چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / علل عدم کناره‌گیری برخی مدیران قدیمی از مسند قدرت از نگاه یک عضو فراکسیون امید
علل عدم کناره‌گیری برخی مدیران قدیمی از مسند قدرت از نگاه یک عضو فراکسیون امید

علل عدم کناره‌گیری برخی مدیران قدیمی از مسند قدرت از نگاه یک عضو فراکسیون امید

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس راعکس‌العملی به مطالبات مردم به خصوص جوانان دانست و گفت: نمی‌دانم چطور افرادی با سن بالای ۷۰ سال و با مسئولیت‌های متنوع و متعدد تا حدود ۳۷ عنوان می‌توانند خود را موثر و مفید بدانند.

ابوالفضل سروش

ابوالفضل سروش در گفت‌وگو با ایسنا گفت: پیامبر اکرم (ص) می فرماید « به شما توصیه می کنم نسبت به جوانان نظر خوب داشته باشید زیرا آنها دارای دل‌های نازک تر و انعطاف پذیرتری هستند. خداوند مرا برای دعوت به حق به عنوان بشارت دهنده به نیکوکاران و بیم دهنده از عذاب نسبت به بدکاران مبعوث نمود و در این بین جوانان با من پیمان همکاری بستند و در راه دعوت به اسلام به من کمک کردند ولی پیرمردان با من از راه مخالفت و ستیزه جویی درآمدند». این سخن گهربار آنچنان گویا و کاربردی است که شاید نیاز به هیچ تفسیر و تاویلی نداشته باشد و باید به طور خودکار سرلوحه کلیه طرح‌ها، لوایح و سیاستگذاری‌های یک نظام مدعی اسلام قرار گیرد.

وی افزود: متاسفانه ما در جامعه به غیر از این می بینیم به طوری که مجلس مجبور به تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان شد تا عده ای که علیرغم فرتوت بودن جسم، ذهن و انگیزه شان به هیچ وجه قصد کنارگیری ندارند حداقل به حکم قانون برای باقی عمرشان به استراحت بروند. من نمی‌دانم چطور افرادی با سن بالای ۷۰ سال و با مسئولیت‌های متنوع و متعدد تا حدود ۳۷ عنوان می‌توانند خود را موثر و مفید بدانند در حالیکه توان جسم و ذهن محدود است و با افزایش سن محدودتر هم می شود.

سروش با ابراز امیدواری از اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان برای تمامی مدیران آن هم بدون ذره ای اغماض گفت: البته بسیاری به دنبال همین اغماض‌ها هستند کما اینکه ممکن است برخی نیروها که کماکان کارآمدند نیز حذف شوند اما در مجموع و بطور میانگین این قانون فرصتی برای نفس کشیدن به جوانان در عرصه اجرایی، قضایی و حتی تقنینی می دهد و کشور می‌تواند از زایش‌های جدید خود که در ۴۰ سال اخیر تربیت کرده و به عرصه رسیدند، بهتر و بیشتر منتفع شود.

وی تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس را عکس العملی به مطالبات مردم بخصوص جوانان دانست و گفت: این قانون به نوعی فریاد اعتراضی نسل نوین از حلقوم قانون است که نباید به هیچ وجه دستمایه استثناسازی‌ها شود.

سروش ادامه داد: همان طور که پیش از این گفتم مقایسه ای علمی بین ترکیب سنی دولت حاضر و کشورهای پیشرفته نشان داد که دولت در سال پیش پس از معرفی کابینه به عنوان پیرترین دولت تاریخ انقلاب بود که در همان زمان هم در مورد عواقب پیرگرایی در دولت هشدار دادیم. البته این پیرگرایی صرفا مبتلابه دستگاه اجرا نیست و سایر قوا و ارگان ها نیز از آن رنج می برند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگان و پیشکسوتان ما در انقلاب همانند پدربزرگان ما در خانواده محترمند و آنچه برای ما کردند مورد تقدیر است اما آیا ما مسائل اجرایی خانواده ها را از پدربزرگان انتظار داریم؟ اگر چنین باشد حتما امور کُند شده و مطالبات و نظرات جوانان خانواده تامین نمی شود. کشور نیز خانواده بزرگی است که جوانانش به عرصه رسیده اند و بهتر است بزرگانشان ضمن ابراز توصیه و تجربه در قالب نصایح به نفع جوانان وطن که بارها در کلام رهبری مورد وثوق و اعتماد خوانده شده اند، کناره گیری نمایند.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: باید سخنان رهبر انقلاب در خصوص جوانگرایی را هم ارشادی و هم مولوی تلقی کرد که مجلس در باب مولوی آن به تصویب قانون پرداخت و اکنون نوبت بزرگان در قدرت است که بخش ارشادی را به گوش گیرند و خود زمینه حضور جوانان را فراهم سازند که شرط اول دل کندن از مصادر است.

وی با بیان اینکه عدم کناره گیری نیروهای قدیمی و یا مقاومت آنها برای باقی ماندن بر مصادر از چند علت نشات می‌گیرد، توضیح داد: یک علت نگرانی آنها نسبت به بقای ارزش‌های انقلاب و دین و دیگری متاسفانه دلبستگی به قدرت است، علت سوم هم از عدم وجود سازوکار مناسب قانونی و اجرایی در بکارگیری و یا جایگزینی نیروها در کلیه سطوح تصمیم گیری و اجرایی کشور نشات می گیرد.

سروش اضافه کرد: در مورد اول جای هیچ نگرانی نیست مگر اینکه اعتراف کنیم انقلاب و نظام در تربیت نیرو ناموفق بوده که  مصرانه می‌گویم حضور مردم در تمامی عرصه ها نشان از موفقیت در تربیت نیروها دارد که راهپیمایی های پرشکوه یکی از این نمودهاست. وجود این همه مغز ایرانی در داخل و خارج نیز نمود بخش تخصصی موفقیت است که اگر دیر بجنبیم خروج این مغزها نگران کننده تر می شود.

وی افزود: در مورد دوم متاسفم برای قدرت طلبانی که حاضر به ترک مسندهای خود به نفع منافع ملی نیستند لذا در مورد حذف این قشر بسیار مصمم هستیم و از رهنمودهای بزرگان و رهبری بهره می جوییم. توصیه من به این دوستان این است که اجر اقداماتشان برای انقلاب و کشور را با اصرار بر ماندن ضایع نکنید.

سروش افزود: در مورد سوم هم شاید همین قانون منع بکارگیری بازنشتگان اولین گام باشد لذا باید دستگاه عریض و طویل استخدام کشوری بتواند اتاق فکری با کمک سایر ارگان های موثر از جمله مجلس و قوه قضاییه و سایر نهادهای اداری و نظامی تشکیل داده و به دنبال روش های علمی بهینه سازی برای نیروهای استخدامی چه در سطح مدیران و چه کارکنان باشد. اگر ما گام نخست را در این برهه با اعمال بدون اغماض قانون منع بکارگیری بازنشستگان برداریم آنگاه می‌توانیم امیدوار به راهکارها و قوانین تکمیلی دیگر نیز باشیم.

نماینده تهران یادآور شد: ما در عصری زندگی می‌کنیم که مسائل زندگی و معاش با سرعت غیرقابل باوری در حال تغییر و دگردیسی است و هرچند نسل های جدید در باورهای اعتقادی و دینی و انقلابی با ما یکی و یا حتی بهتر و پیشتر هم باشند، اما مسلما مطالبات به حق آنان متفاوت تر از ماست. اگر این قشر مولد و پر انرژی در سیاستگذاری های کلان و در اجرا مغفول بماند و یا احساس کنند که مورد اعتماد نظام نیستند آنگاه خطرهای بزرگی همچون خمودگی نسل جوان، دور شدن از بدنه نظام، افتادن در دامهای رنگانگ تبلیغاتی دشمنان و خدای نکرده تقابل با نسل پیشین می تواند از جمله آن خطرات باشد.

وی ادامه داد: اگر کم کاری و یا عدم همخوانی فعل و حرفی نسبت به منویات رهبری باشد عمدتا از جانب همان پیرانی است که پیامبر مکرم اسلام (ص) نیز در سخنانشان به رنجی که از آنان بردند، اشاره کردند. پس تا زمان باقی است باید این نسل خوب و مولد و پرتلاش و مومن را دریافت و از توان آنها برای پیشرفت کشور و دفاع از کیان نظام و انقلاب با واگذاری امور به خودشان بهره برد.

سروش در پایان گفت: اکنون نظام جمهوری اسلامی در درون و بیرون با چالش هایی روبروست که بخشی از آن ناشی از خصومت دشمنان بیرونی و درونی است ولی باید اذعان کرد بخشی نیز از مدیریت ما و فاصله ای است که بین نیروهای موافق انقلاب در داخل نظام واقع شده است و در این بین بزرگترین نیرو قشر جوان و مستعد و پرتلاش کشور است که نباید اجازه دهیم تا فاصله بگیرند. ما باید بتوانیم انقلاب و دستاوردهای آن را به سلامت به جوانانی که در طول ۴۰ سال تربیت کرده ایم منتقل کنیم. مسلما آنها از نظر و نصیحت ما به عنوان مشاوران باتجربه و مشفق استفاده می کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.