دکتر فرشته شهیدی در گفتگو با ایسنا، درباره ارزیابی خود از برنامههای معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و اینکه آیا برنامههایی همچون المپیاد ورزش مدارس توانسته نقش موثری در توسعه ورزش مدارس و بهبود سلامت میلیونها دانشآموز ایرانی داشته باشد یا خیر، اظهار کرد: متاسفانه در اولویت نبودن تربیت بدنی مهمترین مشکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش است. ادغام تربیت بدنی و سلامت نشاندهنده عدم توجه به این حوزه است و سال آینده نیز قرار است بخش پرورشی نیز به این معاونت اضافه شود. به هر حال یک جمعی تشکیل شده و با اجرای برنامههایی همچون المپیاد که تاثیر چندانی هم در رشد ورزش دانشآموزان ندارد بودجه زیادی به هدر میرود.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی و معلم سابق ورزش افزود: یکسری از طرحها از سوی معاونت تربیت بدنی اجرا میشود که اصلا مشخص نیست چه کاربردهایی دارد و اینکه اصلا آیا این طرحها پس از چند سال اجرا و هزینههای زیاد توانسته به معنای واقعی نقش موثری در رشد ورزش مدارس داشته باشد؟ جای توجه به پژوهشهای علمی و اجرای آنها در ورزش مدارس ایران خالی است و صرفا به برنامه هایی همچون المپیاد ورزش مدارس با افتتاحیههای باشکوه و نمایشی که تاثیری در ورزش مدارس نداشتهاند اکتفا شده است.
وی با تاکید بر اینکه نبود تعامل کافی میان معلمان ورزش و مدیران حوزه تربیت بدنی مدارس یکی از مشکلات اصلی ورزش مدارس است گفت: حلقه گمشده ورزش مدارس تعامل کافی در این بخش است. طرحی مثل حیاط پویا طرح خوبی است که بسیاری از اجرای آن راضی هستند چرا که همه دانشآموزان در هر شرایطی میتوانند از آن استفاده کنند اما طرحی مثل المپیاد ورزش مدارس تا چه حد توانسته نیاز میلیونها دانشآموز را به ورزش پاسخ بدهد؟ بسیاری از معلمان ورزش به من گفتند فقط بچهها را دور هم جمع میکنند تا با لباس ورزشی عکس بگیرند و آن را به عنوان گزارش المپیاد ورزشی به آموزش و پرورش ارسال کنند چرا که مجبورند و باید به این قوانین و خواسته ها تن بدهند هر چند مخالف آن باشند. با این هزینههایی که صرف المپیاد شده میتوانستند تمامی مدارس را به بهترین امکانات ورزشی مجهز کنند تا مدارس با مشکل امکانات ورزشی مواجه نباشند.
شهیدی با تاکید بر اینکه معاونت تربیت بدنی باید توجه بیشتری به پژوهشهای علمی و به روز داشته باشد گفت: توجه به تربیت بدنی میلیونها دانشآموز نقش بسیار مهمی در سلامت نسل و همچنین توسعه ورزش قهرمانی خواهد داشت. باید توجه ویژهای به اجرای برنامههای تاثیرگذار و منطقی در این حوزه شود تا بتوانیم ورزش را به معنای واقعی در مدارس توسعه دهیم نه اینکه به برنامههای صرفا نمایشی با هزینههای زیاد اکتفا کنیم. تجربه چند سال اجرای المپیاد ورزش مدارس نشان می دهد یک طرح فرمالیته است که نتوانسته رضایت دانشآموزان و معلمان را تامین کند. در گذشته طرحهای خوبی مثل صبا بود که به آموزش شنا اختصاص داشت اما بدلیل مشکل امکانات لغو شد.
انتهای پیام