صفحه اصلی / اصناف / ساخت ایران / کندی صادرات خدمات با بخشنامه های ارزی
کندی صادرات خدمات با بخشنامه های ارزی

کندی صادرات خدمات با بخشنامه های ارزی

ظرفيت 34 ميليارد دلاري صادرات خدمات فني و مهندسي و بهره‌برداري حداقلي از اين ظرفيت نشان مي‌دهد در كشور ما موانع بسياري سد راه صادرات اين خدمات است كه مانع استفاده از اين ظرفيت عظيم شده است.

گروه ساخت ایران 

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از دلایلی که کارشناسان این حوزه برای این مساله بیان می‌کنند، این است که مشوق‌ها و حمایت‌های لازم از صادرات این خدمات صورت نمی‌گیرد. طبق آنچه اعضای اتاق بازرگانی اعلام می‌کنند، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی در گرو افزایش جوایز به صادرکننده‌های این خدمات است که به عنوان نمونه در سال ۸۱ تحت‌تاثیر این مشوق‌ها صادرات خدمات فنی و مهندسی ۴۱ درصد رشد کرد.
آمارهای منتشرشده گویای آن است که تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۶ صادرات خدمات فنی و مهندسی بالغ بر ۵۴۵ میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه آن در سال قبلش ۱۲٫۶ درصد افزایش داشته است. در حالی که از این به بعد تاثیر تحریم‌ها بر صادرات این خدمات ممکن است رشد مورد نظر مسئولان در صادرات آنها را متوقف کند؛ به‌طوری که تجربه هم نشان می‌دهد تحت‌تاثیر تحریم‌ها بوده که سرعت رشد صادرات از سال ۹۰ کند شده است. از جمله موانعی که برای رشد صادرات این خدمات ذکر می‌شود، حل ‌نشدن مشکل ضمانتنامه‌ها و توجه نکردن در داخل به مشکلات این بخش، بخشنامه‌های شتابزده و ناگهانی در زمینه صادرات، تعهد به بازگشت ارزی و همچنین اتخاذ تصمیم‌هایی برای شرکت‌های فنی و مهندسی در داخل است که در عمل قابلیت اجرا ندارد.

صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری خدمات فنی و مهندسی واقعی نیست
در همین رابطه سرپرست سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که حدود ۵۰۰ میلیون دلار در هشت ماهه امسال صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته‌ایم که قطعا این عدد واقعی نیست و برخی از کارفرمایان بخش خصوصی به دلیل اینکه نتوانسته‌ایم آن طور که باید مشوق‌های صادراتی برای آنها در نظر بگیریم پروژه‌های خود را اعلام نکرده‌اند.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی برای کل صادرات غیرنفتی در نظر گرفته شده که از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان به حوزه خدمات فنی و مهندسی اختصاص دارد که امیدواریم تا پایان سال محقق شود. همچنین برای سال آینده نیز ۱۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. البته دولت برای صادرات غیر نفتی بسته‌های حمایتی نیز در نظر گرفته است در حالی که به دلیل فشار تحریم‌ها اعطای مشوق‌ها نیز شاید نتواند کاری را از پیش ببرد.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.