صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رقابت استارت‌آپ‌ها در لیگ برتر اینترنت اشیا
رقابت  استارت‌آپ‌ها   در لیگ  برتر اینترنت  اشیا

بزرگ‌ترين رويداد استارت‌آپي اينترنت اشيا ازسوی پارك علم و فناوري دانشگاه تهران برگزار مي‌شود

رقابت استارت‌آپ‌ها در لیگ برتر اینترنت اشیا

از سوي پارك علم و فناوري دانشگاه تهران، استارت‌آپ‌ويكند اينترنت اشيا (IoT) برگزار مي‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  استارت‌آپ‌ویکند اینترنت اشیا با هدف تبدیل ایده به کسب‌وکار از طریق مشاوره و مربی‌گری از ۲۸ تا ۳۰ آذرماه در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. شرکت در این رویداد به صورت تک نفره، تیم دو نفره یا تیم سه نفره امکان‌پذیر است. علاقه‌مندان برای حضور در این رویداد تا ۲۰ آذرماه با مراجعه به آدرس
stp. ut. ac. ir/iot می‌توانند نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. محورهای این رویداد «تولید هوشمند»، «بهداشت و درمان»، «سیستم‌های انرژی»، «حمل و نقل»، «کشاورزی» و «بیمه هوشمند» است. برترین‌های این رویداد در اولویت پذیرش در مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران قرار خواهند گرفت. اینترنت اشیا یکی از روندهای پیشرو در زمینه فناوری‌های ساختارشکن است. تاثیر آن در اکوسیستم اقتصادی به حدی است که باعث نوعی چرخش در میان بازیگران سرمایه‌گذاری جسورانه شده است. همچنین اغلب شرکت‌های صاحب‌نام دنیا هم با رویکردی متفاوت پا به این عرصه گذاشته‌اند؛ این‌بار در جایگاه «تجمیع‌کننده» ایفای نقش و زمینه خلق محصولات نوین را برای توسعه‌دهندگان و استارت‌آپ‌ها فراهم می‌کنند؛ چراکه معتقدند این گروه از بازیگران جزو عناصر کلیدی توسعه اکوسیستم اینترنت اشیا هستند. در ایران نیز برخی شرکت‌های بزرگ فناوری معتقدند بازار اینترنت اشیا به‌ویژه Consumer IoT از پایین به بالا شکل می‌گیرد و برخلاف مدل‌های سنتی (استخدام)، رویکرد همکاری استراتژیک با استارت‌آپ‌ها را در پیش گرفته‌اند.
نکته جالب توجه این است که این تکنولوژی تاکنون در کارآفرینی‌های مختلف نقش بسزایی را ایفا کرده است. البته این فناوری در ابتدای راه بوده و راه درازی را برای پیشرفت پیش رو دارد. اینترنت اشیا نه تنها در کشورهای پیشرفته، بلکه در ایران به وسیله کارفرمایان متفکر و خلاق به فرصت ارزشمند شغلی تبدیل می‌شود. اینترنت اشیا هدف بسیاری از شرکت‌های استارت‌آپی نوپا قرار گرفته است تا با حرکت همگام با تکنولوژی روز، بتوانند استفاده از این فناوری را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورند. این موضوع می‌تواند در حکم تهدیدی برای کسب‌وکارهای سنتی به حساب بیاید. تهدید بزرگ‌تر از این بابت است که وسایلی غیر از موبایل و کامپیوتر نیز می‌توانند به فضای اینترنتی ورود پیدا کنند.

کلید هوشمندسازی را روشن کرده‌اند
برزو احمدی، کارشناس اینترنت اشیا
اهمیت اینترنت اشیا در چند سال اخیر ثابت شده است؛ چراکه در تمام دنیا شاهد هستیم بسیاری از دستگاه‌های مورد استفاده؛ چه در منازل و چه در ادارات و سازمان‌ها قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و بدین‌وسیله سیستم‌های هوشمند را در اختیار داریم. اینترنت اشیا آنقدر قابلیت و امکانات دارد که کشورهای توسعه‌یافته با درک این موضوع به سمت این نوآوری رفته‌اند و با راه‌اندازی استارت‌آپ‌های فعال در این باره کلید هوشمندسازی را روشن کرده‌اند. در ایران هم باید به این موضوع از سال‌ها قبل اهمیت داده می‌شد و اگر ما‌ سازکار درستی در این رابطه‌ و موضوعات مشابه داشتیم، می‌توانستیم همگام با دیگر کشورها وارد این فاز شویم و امروز به همان اندازه پیشرفت و توسعه داشته باشیم. با رشد تکنولوژی اینترنت اشیا شرکت‌ها، کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها هم به سمت به کارگیری این تکنولوژی حرکت کردند که این حرکت در کشورهای توسعه‌یافته به دلیل درک اهمیت موضوع خیلی زودتر و سریع‌تر به راه افتاد؛ اما در ایران هنوز در حال روشن کردن موتور حرکت به این سمت هستیم. اینترنت اشیا شبکه‌ای از اشیاست که فرایند انتقال و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات را از طریق اینترنت یا بلوتوث هوشمند انجام می‌دهد. این اشیا می‌توانند هر چیزی باشند؛ به عنوان مثال ساعت، آبپاش، بلندگو و…، تعداد اشیا نیز کاملا نامحدود است و کارآفرینان در تلاش هستند تا شیوه‌های جدید را در کسب‌وکار خود پیش بگیرند. اینترنت اشیا در ایران می‌تواند تحولات زیادی ایجاد کند و اگر روندی که در این سال‌ها برای توسعه استارت‌آپ‌ها به راه افتاده است، پیگیری شود و ادامه داشته باشد می‌توان به رشد کشور امیدهای زیادی پیدا کرد. کارآفرینی با استارت‌آپ‌ها می‌تواند تحول زیادی در اشتغالزایی و نوآوری اقتصادی ایجاد کند؛ گامی که کشورهای توسعه‌یافته سال‌هاست در این راه برداشته‌اند و با شرکت در رویدادهای بین‌المللی آن را به رخ می‌کشند. پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در این سال‌ها عملکرد بسیار خوبی در حمایت و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها داشته است و از این جهت که اینترنت اشیا مهم‌ترین حوزه استارت‌آپی محسوب می‌شود، با برگزاری بزرگ‌ترین رویداد استارت‌آپی اینترنت اشیا می‌تواند راه را برای توسعه این مدل از کسب‌وکارها فراهم کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.