صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / آلودگی خاک، خطری پنهان
آلودگی خاک، خطری پنهان

آلودگی خاک، خطری پنهان

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی در امور پژوهشی و تولیدات گیاهی از آلودگی خاک به‌عنوان خطری پنهان درست در زیر پاها یاد کرد و گفت: در حقیقت آلودگی خاک واقعیتی نگران‌کننده کنونی است.

آلودگی خاک

دکتر «مهدی عزیزی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در ارتباط با آلودگی خاک اظهار کرد: خاک موهبت الهی است که به‌عنوان جزئی از طبیعت به مردم اعطا شده و عنصری مقدس و سالم است و تنها خود مردم می‌توانند آن را حفظ کرده و از آلودگی جلوگیری کنند.

وی افزود: خاک در مقیاس حیات کوتاه مدت ما تجدیدپذیر است، برای ساخته شدن هر سانتی‌متر مکعب خاک بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ سال زمان لازم است و این حساسیت نگاه ما را به خاک بیشتر می‌کند و هر کدام از ما باید به فکر راه حلی برای مشکل آلودگی خاک باشیم، چون آلودگی خاک از آلودگی در دستان تک تک ماست.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی با بیان این‌که برای پالایش خاک باید از خود شروع کنیم، ادامه داد: اما جدای از نقش کلیدی خاک در تأمین معیشت انسان، انحطاط و تخریب جهانی در منابع خاک در حال وقوع است که علت اصلی آن مدیریت ناکارآمد منابع طبیعی، فشار جمعیت است که به بی‌ثباتی عناصر طبیعی منجر می‌شود و از همه مهم‌تر صنعتی شدن فعالیت‌هاست.

عزیزی تصریح کرد: بر اساس مستندات سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد خاک ۳ برابر بیشتر از اتمسفر، کربن را در خود نگه می‌دارد و این به ما در مقابله با چالش‌های تغییرات اقلیم کمک فراوانی می‌کند، هم‌چنین ۹۵ درصد غذای ما از خاک می‌آید و متأسفانه ۳۳ درصد خاک‌های دنیا پیش از آن نابود شده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از مواد آلوده‌کننده خاک و آب ریشه در فعالیت‌های جوامع بشری دارد، عملیات ناپایدار زراعی و مدیریت غلط کشت و کار فعالیت‌های صنعتی، معدن کاوی، تصفیه ناقص فضولات و بقایای زندگی شهری و رفتارهای نامناسب با محیط‌زیست همه سبب آلودگی خاک و آب می‌شود.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: منابع آلوده‌کننده خاک در کشاورزی شامل تعدد مصرف آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها، استفاده از آب‌های بی‌کیفیت برای آبیاری، پلاستیک، کودهای شیمیایی و فاضلاب‌های شهری و صنعتی است.

عزیزی یادآور شد: برای رسیدن خاک سالم، غذای سالم و مردمی سالم لازم است تا مدیریت پایدار خاک در کشور مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

به گفته وی، تناوب زراعی و تنوع بخشی به محصولات کشاورزی، حفظ و افزایش ماده آلی خاک، نگهداری سطح خاک با پوشش بقایای محصولی، راهبردهای کاهش فرسایش خاک، کشاورزی حفاظتی و خاک ورزی حداقل، گسترش فعالیت‌های آبخیزداری، شناسایی ظرفیت خاک و کاربری مناسب آن، مدیریت صحیح خاک و آب شور از راه حل‌های جلوگیری از بروز آلودگی خاک است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.