صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / ‌بررسی مشکلات چهارباغ با حضور صاحبنظران
‌بررسی مشکلات چهارباغ با حضور صاحبنظران

‌بررسی مشکلات چهارباغ با حضور صاحبنظران

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امروز چهارباغ عباسی از نظر هویت با خیابان‌های دیگر شهر جز اینکه مسدود شده است، تفاوتی ندارد.

‌به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،  احمد منتظر اظهار کرد: کاری که تا کنون در چهارباغ شده، ادامه خشت اشتباهی است که مدیریت شهری قبل گذاشته بود و اشکالات زیادی دارد.

وی ادامه داد: چهارباغ گوهره تاریخ صفوی است. وقتی شاه عباس وارد اصفهان شد با شهری ممنوعه روبه‌رو شد. حصاری اطراف شهر بود که حتی شاه عباس را به آن راه ندادند. این شهر بسته و درونگرا بود. شاه عباس قصد داشت اصفهان را مرمت کند اما تصمیم گرفت اصفهان را به یک مرکز جذاب تبدیل کند.

این معمار پیش‌کسوت افزود: شاه عباس در مدت کوتاهی اصفهان و چهارباغ را ساخت. سپس متمولین شهر از شاه عباس درخواست خرید بخش‌هایی از آن را کردند. بخشی از چهارباغ تفرجگاه گروهی از متمولین شهر اصفهان شد. در آن دوره چهارباغ با جنبه‌های فرهنگی نقش خود را ایفا می‌کرد.

منتظر افزود: همه مسایل در چهارباغ در دست طراحان و معماران نیست. بخش اصلی شهر در دستان بساز و بفروش‌ها و جریان سرمایه است. در میدان نقش جهان بعد از احیا، مغازه‌ها به بهترین صنعتگران اصفهان داده شد و فضایی درخور اصفهان شکل گرفت اما امروز نقش جهان گز فروشی و بستنی فروشی شده است. در چهارباغ باید به جنبه فرهنگی تجاری‌های جانمایی شده نیز توجه شود.

وی تصریح کرد:‌ با این وضعیت اصفهان، خودرو شخصی به هرکجا وارد شود آنجا را به نابودی می‌کشاند. چقدر تلاش شد تا سی‌وسه‌پل پیاده شود؟ رابطه‌ها برای بافت تاریخی مشکل آفرین است. مگر در چهارباغ ساختمان ٨ طبقه ساخته نشد در حالی که ضابطه در چهارباغ دو طبقه بود. وقتی بدنه‌های اصلی شهر دست بساز بفروش‌ها است و در دست قانون نیست چه می‌توان کرد؟

این مرمت‌گر شهری گفت: ارزش چهارباغ به این است که حفاری شود و ابتدا ببینیم از گذشته چه چیزی باقی مانده است تا آنچه امکان دارد احیا کنیم و باقی آن را بازسازی کنیم.

منتظر ادامه داد: تا مردم را به چهارباغ نکشانیم کسبه با پیاده راه شده موافق نخواهند بود. چهارباغ بدون مردم عمل نمی کند. از پل الله وردیخان تا مسجد جامع می‌تواند پیاده راه شود.

وی اما تاکید کرد: باید دو کار مهم کرد. یکی این که دسترسی سواره مردم به چهارباغ تامین شود. خیابان شمس آبادی توان بر دوش کشیدن ترافیک چهارباغ را ندارد. نباید این اتفاق برای محور مجاور در سمت دیگر رخ دهد.

این معمار افزود: همچنین باید پارکینگ‌های کافی در اطراف چهارباغ جانمایی شود. متاسفانه همه پارکینگ‌هایی که در چهارباغ عباسی جانمایی شده بود، امروز به پاساژ و مجتمع تجاری تبدیل شده است.

‌انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.