صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / تاکید سفرای کشورهای اسلامی بر لزوم اتحاد برای برون‌رفت از شرایط فعلی

تاکید سفرای کشورهای اسلامی بر لزوم اتحاد برای برون‌رفت از شرایط فعلی

سفرای کشورهای اسلامی در ایران در نشستی با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر لزوم اتحاد بین کشورهای اسلامی تاکید کرده و بیان کردند که برای حل مشکلات کشورهای اسلامی باید مسائل داخلی را رفع کرد و در راه رسیدن به وحدت تلاش نمود.

به گزارش کسب و کار نیوز، صلاح زواوی سفیر فلسطین در نشست مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با سفرای کشورهای اسلامی گفت: استعمارگران نقش پررنگی در تفرقه بین کشورهای مسلمان داشتند که امروز شاهد جنگ بین مسلمانان هستیم.

وی با اشاره به دعوت امام (ره) برای تشکیل امت واحده گفت: اگر تنها ۱۰ رئیس کشورهای موثر در جهان اسلام دور یک میز بنشینند می‌توان به وحدت دست پیدا کرد آن هم در شرایطی که دشمن واحد دنیای اسلام رژیم صهیونیستی است که اگر کسی این موضوع را قبول نداشته باشد باید به ایمانش شک کرد.

سفیر فلسطین با بیان اینکه ائتلاف آمریکایی صهیونیستی در جهت ایجاد اسرائیل بزرگ حرکت می‌کند، توضیح داد: ترامپ نظرات اسرائیل را اجرا می‌کند در واقع آمریکا سیاست‌هایی را در خاورمیانه دنبال می‌کند که همان سیاست اسرائیل است.

به گفته زواوی، فلسطینیان با ملت ایران عهد بسته تا وجب به وجب خاک فلسطین را آزاد کنند.

در ادامه عدنان محمود سفیر سوریه در ایران با قدردانی از اقدامات رئیس مجلس برای ایجاد وحدت بین کشورهای اسلامی گفت: امروز به یک موضع مشترک در مواجهه با چالش‌های دنیای اسلام احتیاج داریم. در شرایطی که طرح تروریسم تکفیری و حامیانش در سوریه ساقط شده است و تروریست‌ها با حمایت ایران و کشورهای هم‌پیمان شکست خورده است ما توانسته‌ایم سرزمین‌هایمان را پس بگیریم. ما به دنبال گفتمان سوری ـ سوری برای آرامش در عرصه سیاسی هستیم.

وی با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه آمریکا ملت ایران را هدف قرار داده است، تاکید کرد: این اقدام خلاف میثاق سازمان ملل و توافقنامه برجام است. ترامپ می‌خواهد اموال ملت‌های منطقه را غارت کرده و در کشورهای اسلامی هیمنه داشته باشد.

رفعت مسعود سفیر پاکستان نیز با طرح این پرسش که چرا کشورهای اسلامی دچار بحران شده‌اند، گفت: این موضوع تنها ناشی از نبود وحدت بین مسلمانان نیست. کشورهای مسلمان نتوانسته‌اند کنار هم جمع شده و در مورد حقوق یکدیگر صحبت کنند. درست است که سازمان کشورهای اسلامی به عنوان مجموعه‌ای بااهمیت وجود دارد اما باید اقدامات زیادی برای تاثیرگذاری بیشتر انجام شود.

نعمت‌الله امامزاده سفیر تاجیکستان در سخنانی اظهار کرد: سیاست خارجی تاجیکستان بر پایه اصل تفاهم با کشورهای اسلامی است و افراطی‌گری و تروریسم را نمی‌پذیرد. تلاش می‌کند با همدلی و همبستگی با کشورهای منطقه رفتار کند.

وی همچنین تاکید کرد که باید همکاری‌های علمی بین کشورهای اسلامی برای ایجاد زمینه در عرصه‌های دیگر توسعه یابد.

نصیر احمد نور سفیر افغانستان نیز عوامل تاثیرگذار داخلی را در بحران‌های به وجود آمده بین کشورهای اسلامی مورد اشاره قرار داد و توضیح داد: اکنون شاهد کشتار مسلمانان به دست آنها هستیم که این باعث دخالت بیگانگان در امور داخلی کشورهای منطقه شده است.

وی حوادث یازده سپتامبر را عامل فعالیت گروه‌های آدمکش از کشورهای منطقه در افغانستان دانست و با این توضیح که این کار با چراغ سبز سازمان‌های اطلاعاتی انجام شده است، گفت که متاسفانه امروز تروریست بین‌المللی در افغانستان لانه کرده است. با توجه به وجود ظرفیت‌های بسیار بین کشورهای اسلامی باید باور برای استفاده از این ظرفیت‌ها به وجود آید.

حسن محمد عباس سفیر لبنان نیز با بیان اینکه لبنان از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کند، این مهم را در راستای پیشرفت ایران دانست و از عقب‌نشینی آمریکا از این توافق و اعمال تحریم‌ها ابراز تاسف کرد.

وی با بیان اینکه لبنان از فلسطین حمایت می‌کند، گفت که ریشه بسیاری از مشکلات کشورهای اسلامی داخلی است که باعث تندروی‌های خشونتبار و فعالیت‌های تروریستی شده است.

سفیر موریتانی نیز مواضع ایران در برابر فلسطین را عادلانه خواند و گفت که ایران در برابر طرح معامله قرن ایستادگی کرده است. به همین دلیل اقدامات آمریکا علیه ایران انجام می‌شود که ما آن را محکوم کرده و با ایران اعلام همبستگی می‌کنیم.

سفیر کویت نیز روابط کویت با ایران را ریشه‌دار و قدیمی خواند و گفت: استقرار و ثبات در ایران همچون کشورهای دیگر باعث ثبات منطقه می‌شود. لذا ما از توافق هسته‌ای ایران استقبال کرده و امیدواریم سختی‌های فعلی برای ایران برطرف شود.

رضا هاکان سفیر ترکیه نیز با تاکید بر لزوم رسیدن به درک متقابل بین کشورهای اسلامی گفت: اتحاد بین کشورهای اسلامی نه‌تنها وجود ندارد که عدم اعتماد نیز دیده می‌شود. نباید صرفا دلایل و مشکلات کنونی کشورهای اسلامی را به خارج از منطقه ربط دهیم. ابتدا باید نسبت به برطرف کردن مسائل داخلی تلاش کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.