صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / لزوم همزمانی پژوهش‌های علمی با پژوهش‌های حوزه اخلاق/درمان‌هایی که مرگ را تسریع می‌کند

رییس انجمن ژنتیک ایران تاکید کرد

لزوم همزمانی پژوهش‌های علمی با پژوهش‌های حوزه اخلاق/درمان‌هایی که مرگ را تسریع می‌کند

رییس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه حتی در کشورهایی که پایه مبانی اعتقادی ندارند دانشمندان پابه‌پای پیشرفت دانش‌ها به تبیین مبانی اخلاقی می‌پردازند، گفت: در حوزه‌های جدید هم برای این که وقتی پژوهش‌ها به ثمر رسید برخی به ما تحمیل نکنند که ده سال دیگر صبر کنید تا به پاسخ ابعاد اخلاقی موضوع برسیم باید پابه‌پای پیشرفت دانش نوین در موضوعات دینی و اخلاقی و شرعی هم تبیین موضوع کنیم.

ژنتیک دی ان آ کروموزوم

دکتر محمود تولایی در گفت‌وگویی با ایسنا،  در حاشیه دومین سمپوزیوم کریسپر به صحبت درباره چالش‌های پیش آمده در خصوص محصولات تراریخته پرداخت و گفت: باید در پیشرفت علوم به تبیین مسائل اعتقادی و اخلاقی هم پرداخته شود تا به گرفتاری که به دلیل این عدم همزمانی پژوهش‌های علمی با پژوهش‌های اعتقادی در جریان محصولات تراریخته و دستاوردهای مهندسی ژنتیک پیش آمد دچار نشویم.  محصولاتی که بخش اعظم واردات ما را شکل می‌دهد و به سهولت آن‌ها را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم در تولید داخلی محصولات دانش‌بنیان دچار برخی باید ها و نبایدها می‌شوند و لازم است پابه‌پای گسترش عرصه دانش در حوزه اخلاق هم تلاش کنیم تا با یک اطمینان شاهد چیده شدن محصولات عرصه دانش باشیم.

وی در بخش دیگری از این صحبت‌ها درباره تاثیر علم ژنتیک بر درمان بیماری‌ها گفت: در حوزه سلامت تقریبا ۳۸ درصد اختلالات روانی، قریب به ۴۰ درصد بیماری‌های قلبی عروقی، ۴۳  درصد بیماری های متابولیک و از جمله دیابت و ۷۵ درصد سرطان‌ها در پاسخ به درمان متفاوت عمل می‌کنند. یعنی در بسیاری از این موارد  اگر برای همه افراد مخاطب درمان یکسان را به کار بگیریم نه تنها در بخشی از این جامعه که عرض کردم جواب‌های مطلوب را نمی‌گیریم بلکه گاهی به پیچیده‌تر شدن بیماری منجر می‌شود.

تولایی ادامه داد: همانگونه که امروز در درمان سرطان پستان آمارها نمایانگر است، اگر درمان متداول بدون اتکا به تست‌های ژنتیکی لازم که می‌تواند به ما در انتخاب فرآیند درمان کمک کند انجام شود، حداقل ۴۰ درصد فرآیندهای درمانی ما به جای اینکه به درمان بیمار کمک کند به تسریع در مرگ بیمار منجر می‌شود. بنابراین اگر امروز بشر قادر است پروژه ژنوم را به سرانجام برساند و اطلاعاتش سبب می‌شود با اینگونه مطالعات راهبرد مناسب‌تر و بهتری را چه در بهره‌مندی از مواهب و منابع طبیعت چه در حوزه سلامت به خدمت بگیرد این امر مرهون دانش بشر در ژنوم است و ژنتیک امروز درک مناسب‌تر  و دقیق‌تری از پزشکی و سایر عرصه‌ها در اختیار ما قرارداده است.

رییس انجمن ژنتیک ایران در پایان با اشاره به این که امروز علوم چند منظوره‌ شده است گفت: در کنار ژنوم، اگر  امروز حوزه‌های دیجیتال و هوش مصنوعی نباشد  من زیست‌شناس هم نمی‌توانم کاری کنم، امروزه علوم چند منظوره شده‌اند. من آرزو می‌کنم جوانان ما در کشف پیچیدگی‌های رازهای خلقت که خداوند در درون آن ها قرار داده متناسب با نیازها و اقتضای جامعه خودمان اندیشه کنند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما از شاگردی نباید نگران باشیم و از اینکه همواره شاگرد بمانیم باید پرهیز کنیم. اگر امروز می‌خواهید مبحث ویرایش ژن را تبیین کنید و جوان‌ترها بیشتر یاد بگیرند، باید بدانید که دنیای این حوزه از دانش، از ویرایش ژن هم عبور کرده و به نوشتن ژن رسیده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، دومین سمپوزیوم ملی کریسپر امروز در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.