لطمه وارد می‌کند یا خیر؟».

معاون فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید بر اینکه حجاب یک امر فکری و فرهنگی است و با ذات انسان عجین است تاکید کرد: البته من با کلمه حجاب اجباری هم مخالفم، به هر حال حجاب دستور قرآن است البته نماز و روزه هم دستور قرآن است ولی اینها یک امر فردی است در حالیکه حجاب یک پدیده اجتماعی است. ما حق نداریم در خلوت کسی ورود کنیم ولی حجاب به عنوان امر اجتماعی نیازمند قانونگذاری است.

وی افزود:  ازدواج کودکان موجب بروز سرطان دهانه رحم می‌شود اما باید دید که چند کودک در ایران در کودکی ازدواج می‌کنند؟ آمارهای دختران فراری ما که به علت رابطه‌ها از خانه فرار می‌کنند بسیار بیشتر است. وقتی سن ازدواج افزایش یابد، دختری که می‌خواهد ازدواج کند و پدرش مخالف است، فرار و تن‌فروشی می‌کند. بهتر است در جایی که پدری فرزندش را مجبور بخ ازدواج می‌کند، برای او قانون بگذارید. امار دختران فراری ۱۳ تا ۱۶ ساله بسیار بالاست و وقتی سن ازدواج را افزایش می‌دهید در واقع آمار دختران فراری افزایش می یابد و باید فکری هم به حال آنها کرد. شاید دختری ۱۵ ساله آماده ازدواج باشد.

به گفته روح افزا، طبق آمار سازمان ثبت احوال ۲۰ میلیون جوان در انتظار ازدواج تا سن ۲۹ سالگی هنوز ازدواج نکرده‌اند.

روح افزا در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه محصول و خروجی نهادهای ذیربط در زمینه «حجاب» را چطور ارزیابی می‌کنید؟ پاسخ داد: دستگاه‌های ما در زمینه حجاب به درستی عمل نکردند چرا که اگر درست عمل کرده بودند در حال حاضر فرزندان ما بینش دیگری نسبت به پوشش و رفتار خود داشتند.

وی معتقد است که ما در هیچ فیلم، کتاب و تئاتری بر روی محتوای حجاب فعالیتی نداشته‌ایم و اگر با این روال گام برداریم در آینده افت بیشتری در مسئله حجاب خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر کار فرهنگی را در قالب مسائل سیاسی پیش ببریم یعنی استفاده ابزاری از فکر و اندیشه افراد کرده‌ایم و این مسئله به نوعی سوء استفاده و تجاوز به حقوق بشر است چرا که پوشش ربطی به بحث سیاسی ندارد و حجاب امری فکری و فرهنگی است که با ذات انسان عجین است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.