صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / پیروزی نامزد حزب حاکم در انتخابات ریاست‌جمهوری گرجستان

پیروزی نامزد حزب حاکم در انتخابات ریاست‌جمهوری گرجستان

بر اساس نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گرجستان سالومه زورابیشویلی، سفیر سابق فرانسه در تفلیس که از حمایت حزب حاکم "رویای گرجستان" برخوردار است ، با اختلاف آرای بسیار زیاد رقیب خود را که تحت حمایت جناح‌های حامی غرب قرار دارد، شکست داده است.

سالومه زورابیشویلی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان اعلام کرد با شمارش  ۹۸.۴۱ درصد آرا  حاکی از آن است که زورابیشویلی، دیپلمات سابق فرانسه و وزیر خارجه این کشور طی سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ توانسته  ۵۹.۶۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده و رقیبش گریگول واشادزه ، نامزد اتحاد نیروهای مخالف دولت که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ وزیر خارجه گرجستان بود،   ۴۰.۳۹ درصد آرا را کسب کرده است. 

دور دوم انتخابات گرجستان تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور ناظران بین‌المللی انجام شد تا مانع از هرگونه دست بردن حزب حاکم در آرا به نفع زورابیشویلی شود.

با این حال اپوزیسیون از حمله به فعالیت‌های کمپین‌های انتخاباتی‌اش و برخی بی نظمی‌ها در زمان رای‌گیری و اعمال فشار بر رای دهندگان و دستکاری در لیست‌های رای‌دهندگان شکایت کرده‌ است.

این آخرین انتخابات ریاست جمهوری با رأی‌گیری مستقیم در این جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی پیش از گذار به نظام پارلمانی بود.

هر چند سمت رئیس جمهور پس از این تغییرات در قانون اساسی عمدتا به سمتی نمادین تبدیل شد ، اما این انتخابات آزمونی برای حزب حاکم بود.
این انتخابات در واقع محکی بود برای رویارویی آتی در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰ بین حزب “رویای گرجستان” که از سال ۲۰۱۲ کنترل کشور را در دست دارد و “جنبش ملی متحد” که توسط میخاییل ساکاشوویلی، رئیس‌جمهور سابق تأسیس شد.
در دور اول انتخابات که ۲۸ اکتبر برگزار شد، سالومه زورابیشویلی نتوانست بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورد.

حزب رویای گرجستان توسط بیدزینا ایوانیشویلی، بانکدار میلیاردر و ثروتمندترین فرد این کشور تاسیس شد منتقدان می‌گویند که وی در واقع در پشت صحنه اداره کشور را در دست دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.