صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / یازدهمین جشنواره ملی حرکت گامی بلند برای دستیابی به کارآفرینی
یازدهمین جشنواره ملی حرکت گامی بلند برای دستیابی به کارآفرینی

یازدهمین جشنواره ملی حرکت گامی بلند برای دستیابی به کارآفرینی

اصفهان - دانشجویان و کارشناسان شرکت کننده در یازدهمین جشنواره ملی حرکت، حضور شرکت های دانش بنیان و دانشجویان خارجی و انجمن پویا در این رویداد علمی را گام بلندی برای نقش آفرینی در بخش کارآفرینی و تعریف فضای کسب و کار برشمردند.

‘جشنواره ملی حرکت' با هدف ایجاد پیوند بیشتر انجمن های علمی دانشگاه ها با بخش های مختلف کشور به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می شود که یازدهمین دوره آن بطور رسمی از روز دوشنبه پنجم آذر کار خود را در دانشگاه اصفهان آغاز کرد و امروز چهارشنبه پایان می یابد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اقتصاد ایران، در این جشنواره، نمایشگاهی در فضایی به مساحت بیش از سه هزار مترمربع در سالن حجاب دانشگاه اصفهان و در قالب ۱۰۵ غرفه برپا شده و آثار و دستاوردهای انجمن های علمی دانشگاه های سراسر کشور در رشته های علوم پایه، مهندسی، فناوری، علوم نوین ، کشاورزی و صنعت در آن به نمایش گذاشته شده است.
همچنین ۸۵ پژوهشگر و دانشجوی خارجی در یک غرفه مشترک، توانمندی های خود را در این رویداد علمی و فرهنگی به نمایش گذاشته اند.
مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از رویکردهای اصلی جشنواره امسال حرکت را گفت و گو محور ذکر و تصریح کرد: در یازدهمین دوره این رویداد، با دعوت از سازمان ها و وزارتخانه های مختلف به دنبال ایجاد ارتباط گفتمانی بین دانشگاه، صنعت و بازار هستیم.
محمد هادی عسکری ادامه داد: این توانمندی در انجمن های علمی دانشجویی وجود دارد که بتوانند به عنوان شبکه های فرصت یابی غیر رسمی، نقش میانجیگری بین دانشگاه و صنعت ایفا کنند و طرح های مشترکی با محوریت استادان، تعریف و ساماندهی کنند.
حجت الاسلام جعفر شانظری دبیر یازدهمین جشنواره ملی حرکت با اشاره به حضور نزدیک به ۱۵ شرکت و سازمان در این رویداد گفت: این مراکز و شرکت های صنعتی علاوه بر حضور در فضای نمایشگاهی به مذاکره و تبادل نظر با فعالان و دانشجویان انجمن های علمی سراسر کشور می پردازند و با طرح مشکلات و مسائل فنی و علمی خود به دنبال راه حلی برای رفع آن از طریق دانشگاه ها هستند.
دبیر سازمان علمی دانشجویی مهندسی برق کشور در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: امسال برای نخستین بار، شرکت های دانش بنیانی که از بطن انجمن های علمی دانشجویی برآمدند در این جشنواره حضور دارند و طرح های نوآورانه و دستاوردهای فناورانه خود را با دیگران به اشتراک گذاشتند.
کمیل یزدانی با اشاره به حضور نزدیک به ۱۵ شرکت دانش بنیان در نمایشگاه جشنواره ملی حرکت، افزود : حضور این شرکت ها به معنای ورود جدی جشنواره به بخش کارآفرینی است.
وی خاطرنشان کرد : چند وزارتخانه مانند راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و ورزش و جوانان در این جشنواره حضور دارند و تاکنون برای جذب ۶۰ نیروی کار از بین دانشجویان ماهر و فعال انجمن های علمی، اعلام آمادگی کرده اند.
وی این موضوع را گام مهمی برای تعامل سازنده با بازار و صنعت خواند و ادامه داد: اگر این روند ادامه پیدا کند منجر به فن آفرینی و پرورش ایده های بهتر و بیشتر می شود.
این دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی تهران، حضور شرکت های شتاب دهنده، بخش ویژه انجمن پویا و نشست ‘ تاک ‘ را از دیگر بخش های ویژه این دوره جشنواره اعلام کرد و گفت: در بخش ویژه انجمن پویا، نزدیک به ۲۵ طرح موفق انجمن های علمی انتخاب شده است و طبق برنامه زمان بندی شده، ارائه و درباره آنها داوری می شود.
یزدانی اضافه کرد: در بخش تاک دبیران اتحادیه های انجمن های دانشجویی تجربه های حاصل از فعالیت های علمی و کارآفرینی خود را به دیگر دانشجویان، انتقال می دهند.
وی با اشاره به فعالیت بیش از ۹ هزار انجمن علمی و ۴۰ اتحادیه در دانشگاه های کشور، گفت : این انجمن ها با توجه به رشته تخصصی خود زیر مجموعه یکی از اتحادیه ها قرار دارند.
یزدانی با بیان اینکه اتحادیه های انجمن های دانشجویی به سمت کیفیت گرایی حرکت کرده اند، افزود: امسال شاهد حضور ۲۳ اتحادیه در جشنواره ملی حرکت هستیم.
دبیر اتحادیه انجمن های دانشجویی هنر در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که امسال چند اتفاق خوب در جشنواره ملی حرکت افتاده است که استقبال دانشجویان خارجی از بخش بین الملل، انجمن پویا و نشست ‘تاک' از جمله آنهاست.
حسین عبداللهی، کیفیت جشنواره امسال را نسبت به سال های گذشته بهتر ارزیابی و اضافه کرد: مدیریت، زمان بندی و برنامه ریزی این جشنواره به نحو مطلوب انجام شده است و شهر و دانشگاه اصفهان با توجه به امکانات و ظرفیت های خوبی که در اختیار دارند، میزبان خوبی برای رویداد بوده اند.
وی با بیان اینکه محتوای ارائه شده در غرفه های انجمن های علمی با تدبیر انجام شده، نسبت به سال های گذشته از کیفیت بالاتری برخوردار بود، گفت: دبیران اتحادیه های مختلف نیز با مهمانان بخش بین الملل نشست های زیادی برگزار کردند و زمینه تعاملات بیشتر با آنها فراهم شد.
این دانشجوی هنر دانشگاه تهران همچنین با تاکید بر اینکه هنوز جای کار زیادی برای تعامل با صنعت وجود دارد، تصریح کرد: با وجودی که اصفهان از صنایع بزرگی برخوردارست اما انتظار حضور تعداد بیشتری از آنها را در جشنواره ملی حرکت داشتیم که امیدواریم این امر در سال های آینده محقق شود.
دبیر اتحادیه انجمن های دانشجویی مهندسی عمران نیز در گفت و گو با ایرنا، ورود به فضای کسب و کار و کارآفرینی را از ویژگی های بارز یازدهمین جشنواره ملی حرکت دانست و افزود: سال های گذشته فاصله هایی بین دستاوردهای انجمن های علمی و فضای کسب و کار وجود داشت که امسال این مساله رفع شد.
امیر متقی تصریح کرد : برخی انجمن های علمی در سال های گذشته نمی دانستند که چگونه باید این فاصله را رفع می کردند اما امسال با برنامه ریزی و بخش های جدیدی که به جشنواره اضافه شده، راهکارهای لازم پیش پای دانشجویان گذاشته شده است.
این دانشجوی دانشگاه شمال آمل گفت : انجمن های علمی می توانند با مراکز رشد و شرکت های دانش بنیانی که در دانشگاه ها شکل گرفته اند، همکاری مستقیم داشته باشند و اعضای هیات علمی نیز حمایت مستقیم از فعالیت این انجمن ها داشته باشند.
وی بخش بین الملل را از نقاط قوت جشنواره امسال اعلام کرد و افزود: امسال ایده های خوبی از سوی معاونت فرهنگی وزارت علوم برای جشنواره ملی حرکت شکل گرفت که حضور دانشجویان فعال خارجی از جمله آن بود.
یازدهمین جشنواره ملی حرکت با حضور حدود ۵۴۰ مهمان از کشورمان و ۸۵ مهمان از ۴۶ کشور دیگر تا هفتم آذر در دانشگاه اصفهان ادامه دارد.
ارتباط با صنعت، بخش بین الملل و دیپلماسی علمی از ویژگی های برتر و خاص این دوره از جشنواره ملی حرکت است.
یکهزار و ۳۵۵ اثر از ۱۰۶ دانشگاه کشور به دبیرخانه یازدهمین جشنواره ملی حرکت ارسال شد که از میان آنها ۱۰۶ اثر برتر در اختتامیه جشنواره معرفی و تجلیل می شوند.
توسعه هم افزایی علمی ملی و بین المللی و تقویت حوزه های رقابتی و داوری جشنواره بر اساس استاندارد های علمی از راهبردهای اصلی اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این دوره از جشنواره حرکت است.
برپایی نمایشگاه با حضور یکصد دانشگاه، ایجاد تالارهای گفت و گو، برپایی غرفه های مربوط به صنایع و تشکیل کارگروه های گوناگون از برنامه های این جشنواره است

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.