صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / علاوی: دولت عبدالمهدی با چالش‌های بزرگی روبه‌روست
علاوی: دولت عبدالمهدی با چالش‌های بزرگی روبه‌روست

ضمن هشدار درباره اقدامات نسل دوم داعش

علاوی: دولت عبدالمهدی با چالش‌های بزرگی روبه‌روست

رئیس ائتلاف الوطنیه و نخست وزیر پیشین عراق تأکید کرد که در سایه بحران‌های کنونی منطقه اولین چیزی که دولت عراق به آن نیاز دارد رهایی از طایفه‌گرایی و تکیه بر استقلال در تصمیم‌گیری و تضمین مشارکت تمامی طرف‌ها در روند سیاسی است.

ایاد علاوی

به گزارش کسب و کار نیوز، ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه عراق در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه درباره رأی اعتماد به وزرای کابینه عادل عبدالمهدی در پارلمان گفت: بعید است که دولت عادل عبدالمهدی در جلسه امروز پارلمان تکمیل شود و برخی از وزارتخانه‌ها همچنان برای دوره‌ای خالی می‌مانند. به عقیده من مشکل وزارتخانه نیست بلکه ماهیت نقشه راهی است که وزارتخانه جدید آن را در پیش خواهد گرفت. این دولت از طریق انتخاباتی غیرشفاف و روند ناکام سیاسی تعیین شده است؛ روند سیاسی که نتوانست تمامی مردم عراق را گردهم آورد و بر پایه سهمیه بندی سیاسی شکل گرفته است.

علاوی گفت: ما به عادل عبدالمهدی و برهم صالح، رئیس‌جمهوری و برخی وزرا اعتماد داریم. ما آمادگی خود را برای حمایت از دولت اعلام کردیم اما چالش‌ها بسیار بزرگ و جدی هستند. در سایه بحران‌های کنونی منطقه اولین چیزی که دولت عراق نیاز دارد رهایی از طایفه‌گرایی و تکیه بر استقلال در تصمیم‌گیری و تضمین مشارکت تمامی طرف‌ها در روند سیاسی است.

وی هشدار داد که نسل دوم داعش مجددا به سراغ تاکتیک‌های القاعده با ضربه زدن و جنگ و گریز و آسیب زدن به جوامع و نه حفظ و سیطره بر مناطق خواهند رفت.

علاوی گفت: وجود دو میلیون آواره در داخل عراق و بیش از سه میلیون آواره در خارج و ادامه کوچ از موصل بمب ساعتی و پاداشی برای داعش است و این گروه می‌تواند مجددا از این افراد عضوگیری کند.

وی درباره اعتراضات مردم عراق گفت: اگر روند سیاسی با نادیده گرفتن واقعیت‌های مردم عراق ادامه یابد هرگز موفق نخواهد شد و سقوط خواهد کرد.

علاوی ارتباط بحران دولت در عراق با بحران تشکیل دولت در لبنان را بعید دانست و گفت: در عراق هدف تشکیل دولت نیست اما در لبنان تشکیل دولت هدف است. بحران عراق با بحران لبنان فرق دارد  اما تشابه کلی از حیث وجود دیدگاه مشترک تقریبا از سوی ایران درباره عراق وجود دارد. من به شخصه با مداخله در امور عراق از سوی هر طرفی که باشد چه ایران چه عربستان چه ترکیه و چه آمریکا مخالفم. این مساله در لبنان نیز جایز نیست. من به برادران لبنانی توصیه می‌کنم هرچه سریع‌تر به دور از منافع شخصی و حزبی دولت را تشکیل دهند.

وی درباره اعلام دولت درخصوص پایبند نبودن به تحریم‌های آمریکا علیه ایران این گونه ابراز عقیده کرد: نمی‌توانند پایبند نباشند. اگر پایبند نباشند روابطشان با آمریکا را از دست می‌دهند. باید موضع متوازن و هماهنگی وجود داشته باشد تا عراق بتواند به نقش خود درباره میانجیگری واقعی و سازنده بپردازد. عاقلانه نیست که ایران به مداخله در امور کشورهای دیگر بپردازد و این مساله به دولت عراق این اجازه را نمی‌دهد که به میانجیگری بپردازد تا تحریم‌ها علیه ایران برداشته شوند. عراق نقشی دارد که می‌تواند به عنوان پلی بین جهان عرب و اسلام و آمریکا و اروپا آن را ایفا کند. این از چالش‌های بزرگ دولت جدید است برای همین من بیشتر به نقشه راه اهمیت می‌دهم تا به وزرا.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.