صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / “کاپولا”؛ پنجره‌ای به سوی سیاره مادری
“کاپولا”؛ پنجره‌ای به سوی سیاره مادری

گزارشی درباره برج دیدبانی ایستگاه فضایی بین‌المللی

“کاپولا”؛ پنجره‌ای به سوی سیاره مادری

یکی از بهترین و جذاب‌ترین سرگرمی‌های فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی تماشای سیاره مادری یعنی کره زمین است. این علاقه فضانوردان، همچنین نیاز ایستگاه فضایی بین‌المللی به داشتن یک "برج نگهبانی بصری" باعث شد ناسا به فکر ساخت آن بیفتد.

دریچه ایستگاه فضایی

به گزارش کسب و کار نیوز؛ ساخت برج دیدبانی نخست توسط ناسا و بوئینگ آغاز شد اما به دلیل کاهش بودجه، ادامه کار بر روی طراحی و ساخت آن لغو گردید. بعدا سازمان فضایی اروپا ساخت آن را بر عهده گرفت. در ۸ فوریه ۲۰۱۰ کیهان پیمای شاتل در جریان ماموریت شماره ۱۳۰، واحد فضایی ساخته شده توسط سازمان فضایی اروپا به نام “کاپولا” را با خود به فضا برد. این نام در زبان ایتالیایی معنای “گنبد” را می‌دهد.

با طراحی نهایی کاپولا تقریبا ۳ متر قطر و ۱٫۵ متر ارتفاع و ۱٫۸۸۰ کیلوگرم وزن دارد و دارای شش پنجره جانبی و یک پنجره در سقف است که همه آنها با کرکره‌ای ویژه در برابر آسیب‌های ریزشهاب سنگ‌ها و بقایای کوچک اشیای پرتاب شده به مدار محافظت می‌شوند.

این کرکره‌های به صورت دستی باز و بسته می‌شوند. هر پنجره یک دستگیره با یک اتصال مستقیم مکانیکی به باز و بسته کننده خارجی ارتباط دارد. حلقه‌های لاستیکی ویژه‌ای برای جلوگیری از نشت هوا در آنها بکار گرفته شده‌اند. هفت پنجره آن برای زیر نظر گرفتن انجام آزمایش‌های بیرون از ایستگاه فضایی بین‌المللی، بررسی بدنه خارجی ایستگاه و پهلوگیری ناوهای اعزامی به ایستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما یکی از سرگرمی‌های دوست داشتنی فضانوردان حضور در کاپولا و نگاه کردن به منظره شگفت انگیز زمین از ورای دریچه‌های آن است. خیلی از فضانوردان علاقه دارند با توجه به نمای باز و آزادی که کاپولا دارد از زمین عکس بگیرند گرچه حتی حضور در کنار پنجره‌های آن و نگاه به زمین به آنها آرامش می‌دهد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.