چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / بسیاری از کشورها آرزوی ۱۰ کیلومتر این استان را دارند!
بسیاری از کشورها آرزوی ۱۰ کیلومتر این استان را دارند!

بسیاری از کشورها آرزوی ۱۰ کیلومتر این استان را دارند!

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: معدل فاصله مرزهای رسمی در کشور ۲۱۴ کیلومتر است این درحالی است که در استان ما در ۹۵۰ کیلومتر مرز با کشور پاکستان تنها یک بازار رسمی داریم که این موضوع آسیبی برای استان است.

سیستان و بلوچستان

به گزارش کسب و کار نیوز، احمدعلی موهبتی در نشست شورای قضایی استان اظهار کرد: از آستارا در گیلان تا خرمشهر در خوزستان ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله است و در این بین ۲۰ مرز رسمی وجود دارد و فاصله دو مرز رسمی در غرب کشور ۱۵ کیلومتر است اما از بندر ترکمن تا چابهار ۳۰۰۰ کیلومتر فاصله است و تنها ۷ مرز رسمی در این بین وجود دارد؛ دو مرز رسمی ریمدان و پیشین هم مدت مدیدی است که تصویب شده اما راه اندازی نشده است.

وی تصریح کرد: مرزهای آبی استان ما و دسترسی به اقیانوس فرصت بسیار طلایی است که بسیاری از کشورها حتی آرزوی داشتن ۱۰ کیلومتر از این مرز را دارند در حالی که در این استان نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر ساحل داریم که فرصت بی بدیلی برای استان است .

موهبتی، مرز خشکی و دسترسی به کشورهای همجوار را فرصت دیگری عنوان کرد که باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: وجود بازارچه‌های مرزی مفید است اما آنچه که در دنیا شناخته شده مرزهای رسمی است که بر اساس این باید تسهیل گری کنیم و مبادلات غیر رسمی را کم کنیم. متاسفانه مرز های رسمی را که باید فعال باشند بسته شده و بازارچه زده‌ایم؛ بازارچه را نیز تعطیل کرده‌ایم و گذر مرزی راه اندازی کرده‌ایم که این محل اشکال است.

موهبتی افزود: از حوزه قضایی می‌خواهم که در کنار حوزه اجرایی و حوزه نظامی و همچنین نمایندگان استان کارها را به سمتی ببریم که اتهام را از دستگاه‌های اجرایی برداریم چراکه این اتهامات در جاهایی مفسده ایجاد شده است.

استاندار گفت: در خراسان رضوی در حوزه حمایت از سرمایه گذاری به کمک نهاد قضایی حکمی صادر شد که در هیچ شرایطی کارخانه و یا واحد تولیدی به علت معوقات بانکی تعطیل نشود چرا که تعطیل کردن پروژه و هر چه که به بیکاری کمک کند مفسده و ریشه همه معضلات است.در استان سیستان و بلوچستان هم باید همین روند و نگاه به کمک حوزه قضایی پیاده شود که  بسیار اثرگذار خواهد بود.

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین از طرح ۴۶ هزار هکتار آبیاری سیستان بازدید کرد و گفت: اراده محکمی برای به ثمر نشستن این طرح بزرگ در بین دستگاه‌های اجرایی و پیمانکاران وجود دارد. 

وی گفت: عملیات آزمایشی این طرح برای برخی از پهنه های کشاورزی شروع شده و امیدوارم تا پایان سال به وضعیت مطلوبی برسد و همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی شیرینی این سرمایه‌گذاری بزرگ ملی به کام مردم صبور سیستان بنشیند.

موهبتی گفت: در حال حاضر ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب مرده در چاه نیمه ۴ وجود دارد که قابل بهره برداری نیست بنابر این برنامه ریزی شده تا با بهره برداری از این آب در بخش کشاورزی بخشی از نیاز آبیاری مزارع برطرف شود.

وی گفت: حداکثر بهره وری از این آب را از کشاورزان عزیز انتظار داریم تا با بهره گیری از الگوهای مناطق کم آب این طرح به نتیجه مطلوب برسد و با توجه به محدودیت منابع آبی از کشت استراتژیک به کشت اقتصادی تبدیل شود.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.