صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / تولید سالانه ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان
تولید سالانه ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان

تولید سالانه ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان

‌رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان با اشاره به توانمندی‌های بخش کشاورزی استان گفت: سالیانه ۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی در استان تولید می‌شود.

کشاورزی

‌مجتبی پیری در گفت وگو با ایسنا- ‌بیان کرد: این استان از لحاظ تولید محصولات گرمسیری، تولید خرما، تولید محصولات خارج از فصل، تولید گوشت قرمز، ظرفیت دامپروری و محصولات شیلاتی دارای جایگاه ویژه ای در کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: سیستان وبلوچستان ۴۲۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد ولی به دلیل محدودیت منابع آبی وآب تخصیصی بین ۴۵ تا ۷۰ درصد آن به زیرکشت محصولات باغی و زراعی است و متأسفانه  خشکسالی های اخیر خصوصا سال زراعی گذشته خسارت سنگینی به کشاورزان استان وارد کرده و ما نیز تولید کنندگان را لزوما به سمت توسعه طرح‌هایی که نیاز آبی کمتری  دارند، هدایت می‌کنیم.

پیری خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط آب و هوایی گرم و در نواحی جنوب استان مرطوب مستعد پرورش انواع میوه‌های گرمسیری می‌باشد که کشت و پرورش این محصولات در نقاط دیگر کشور امکان پذیر نیست.

وی با بیان این که تنوع اقسام خرما از دیگر شگفتی‌های طبیعت این استان است، گفت: حدود ‪ ۳۰ نوع نوع خرما در منطقه بلوچستان کشت می‌شود

وی افزود: عمده خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان به استان های همجوار و کشورهای همسایه پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می شود و اکثر باغات جدید استان در حال حاضر با نظارت سازمان جهاد کشاورزی دارای ارقام تجاری با بستر سازی مناسب و اصول فنی است‌.

پیری همچنین این استان را یکی از استان های دارای پتانسیل مناسب برای پرورش و تولید گل های شاخه بریده مانند گلایول در جنوب استان عنوان کرد و گفت: این ظرفیت به دلیل نبود سرمایه گذار تاکنون به فعلیت کامل نرسیده است‌.

وی ادامه داد: “پاپایا” یا خربزه درختی که موطن آن نواحی گرمسیری آمریکای مرکزی به این استان راه یافته، خربزه بسیار شیرین با پوستی نازک است که علاوه بر مصرف خوراکی، قابل استفاده در صنایع تبدیلی نیز هست‌.

وی افزود: پسته‌ دشت گوهرکوه شهرستان خاش نیز از انواع خاص پسته است که در سایر نقاط ایران از این نمونه دیده نمی‌شود‌.

وی بیان کرد: علاوه بر میوه‌های گرمسیری منحصر به فرد، مرکبات این استان شامل ترنج، پرتقال، گریپ فروت و نارنگی، انواع انار و میوه‌های جالیزی نیز از دیگر محصولاتی هستند که طعم آنها متفاوت از اقسامی است که در سایر نقاط کشور کشت می‌شود‌.

پیری ادامه داد: جهاد کشاورزی تولید کنندگان را به سمت توسعه طرحهایی که نیاز آبی کمتری دارند هدایت می‌کند‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به مشکلات عدیده کشاورزان و دامداران خسارت دیده از خشکسالی حمایت بیشتر از بخش کشاورزی در تدوین لایحه بودجه سال آینده، پرداخت خسارت ناشی از خشکسالی از طریق مدیریت بحران و صندوق بیمه بخش کشاورزی، اجرای مفاد کامل قانون بخشودگی سود جرایم و استمهال وام‌های خسارت دیدگان این بخش در استان را خواستار شد.

‌پیری با اشاره به نگاه ویژه دولت به طرح‌های توسعه آب وخاک استان گفت: طرح‌ بزرگ انتقال آب بالوله به  ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان با اعتبار ۸۵۰ میلیون دلار و ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی، اجرای ۱۰۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در مرکز و جنوب استان که تاکنون بیش از ۳۰ هزار هکتار اجرایی شده و برنامه توسعه سواحل مکران را از مهمترین طرح‌های در حال اجرای بخش کشاورزی برشمرد‌.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.