صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / قیمت‌گذاری نفت بودجه، در انتظار جلسه اوپک
قیمت‌گذاری نفت بودجه، در انتظار جلسه اوپک

قیمت‌گذاری نفت بودجه، در انتظار جلسه اوپک

به گفته سخنگوی کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از آنجا قیمت‌های فعلی در بازار نفت ناشی از مکانیسم‌های عرضه و تقاضا نیست و دستکاری سیاسی در آن تاثیرگذار بوده است، برای تعیین قیمت نفت در بودجه سال آینده باید منتظر برگزاری جلسه آتی اوپک و تصمیمات این جلسه باشیم.

آذر ماه را می‌توان ماه بودجه در ایران دانست. بر اساس قانون، دولت موظف است دخل و خرج سال آینده خود را در این ماه به بهارستان ببرد تا پس از چکش‌کاری‌های نمایندگان بودجه سال بعد به تصویب برسد.

اگرچه بودجه دولت پر از اعداد و ارقام بزرگ و کوچک است، اما دو عدد در این سند اداره کشور وجود دارد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. قیمت هر بشکه نفت به عنوان مهمترین منبع واردات ارز به کشور و قیمت دلار که پیش‌بینی تبدیل درآمد ارزی به ریالی را ممکن می‌کند.

*تپش پرنوسان بازار نفت

در خصوص قیمت دلار، با تمهیدات بانک مرکزی از کنترل بازار در داخل گرفته تا کاهش سقف تراکنش در دستگاه‌های کارت‌خوان خارجی، قیمت دلار به ثبات مطلوبی در بازار رسیده و حرکت بازار نیز حکایت از شیب نزولی دارد.

اما بازار نفت از آنجا که تنها در کنترل عوامل داخلی نیست و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دیگر در سایه تصمیمات سیاسی به دنبال دستکاری قیمتی در این بازار هستند، تعیین قیمت با حساسیت بیشتری صورت می‌گیرد.

این امر زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در یکی دو هفته اخیر قیمت نفت در بازار کاهشی بوده و از کانال ۸۰ دلاری به نزدیک ۶۰ دلار سقوط کرده است.

*سایه تصمیمات سیاسی بر قیمت نفت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه در یک ماه اخیر قیمت نفت مقداری نوسان داشته، افزود: با توجه به شرایط بازار ممکن است این نوسانات طبیعی نباشد و باید دید علت این کاهش قیمت نفت ناشی از چیست.

اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایرناپلاس، ادامه داد: عوامل متعددی می‌تواند بر این نوسانات موثر باشد که می‌تواند شامل افزایش عرضه نفت یا کاهش تقاضا، کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی در کشورهای بزرگ صنعتی و یا تصمیمات سیاسی باشد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه اوپک در میانه آذرماه گفت: با توجه به این نوسانات هنوز نمی‌توان درباره قیمت نفت در بودجه سال آینده کشور اظهار نظر کرد و باید منتظر بود تا جلسه اوپک برگزار شود.

*تاکید ایران بر پایبندی به تصمیمات اوپک

قره خانی افزود: پس از تصمیم جلسه اوپک که قرار است با وزیر نفت در آن شرکت کنیم، می‌توان اظهار نظر کرد که قیمت نفت برای بودجه سال آینده چه قیمتی باشد.

به گفته این نماینده مجلس، قیمتی که اکنون در بازار نفت وجود دارد ناشی از مکانیسم‌های عرضه و تقاضا نیست و دستکاری سیاسی در آن تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به موضع ایران در جلسه آتی اوپک ادامه داد: ایران همواره دو موضوع را مد نظر داشته است. یکی از این موارد بحث قیمت‌های متعادل در بازار بوده و مورد دیگر بحث پایبندی اعضا به تصمیمات این کارتل نفتی است.

*اعلام آمادگی روسیه برای همکاری با اوپک

سخنگوی کمیسیون مجلس شورای اسلامی نقش ایران را در تصمیم‌گیری‌های اوپک مهم ارزیابی کرد و گفت: شرایط به گونه‌ای است که باید منتظر تصمیم این سازمان و تاثیر آن بر قیمت نفت باشیم. با این حال، روسیه در نامه‌ای آمادگی خود را برای ادامه همکاری با اوپک اعلام کرده است.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی رفتار اعضا در این جلسه مشکل است. باید منتظر بود و دید که آیا بر همین مقدار تولید نفت که در حال حاضر وجود دارد پا فشاری می‌کنند؟ یا اینکه سیاست شناور را اتخاذ می‌کند و یا در تصمیم دیگری تولید خود را از میزان سهمیه فعلی نیز کاهش می‌دهند؟ اینها مواردی است که در آن جلسه روشن خواهد شد.

*نفت؛ نقطه اتصال عربستان و آمریکا

به گفته قره خانی، مصلحت عربستان نیز بر این است که پایبند تصمیمات اوپک باشد، زیرا بزرگترین تولید کننده اوپک است و در صورت کاهش قیمت نفت بیشترین ضرر را این کشور متحمل می‌شود.

وی تاکید کرد: آمریکا بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان است و منطقی است به دنبال نفت ارزان باشد اما عربستان صادرکننده بزرگ نفت است و منفعتش در این است که قیمت نفت بالاتر باشد. البته در تصمیمات عربستان و آمریکا، عوامل دیگری نیز موثر است.

*اداره کل اخبار چندرسانه ای*ایرناپلاس*

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.