صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / آستانه میزبان کنفرانس پارلمانی کشورهای ترک زبان
آستانه میزبان کنفرانس پارلمانی کشورهای ترک زبان

آستانه میزبان کنفرانس پارلمانی کشورهای ترک زبان

"کنفرانس بین‌المللی پارلمانی" کشورهای ترک زبان در آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شد.

آستانه

به گزارش کسب و کار نیوز، این کنفرانس یک روزه با عنوان “آستانه، مرکز یکپارچگی، امنیت و صلح جهانی” نمایندگان پارلمانی، مقامات دولتی و کارشناسان از ترکیه، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان و قزاقستان را گرد یکدیگر آورده است.

نورلان نیگماتولین، رئیس پارلمان قزاقستان که ریاست این کنفرانس را برعهده دارد، گفت: قزاقستان برای سرمایه‌گذاران، بیشتر و بیشتر جذاب می‌شود و این کشور طی ۲۰ سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری جذب کرده است.

وی افزود: قزاقستان با یک اقتصاد پویا در بین کشورهای مدرن جهان قرار دارد. قزاقستان در ۲۵ سال گذشته به مرکز یکپارچگی، امنیت و صلح جهانی تبدیل شده است.

خیرت عبدالرحمانوف، وزیر خارجه قزاقستان گفت: قزاقستان می‌خواهد فعالیت‌های شورای همکاری کشورهای ترک زبان را توسعه دهد.

وی افزود: ما تمامی تلاش خودمان را برای توسعه روابط بین‌المللی شورای کشورهای ترک زبان انجام می‌دهیم.

مصطفی شنتاپ، معاون رئیس پارلمان ترکیه در جریان گفت‌وگو با خبرنگاران در این نشست که روز دوشنبه برگزار شد، ضمن تاکید بر روابط دوستانه و برادرانه میان ترکیه و قزاقستان، گفت: شرکت کنندگان در این کنفرانس درباره اولویت‌ها و دیدگاه‌های آینده صحبت کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، مهمت علی جوهری، رییس گروه دوستی ترکیه- قزاقستان در پارلمان ترکیه گفت: ما مشتاق توسعه هر چه بیشتر روابط میان پارلمان‌های کشورمان هستیم.

وی افزود: همکاری‌های نزدیک برای رشد و توسعه هر دو کشور و به ویژه دموکراسی مهم و حیاتی هستند چرا که پارلمان‌ها قلب این دو کشور محسوب می‌شوند.

شورای کشورهای ترک زبان در سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان یک سازمان بین‌المللی بین دولتی و با هدف ترغیب همکاری‌های جامع و سازنده میان کشورهای ترک زبان تاسیس شد.

انتهای پیام   

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.