صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / نامزدهای انتخابات مجلس باید ۱۰ درصد رای حوزه فرعی و بیشترین رای در استان را کسب کنند

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور:

نامزدهای انتخابات مجلس باید ۱۰ درصد رای حوزه فرعی و بیشترین رای در استان را کسب کنند

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور از بررسی استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و کسب حداقل ۱۰ درصدی رای از حوزه فرعی و بیشترین رای در استان توسط نامزدهای انتخاباتی در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

کمیسیون شوراها

اصغر سلیمی در این باره اظهار کرد: در جلسه امروز موادی از استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی در ادامه با اشاره به تصویب ماده ۳ استانی شدن انتخابات مجلس گفت: بر اساس این ماده نامزدهایی که حداقل ۱۰ درصد آرای حوزه انتخابیه فرعی یعنی شهرستان را کسب کنند و بالاترین رای را در استان داشته باشند به عنوان نماینده یا نمایندگان استان انتخاب خواهند شد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس تصریح کرد: به این ترتیب یک نماینده باید حداقل ۱۰ درصد رای حوزه فرعی و بیشترین رای استا را کسب کند. از سوی دیگر اگر کسی موفق به کسب ۱۰ درصد اولیه در شهرستان نشود به سراغ درصدها پایین‌تر می‌رویم.

وی افزود: به عنوان مثال اگر فردی ۹/۸ و فردی دیگر ۹/۷ درصد حوزه فرعی رای کسب کنند از بین این دو کسی که بیشترین رای استان را داشته باشد انتخاب خواهد شد؛ به این ترتیب دیگر ما دو دور انتخابات مجلس نداریم و در دور اول تکلیف همه روشن خواهد شد.

سلیمی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر هر یک از داوطلبان باید منحصرا از یک حوزه انتخابیه فرعی ثبت نام کنند و ثبت نام در بیش از یک حوزه فرعی باعث ابطال ثبت نام و محرومیت از آن دوره انتخابات مجلس خواهد شد.

سلیمی خاطر نشان کرد: هر داوطلب باید متولد حوزه انتخابیه فرعی محل ثبت نام باشد یا حداقل پنج سال سابقه سکونت مستمر در آن حوزه فرعی را داشته باشد یا سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی از آن حوزه را داشته باشد.

وی در پایان گفت: به منظور تضمین نتیجه آرای حوزه انتخابیه در استان هیئتی به عنوان هیئت اجرایی در محل استانداری تشکیل خواهد شد که استاندار به عنوان رئیس آن و مدیر کل ثبت احوال و رئیس دادگستری استان و یک فرد معتمد هر یک از هیئت‌های اجرایی حوزه‌ها فرعی در آن حضور خواهند داشت.

انتهای پیام

 

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.