صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / مقتدی صدر ارتباطش با تاخیر در تشکیل کابینه عراق را تکذیب کرد
مقتدی صدر ارتباطش با تاخیر در تشکیل کابینه عراق را تکذیب کرد

مقتدی صدر ارتباطش با تاخیر در تشکیل کابینه عراق را تکذیب کرد

رهبر جریان صدر عراق با اعلام اینکه او دلیل تاخیر در تکمیل کابینه و تشکیل دولت نیست، بار دیگر بر تعیین افراد مستقل برای دو وزارت‌خانه کشور و دفاع تاکید کرد.

مقتدی صدر

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در پی ادامه اختلافات در تکمیل پست‌های وزارتی، به عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور پیشنهاد داد، وزرای این دو وزارت‌خانه امنیتی را بدون مداخله هیچ فراکسیون یا حزبی یا جناحی از میان فرماندهان نظامی که با داعش مبارزه کرده‌اند، انتخاب کند.

وی در پیامی توئیتری پس از تاخیر در تشکیل جلسه پارلمان که انتظار می‌رفت روز سه‌شنبه تشکیل شده و درباره هشت پست وزارتی باقی مانده رای‌گیری شود، فراکسیون‌های سیاسی را مورد خطاب قرار داد و نوشت: دلیل تاخیر در تکمیل کابینه من نیستم بلکه مد نظر قرار دادن سهمیه بندی در پست‌ها و وجود فاسدان دلیل این امر است. 

صدر از عبدالمهدی خواست، هر چه سریع‌تر نامزدهای پست‌های وزارتی خالی را برای رای‌گیری و تصویب به پارلمان معرفی کند.

وی در پیام توئیتری خود نوشت، به منظور حفظ کرامت عراق و استقلال آن خواستار مستقل بودن وزرای دو پست مذکور است و دولت باید در تعیین باقی وزرای کابینه جز وزرای دفاع و کشور سرعت به خرج دهد.

در این راستا، قحطان جبوری، سخنگوی ائتلاف سائرون گفت، خط مشی مقتدی صدر دادن اختیار تام و آزادی به نخست وزیر در انتخاب کابینه و اجتناب از خط مشی سهمیه‌بندی و تقسیم پست‌هاست. روند سیاسی که بار دیگر متزلزل شده نتیجه پایبندی فراکسیون‌ها و احزاب به این خط مشی است و همین مساله بحران‌هایی را در طول سال‌ها به وجود آورده است.

وی افزود، درخواست صدر از نخست وزیر برای انتخاب آزادانه دو وزاری کشور و دفاع و از میان مبارزان با تروریست‌ها راه‌حل عالی برای رفع مشکلی است که بر سر آن توافق نشده است.

محمد الکربولی، از رهبران ائتلاف سنی “محور ملی” هم از انتخاب وزرای کشور و دفاع از میان فرماندهان ارتش استقبال کرده و در توئیتر خود نوشت: از مقتدی صدر در این باره حمایت می‌کند.

قیس خزعلی، دبیرکل گروه اهل الحق نیز اعلام کرد، به منظور عبور از مانع موجود در تکمیل کابینه، باید کار را به نخست وزیر محول کرد تا او خود مسؤولیت را در این مساله برعهده بگیرد.

از سوی دیگر، منابع کردی به سایت خبری العربیه اعلام کردند، اتحادیه میهنی کردستان وابسته به برهم صالح، رئیس جمهور عراق به صورت جدی پیوستن به فراکسیون “الاصلاح و الاعمار” را بررسی می‌کند، این فراکسیون شامل ائتلاف “سائرون” به رهبری صدر، جریان “حکمت” و ائتلاف “النصر” است.

طبق اعلام این سایت،  نشانه‌هایی از پیوستن حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی به فراکسیون الاصلاح و الاعمار و عدم رای دادن به فالح الفیاض، کاندیدای ائتلاف “البنا” برای پست وزارت کشور در صورت عدم اعطای وزارت امور مهاجرت به حزب کرد به چشم می‌خورد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.