صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / سنای آمریکا به لایحه خاتمه حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن رای مثبت داد

سنای آمریکا به لایحه خاتمه حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن رای مثبت داد

سناتورهای آمریکایی در مخالفتی آشکار با دونالد ترامپ، پیام قاطعی برای مجازات عربستان سعودی بابت ایفای نقش در قتل جمال خاشقجی ارسال کردند. سنای آمریکا با رای دو حزبی ۶۳ به ۳۷ به طرح لایحه‌ای که خواستار پایان مداخله آمریکا در جنگ تحت امر سعودی‌ها در یمن می‌شود، رای مثبت دادند.

سنای آمریکا

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رای‌گیری چهارشنبه شب در سنای آمریکا نه تنها ضربه‌ای به سعودی‌ها بلکه به دولت ترامپ بود که علنا تاکید دارد نمی‌خواهد رابطه دیرینه کشورش با ریاض بر سر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سرشناس سعودی دستخوش تحولات منفی شود.

سنای آمریکا در پیامی حاکی از مخالفت با کاخ سفید، به آغاز بحث علنی درباره پایان حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن رای داد. با رای مثبت به آغاز مباحثات در این خصوص، سنا راه را برای رای‌گیری درباره قطعنامه‌ای دو حزبی که به دنبال قطع حمایت نظامی از عربستان است، هموار می‌کند. آغاز مباحثات در این خصوص با ۶۳ رای مثبت و ۳۷ رای منفی تصویب شد.

دولت ترامپ تهدید کرده است قطعنامه‌ای از سنا را که مانع از مشارکت آمریکا در جنگ تحت امر سعودی‌ها در یمن شود، وتو خواهد کرد. این تهدید همزمان با حضور وزیران دفاع و خارجه آمریکا در جلسه غیر علنی سنا مطرح شد. دولت ترامپ در بیانیه‌ای، قطعنامه مورد نظر را ناقص توصیف کرده و گفته که دولت به شدت با تصویب آن مخالف است.

کاخ سفید اعلام کرد: این قطعنامه به روابط دوجانبه  در منطقه آسیب می‌زند و برتوان آمریکا در ممانعت از گسترش خشونت سازمان‌های افراطی در منطقه تاثیر منفی می‌گذارد. 

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، سناتور مایک لی، از ارائه‌کنندگان این قطعنامه گفت: مداخله در یمن غیر مجاز، مغایر قانون اساسی و غیر اخلاقی است. ما نمی‌توانیم و نباید رای‌گیری برای پایان دادن به مداخله‌مان (در این جنگ) و حمایت‌مان از عربستان سعودی را بیش از این به تعویق بیندازیم. اگر چنین کنیم، باید خودمان را برای اعتبارِ از دست رفته کشورمان در صحنه جهانی مقصر بدانیم و مهمتر از آن، این که وجدان ما باید مسئولیت از دست رفتن هزاران جان را که حتماً (در صورت ادامه جنگ یمن) همچنان از بین خواهند رفت، بپذیرد.

سناتور برنی سندرز، یکی دیگر از ارائه‌کنندگان این قطعنامه هم از حمایت آمریکا از جنگ عربستان رد یمن انتقاد کرد و گفت: وقت آن است که آمریکا پیامی به جهان بفرستد مبنی براینکه به حمایت از این جنگ فاجعه‌بار به رهبری حکومت فاسدی کهس یاست‌های غیرمسئولانه، مخرب و خطرناک نظامی دارد، ادامه نخواهد داد.  

وی تاکید کرد: دیگر مرگ کافی است کشتار کافی است نابودی و تخریب کافی است. وقت آن است که بع عربستان گفته شود در این بحران وحشتناک شریک آنها نیستیم.

سنرز پس از این رای‌گیری نیز گفت: برای اولین بار سنای آمریکا به قطعنامه‌ای در عقب نشینی نیروهای مسلح آمریکا از یک جنگ غیرقانونی و غیر مشروع رای داد. اوضاع در یمن در شرایط بدترین فاجعه انسانی در جهان است. بیایید به فاجعه در یمن خاتمه دهیم به برقراری صلح در این کشور شکنجه دیده کمک کنیم وب ا کمک بقیه جهان کمک‌های انسانی به نیازمندان بفرستیم.  

رای‌گیری در حالی انجام شد که ساعاتی قبل وزیران خارجه و دفاع آمریکا در جلسه‌ای غیرعلنی با سناتورهای این کشور تلاش کردند آنها را به حمایت از سیاست دولت در قبال عربستان متقاعد کنند. در این جلسه غیرعلنی مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از سیاست واشنگتن در حمایت از عربستان در جنگ یمن دفاع کرد و گفت قطع حمایت از عربستان به تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس ضربه خواهد زد.

پامپئو گفت رای‌گیری سنا بر سر این موضوع “زمان‌بندی نامناسبی دارد” و به نفع حوثی‌های یمن خواهد بود.

قرار است این هفته با رای‌گیری درباره قطعنامه‌ای پیشنهادی از هر دو حزب سناتورهای آمریکایی درباره قطع حمایت نظامی از ائتلاف عربستان تصمیم بگیرند. جنگ سه ساله در یمن به بحران گسترده انسانی در این کشور دامن زده است.

جنگ میان ائتلاف عربستان و حوثی‌های یمن به قیمت جان هزاران تن تمام شده و میلیون‌ها شهروند یمن را به آستانه مرگ از گرسنگی کشانده است. وزیر امور خارجه آمریکا در پی جلسه‌ای غیرعلنی با سناتورهای آمریکایی در واشنگتن گفت دولت این کشور در آستانه گردهم آوردن طرف‌های مخاصمه برای مذاکره “به امید آتش‌بس” است. او گفت رای‌گیری درباره قطعنامه پیشنهادی برای توقف حمایت آمریکا از عربستان، به معنی دلگرمی و تشویق حوثی‌ها یمن و “متحدان ایرانی آنها” خواهد بود.

براساس متن از پیش منتشر شده اظهارات پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود: “رنج یمنی‌ها مرا غمگین می‌کند اما اگر آمریکا در این جنگ نقش ایفا نمی‌کرد این رنج به مراتب بیشتر بود.” پامپئو درباره انتقادهای مربوط به قتل جمال خاشقجی هم مدعی شد “هیچ رابطه مستقیمی” میان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و دستور قتل جمال خاشقجی “گزارش نشده” است.

وزیر دفاع آمریکا نیز در جلسه غیرعلنی سنای آمریکا شرکت داشته است.

هفته گذشته دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریکا گزارش منسوب به سازمان اطلاعات مرکزی این کشور را در این زمینه رد کرد. در این گزارش گفته شده بود تحلیلگران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نتیجه گرفته بودند که محمد بن سلمان آمر قتل خاشقجی بوده است.

عده‌ای از سناتورهای آمریکا در پی دیدار غیرعلنی با دو وزیر دولت گفته‌اند استدلال‌های دولت آنها را متقاعد نکرده است. برخی از سناتورها به طور خاص از رد درخواستشان برای حضور رئیس سیا در این جلسه خشمگین بودند. جینا هاسپل، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در پی قتل جمال خاشقجی به ترکیه سفر کرد و فایل ضبط شده مربوط به قتل او را شنیده است. باب منندز، سناتور دموکرات در واکنش به این موضوع غیبت خانم هاسپل را سنگ‌اندازی دولت و تلاش برای پنهان‌کاری خواند.

منندز گفت: من برای وزرای دفاع و خارجه آمریکا احترام قائلم اما برای توضیح گزارش سیا و نهادهای امنیتی به آنها نیازی ندارم. من می‌خواهم این توضیحات را مستقیما بشنوم. وقت آن رسیده که به عربستان سعودی در قبال نقض حقوق بشر و فجایع باور نکردنی انسانی که در یمن به بار آورده است پیامی صریح بفرستیم.

باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد، گفت: بر همه حاضران در جلسه روشن بود که ولیعهد عربستان مسئول قتل خاشقجی است. این سناتور متنفذ جمهوری‌خواه افزود: مشکل ما اینجاست که ما می‌دانیم عربستان به نوعی متحد ما و کشوری مهم است، اما در عین حال با ولیعهدی عنان گسیخته روبروییم.

لیندسی گراهام، از سناتورهای پرنفوذ جمهوری‌خواه نزدیک به دونالد ترامپ، گفته است زمانی رای می‌دهد که جینا هاسپل اطلاعات لازم را در اختیار سناتورها بگذارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.