صفحه اصلی / ورزشی / سایر رشته های ورزشی / کیخا: گذشتن از نمره ۱۵ جهش بزرگی است/ در شیراز خرک حلقه استاندارد ندارم
کیخا: گذشتن از نمره ۱۵ جهش بزرگی است/ در شیراز خرک حلقه استاندارد  ندارم

پس از کسب مدال بزرگ در جام جهانی ژیمناستیک

کیخا: گذشتن از نمره ۱۵ جهش بزرگی است/ در شیراز خرک حلقه استاندارد ندارم

دارنده مدال برنز جام جهانی ژیمناستیک آلمان ( اولین مسابقات کسب سهمیه المپیک) می‌گوید که در زادگاهش خرک حلقه استاندارد وجود ندارد.

سعیدرضا کیخا

سعیدرضا کیخا در گفت و گو با ایسنا، در مورد مسابقات ژیمناستیک جام جهانی آلمان اظهار کرد: این مسابقات اولین مرحله از مسابقات کسب سهمیه المپیک توکیو بود و سطح آن بسیار بالا بود. در این مسابقات راهی برای آن هایی که تک وسیله کار هستند و همیشه پشت در المپیک مانده‌اند باز شده بود. همچنین چون از سهمیه‌ تیمی کم شده، آن هایی که دیگر به سهمیه تیمی امید ندارند به کسب سهمیه انفرادی روی آورده اند و این‌ها باعث شد که سطح مسابقات چه به لحاظ کمی و چه کیفی بالا برود.

وی افزود: من تاکنون مسابقات ورلد کاپ را در این سطح ندیده بودم، حتی نمراتی که در این مسابقات گرفته شد از مسابقات قهرمانی جهان که در قطر برگزار شد بالاتر بود. نمره‌ای که من در آلمان گرفتم، قهرمان مسابقات جهانی قطر گرفته بود و به مدال طلا رسیده بود. این نشان می‌دهد که این مسابقات چقدر سطح بالایی داشت.

پرافتخارترین ژیمناست ایران در مورد موفقیت‌هایی که در جام جهانی آلمان کسب شد گفت: در این مسابقات از چند جهت موفقیت حاصل شد، اول اینکه توانستم ششمین حرکت خود را در کتاب جهانی داوری ثبت کنم و همچنان رکورددار بودن در ابداع حرکات جدید را حفظ کنم. این رکورد خوب و ارزشمندی برای ژیمناستیک ایران است چون سبب شده که سایر کشورها نگاه خوبی به ایران داشته باشند.

کیخا در ادامه به گذشتنش از سد امتیاز ۱۵ در مسابقات جام جهانی اشاره کرد و گفت: از طرفی توانستم در این مسابقات نمره خوبی کسب کنم، گذشتن از سد نمره ۱۵ واقعا جهش بزرگی است. با نمره بالای ۱۵ در بسیاری از مسابقات بزرگ همچون جهانی می توان مدعی کسب مدال بود. از طرفی دیگر کسب مدال در وردلد کاپ برای اولین بار بود و از این بابت بسیار خوشحالم. اولین مرحله از سری مسابقات کسب سهمیه المپیک بود که توانستم خدارا شکر قدم اول را محکم بردارم و به مسابقات بعدی امیدوار باشم.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه کسب سهمیه المپیک در مسابقات جام جهانی چطور است افزود: از سال گذشته که فدراسیون جهانی قوانین کسب سهمیه المپیک را تغییر داد از سهمیه تیمی کم و به سهمیه انفرادی اضافه شد. تک وسیله‌کاران باید در مسابقات جام جهانی براساس امتیاز سهمیه المپیک بگیرند. ۸ دوره مسابقات جام جهانی در این دو سال مانده تا المپیک انجام خواهد شد که در آخر این مسابقات تعدادی از بهترین امتیازها با هم جمع می‌شود و نفرات برتر براساس نمره نهایی به المپیک راه می‌یابند.

دارنده مدال برنز جام جهانی آلمان در ادامه گفت: در این مسابقات برای مقام‌های اول تا دوازدهم امتیاز تعیین شده است. برای نفر اول ۳۰ امتیاز، نفر دوم ۲۵ امتیاز، نفر سوم ۲۰ امتیاز و همینطور امتیازها کم می شود تا نفر دوازدهم که ۵ امتیاز خواهد گرفت. در پایان همه مسابقات ورلد کاپ این امتیازات که براساس رتبه است با هم جمع و مقایسه می‌شود. البته در مسابقات جهانی سال آینده نیز برای هر تک وسیله کاری که مدال بگیرد سهمیه مستقیم المپیک در نظر گرفته شده است.

 کیخا در مورد دومین دوره از مسابقات کسب سهمیه المپیک و تعداد نفرات اعزامی به این مسابقات خاطرنشان کرد: جام جهانی بعدی در اواخر بهمن ماه در ملبورن استرالیا است، دقیق نمی‌دانم که چه نفراتی اعزام می‌شوند. باید دید که فدراسیون ژیمناستیک و کادر فنی در این باره چه تصمیمی می گیرند.

دارنده مقام سوم جام جهانی آلمان در پاسخ به این سوال که آیا اسباب ژیمناستیک در مسابقات خارجی با وسیله‌های تمرینی آن‌ها در ایران متفاوت است یا خیر گفت: در وسیله خرک حلقه که رشته تخصصی من است تقریبا مشابه است. خرک حلقه‌ای که در مجموعه ورزشی انقلاب در کمپ تیم ملی داریم تقریبا مشابه خرک حلقه استاندارد است فقط کمی از سن و سال آن گذشته است، که البته با این شرایط احتیاجات ما را برطرف می‌کند. اما این مشکل را من در شیراز دارم، در شهرم خرک حلقه استاندارد وجود ندارد و من مجبورم اوقاتی که در شیراز هستم بیشتر روی بدنسازی و آمادگی بدنی تمرکز کنم تا مسائل فنی.

وی در پایان در مورد سایر وسایل ژیمناستیک گفت: چیزی که من می‌بینم و ملی‌پوشان تعریف می‌کنند سایر اسباب همچون دارحلقه، حرکات زمینی، … هم مشکلی ندارد. سالن خوبی در مجموعه ورزشی انقلاب مهیا شده و در حال تکمیل است. اگر تجهیزات جانبی همچون سرویس بهداشتی، حمام و خوابگاه هم ساخته شود در آینده نه چندان دور می توانیم شاهد کمپ خوبی همچون مجموعه ورزشی آذرپی در مجموعه انقلاب باشیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، سعیدرضا کیخا در مسابقات ژیمناستیک جام جهانی آلمان که اولین مرحله از مسابقات کسب سهمیه المپیک بود توانست با امتیاز ۱۵٫۱۳۳ به مدال برنز برسد و تاکنون ۲۰ امتیاز برای المپیک ذخیره کرده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزنه برداری

تلاش ما رسیدن به مدال آسیایی وزنه برداری بانوان است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,  اکبر خورشیدی درباره ی عملکرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.