صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / ساعی: اقدامات انجام شده برای تسهیل ازدواج جوانان، کافی نیست
ساعی: اقدامات انجام شده برای تسهیل ازدواج جوانان، کافی نیست

ساعی: اقدامات انجام شده برای تسهیل ازدواج جوانان، کافی نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است که برای تسهیل ازدواج جوانان کارهایی انجام شده، اما کافی نیست؛ جوانان نه تنها برای خرید خانه، برای ودیعه مسکن نیز با مشکلاتی مواجه هستند که باید حل شود.

زهرا ساعی

‌به گزارش کسب و کار نیوز، زهرا ساعی با انتقاد از این‌که «تاخیر در ازدواج درحال تبدیل شدن به یک فرهنگ است» اظهار کرد: بخش اندکی از جامعه شاید شرایط فراهم برای ازدواج داشته باشند؛ اما قائل به این هستند که ازدواج را باید در سن بالاتری انجام دهند که باید روی این افراد کار فرهنگی انجام شود و متولیان فرهنگی چاره‌ای در این زمینه بیندیشند. 

 وی در خصوص تسهیل ازدواج جوانان، گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس بارها برای تسهیل ازدواج جوانان جلساتی برگزار کرده و مکاتباتی با وزارت ورزش و جوانان انجام شده است و خواسته بودیم تا گزارشاتی را در این خصوص ارائه دهند که در یکی دوسال اخیر چه کارهایی در این زمینه انجام شده و آمار ازدواج را تا چه اندازه افزایش و آمار طلاق را کاهش داده‌ایم. 

وی با بیان این‌که «برای تسهیل ازدواج جوانان کارهایی انجام شده، اما کافی نیست و بیشتر از این باید کار انجام شود»، افزود: در قانون تسهیل ازدواج جوانان که سال ۸۴ در این خصوص تصویب شده بود آمده که باید برای ودیعه مسکن جوانان یک صندوق اندوخته جوانان تاسیس می‌شد، در قانون بسیاری از سازمان‌ها و نهادها از جمله وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و … را متعدد درگیر کردیم و به آنها وظایف ذاتی تکلیف کردیم و دولت را موظف کردیم که گوشه‌ای از مشکلات جوانان را حل کند. 

 نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «برای ازدواج نمی‌توان کارها را شعاری انجام داد و باید کارها در این حوزه تسهیل شود»، خاطرنشان کرد: برای رواج ازدواج بین جوانان باید زیرساخت‌ها فراهم شود تا جوانان رغبت به ازدواج داشته باشند؛ قیمت مسکن بسیار گران شده است و حتی بسیاری از جوانان نه تنها برای خرید خانه برای ودیعه مسکن نیز با مشکلاتی روبرو هستند که باید حل شود.  

وی بحث اشتغال جوانان را بحث مهمی دانست و به رفع موانع آن تاکید کرد و گفت: در بحث‌های مختلفی از جمله تسهیلات رفاهی و مقدمات ازدواج، در قانون آمده است که وزارتخانه‌ها موظف شدند تسهیلات رفاهی یا اگر تالار یا باشگاهی دارند در کمیته‌ای که تشکیل می‌شود برای ازدواج در اختیار جوانان قرار دهند تا مراسم آن‌ها با قیمت مناسب‌تری دربیاید. 

وی تاکید کرد: در کنار این موارد ذکر شده نهادهای متولی باید فرهنگ‌سازی انجام دهند و یکسری آداب و رسومی که نابه‌جا است و ناهنجاری ایجاد کرده است، از بین ببرد؛ خود جوانان نیز می‌توانند در این امر پیش‌قدم شوند و سدشکن باشند و یکسری رسومی را که گفته می‌شود را کنار بگذارند چراکه این بایدها اصلا وجود ندارد. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بخش عمده مشکلات و بحث در زمینه تسهیل ازدواج جوانان، بحث امکانات و مشکلات اقتصادی آن است و دولت در جلسات و نشست‌هایی که در این حوزه برگزار می‌شود، عدم تامین مالی را عنوان می‌کند؛ به نظر من که نماینده نسل جوان خودم هستم، باید بحث مسائل جوانان اولویت‌های اول دولت باشد چراکه جامعه جوانی داریم، جوانان متخصص، پویا و متعهدی داریم که باید یکسری امکانات برای آنها فراهم کنیم. 

وی داد: ازدواج یک امکان اولیه‌ای است که مطالبه زیادی نیست اما شرایط و فضا آیا این امکان را به جوانان ما می‌دهد؟ این‌ها دغدغه‌هایی است که در کمیسیون اجتماعی و کمیته زنان، جوانان و خانواده وجود دارد و به عنوان مسئول کمیته زنان، جوانان و خانواده کمیسیون اجتماعی، مسئولین را می‌خواهیم تا در مورد قانون تسهیل ازدواج جوانان گزارش و توضیحات خود را بدهند تا به یک جمع‌بندی برسیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.