صفحه اصلی / اسلایدر / کمین دلالان ویزا برای دلارهای مردم
کمین دلالان ویزا برای دلارهای مردم

هفت خوان اخذ ويزا و نوسانات نرخ ارز فعاليت دلالان و مافياي ويزا را افزايش داد

کمین دلالان ویزا برای دلارهای مردم

تا قبل از اينكه سفارتخانه‌هاي مستقر در كشور در ميدان هروي تهران و در مركز هروي‌سنتر گرد هم آيند، هر سفارتخانه در يكي از خيابان‌هاي تهران بود و متقاضيان براي تحويل مدارك و اخذ ويزا به سفارتخانه مربوط مراجعه مي‌كردند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز فرایند تحویل مدارک و اخذ ویزا به‌طور کلی زمان‌بر است و به همین دلیل دلالان و مافیای اخذ ویزا در اطراف سفارتخانه‌ها پرسه می‌زدند تا با کلاهبرداری از مردم، تنها وعده اخذ ویزا را به متقاضیان بدهند. امروز با نوسانات نرخ ارز و سختگیری بیشتر کشورهای خارجی برای صدور ویزای ایرانیان در اطراف میدان هروی تهران شاهد حضور مافیای صدور ویزا هستیم که با اغفال متقاضیان، دلارهای آنها را از دست‌شان می‌ربایند. مافیای ویزا تنها در میدان هروی تهران نیست و شرکت‌های زیرزمینی و حتی برخی آژانس‌های هواپیمایی هم امروز اقدام به این کار کرده‌اند.

وزارت خارجه: مراقب دلالان ویزا باشید
در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه از متقاضیان روادید خواست مراقب دلالان در اطراف سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خارجی در تهران و پایتخت‌های برخی کشورهای همسایه باشند. بهرام قاسمی با اشاره به دریافت گزارش‌هایی مبنی بر کلاهبرداری از هموطنان‌مان برای دریافت روادید گفت: این دلالان در اطراف سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خارجی در کمین ایرانیان می‌نشینند و به بهانه گرفتن ویزا در کوتاه‌مدت، مبالغ هنگفتی از آنها دریافت می‌کنند. وی از هموطنان متقاضی روادید خواست برای دریافت ویزا حتی‌الامکان به سایت سفارتخانه‌ها مراجعه کنند. قاسمی گفت: مراجعه به افرادی که به عنوان واسطه یا به این عنوان که در سفارت آشنا دارند، می‌تواند برای هموطنان دردسرساز باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نیروی انتظامی امروز مراقبت‌های بیشتری را برای برخورد با این شبکه‌های مافیایی اعمال می‌کند. وی خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته وزارت امور خارجه با بسیاری از سفارتخانه‌های خارجی در تهران در این زمینه گفتگو کرده است و حتی به برخی از سفارتخانه‌ها که خطاهای بیشتری داشتند، تذکرات لازم داده شد. قاسمی با بیان اینکه این مشکلات در داخل کشور تا حد زیادی کاهش یافته است، گفت: اکنون سفارتخانه‌ها سعی می‌کنند به‌صورت مستقیم با ایرانیان برای گرفتن مدارک و اطلاعات در تماس باشند. گرچه هنوز در برخی مواقع هموطنان‌مان مجبورند برای دریافت نوبت در انتظار باشند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: همچنین با یک نوع برون‌سپاری، سفارتخانه‌های خارجی در تهران قراردادهایی را با برخی شرکت‌های ایرانی بسته‌اند و دریافت مدارک و اطلاعات را برای صدور روادید به آنها واگذار کرده‌اند که با توجه به محدود بودن این شرکت‌ها نظارت بر کار آنها دقیق‌تر است. قاسمی گفت: گروه دوم از هموطنان که مورد سوءاستفاده این دلالان قرار می‌گیرند، کسانی هستند که به کشورهای ثالث یا همسایه مراجعه می‌کنند؛ زیرا کشور مقصد آنها در ایران کنسولگری ندارد. وی افزود: در این مورد هم متاسفانه گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که نشان می‌دهد افراد واسطه و دلالان به بهانه گرفتن روادید در کوتاه‌ترین زمان از هموطنان مبالغ هنگفتی دریافت کرده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه معمولا افراد واسطه از تعجیل مسافران ایرانی سوءاستفاده می‌کنند، از این دسته از هموطنان هم خواست از مراجعه به دلالان خودداری و به‌طور مستقیم تقاضای روادید از سفارتخانه‌های خارجی را مطرح کنند. قاسمی گفت: میزان مبلغی که از طرف هر سفارتخانه خارجی برای صدور روادید باید دریافت شود در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه و کنسولگری‌های ما در همه کشورها وجود دارد. وی افزود: در عین‌حال هموطنان می‌توانند با مراجعه به کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برای نحوه دریافت ویزا از دیگر کشورها مشورت کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: معمولا مبالغی که باید برای ویزا از هموطنان دریافت شود، مبالغ زیادی نیست و براساس تفاهم یا عمل متقابل میان ایران و آن کشور ثالث دریافت می‌شود.

درآمدهای میلیاردی از صدور صوری ویزا
رضا ایزدی، کارشناس حقوقی
نوسانات نرخ دلار موجی شده است تا مشاغل مربوط به این ارز رونق بگیرند. در این بین باید اشاره کرد که مشاغلی که با نرخ ارز ارتباط دارند، بسیار زیاد است و مشاغلی هم وجود دارند و حتی ایجاد می‌شوند که از راه‌های غیرمجاز از نوسانات نرخ ارز سوءاستفاده می‌کنند. مراحل اخذ ویزا در ایران بسیار پیچیده و مشکل است. به هر سفارتی که مراجعه کنید، مشاهده می‌کنید که تعداد بسیار زیادی متقاضی با مدارک خود در صف ایستاده‌اند و بسیاری دیگر هم برای اخذ نوبت هفت خوان رستم را باید طی کنند. این در حالی است که در بسیاری موارد متقاضیان حتی با گذراندن مراحل سخت و پیچیده و مصاحبه‌های زیاد موفق به اخذ ویزای درخواستی نمی‌شوند و همین امر موجب ایجاد مشاغل کاذب و خلاف قانون در این رابطه شده است. البته نوع فعالیت افرادی که در اطراف سفارتخانه‌ها پرسه می‌زنند، به شکلی است که شائبه کلاهبرداری ایجاد نمی‌کند. مثلا به عنوان انجام اینترنتی کارها، آشنایی به روند اخذ ویزا، آشنا داشتن در سفارت برای تسریع دریافت ویزا و… افراد را وسوسه می‌کنند که با پرداخت وجهی کارشان زودتر راه بیفتد و در برخی مواقع این ارتباطات با داخل سفارت به تسریع هم منجر می‌شود و همین مساله شائبه همکاری افرادی در داخل سفارت با دلال‌های بیرون سفارت را تقویت کرده است.
دلالان اخذ ویزا و اقامت همواره سعی داشته‌اند از علاقه مردم و سختگیری سفارتخانه‌ها سوءاستفاده کنند و با کلاهبرداری از مردم پول‌ هنگفتی به جیب بزنند. امروز با نوسانات نرخ ارز و سختگیری‌های زیادتری که در رابطه با ویزای ایرانیان به وجود آمده است، دلالان و مافیای ویزا با هدف خارج کردن دلارهای مردم از دست‌شان در اطراف سفارتخانه‌ها در ایران و حتی خارج از ایران برای سفارتخانه‌هایی که در ایران اجازه کار ندارند، قصد کرده‌اند تا دلارهای مردم را به یغما ببرند. این افراد با وعده اخذ ویزای حتمی در مدت کوتاه متقاضیان را فریب می‌دهند و با اخذ دلار به مبالغ میلیون تومانی که برحسب کشور مورد نظر ممکن است حتی تا ۲۰۰ میلیون تومان هم برسد، دلارهای مردم را از دست‌شان خارج می‌کنند و با تشکیل پرونده‌های صوری و حتی تاسیس آژانس‌های نمادین از مردم کلاهبرداری می‌کنند.
برخی از این دلالان نیز با تاسیس شرکت‌های زیرزمینی اقدام به دریافت مدارک متقاضیان کرده‌اند و برای نوبت گرفتن و اخذ ویزای قطعی مبالغ کلانی را از مردم دریافت می‌کنند. تب مهاجرت از ایران به دلیل اوضاع نامناسب اقتصادی و آینده نامعلوم افزایش یافته است و برخی به هر قیمتی که شده، خواهان خروج از کشور هستند و برای‌شان مبلغی که باید هزینه کنند، اهمیتی ندارد؛ اما مساله اینجاست که شرکت‌های غیرمجاز و دلالان و مافیای صدور ویزا اصلا اقدامی برای اخذ ویزای مورد نظر انجام نمی‌دهند و از تعجیل و علاقه متقاضی سوءاستفاده می‌کنند و دلارهای آنها را به جیب می‌زنند. سفارتخانه‌ها در ایران مرتبا به متقاضیان ایرانی درباره کلاهبرداری و اخاذی‌های فراوانی که با سوءاستفاده از اعتماد متقاضیان، در رابطه با صدور ویزای اروپا در حال افزایش است، هشدار می‌دهند؛ اما فعالیت این افراد هنوز ادامه دارد و کلاهبرداری‌های کلان انجام می‌دهند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.