صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / کاهش قاچاق کتاب از طریق سامانه نشر کتاب محقق می شود
کاهش قاچاق کتاب از طریق سامانه نشر کتاب محقق می شود

صالحی در آئین رونمایی سامانه نوین نشر کتاب؛

کاهش قاچاق کتاب از طریق سامانه نشر کتاب محقق می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین رونمایی از سامانه نوین نشر کتاب با بیان اینکه راه اندازی این سامانه منجر به کاهش قاچاق کتاب می شود، گفت: از طریق این سامانه ناشران امکان ارتباط با پیوندهای بیشتری از جمله خانه کتاب و نهاد کتابخانه های عمومی کشور را پیدا می کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی طی سخنانی در آئین بازگشایی کتابخانه تخصصی این وزارتخانه و رونمایی از سامانه نوین نشر کتاب گفت:در ایامی که در معاونت امور فرهنگی مشغول به خدمت بودم دغدغه بسیاری از ناشران شهرستانی رفت و آمد و ایجاد فاصله کاری برای آن ها بود. گام اولی که برای رفع این مشکل از سوی اداره کتاب برداشته شد توسعه توکن ها بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین که با حضور جمعی از معاونان، مدیران و اهالی نشر و کتاب برگزار شد، ادامه داد: امروز در ادامه مسیر توکن ها گام دیگری با عنوان راه اندازی سامانه نوین نشر کتاب برداشته شد که با آن ناشران شهرستانی و تهرانی شرایط بهتری نسبت به گذشته خواهند داشت و از طرفی وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت امور فرهنگی روان تر، راحت تر و با تسهیلات بیشتری طی می شود.
وی تصریح کرد: از طریق این سامانه، ناشر به طور همزمان با خانه کتاب، نهاد کتابخانه های عمومی بدون زمان با فاصله و مراجعات حضوری ارتباط برقرار می کند و این روند تسهیل کننده تر است.
وی تاکید کرد: با حذف توکن امکان دسترسی آنلاین و دسترسی های متعدد برای ناشر ایجاد می شود و از طریق تلفن همراه هوشمند قابل دسترسی است و امکان قاچاق کتاب نیز به حداقل می رسد و این سامانه امکان تفکیک کتاب های مجاز از غیر مجاز را فراهم می آورد.

**قاچاق کتاب تهدید کننده نشر و فرهنگ است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این سامانه در کاهش قاچاق کتاب که یکی از مساله های مهم نشر است موثر است. قاچلق کتاب تهدید کننده نشر و فرهنگ کشور محسوب می شود و این سامانه به گونه ای امکان تسهیلات بیشتر در نحوه خدمات دهی به ناشران را به وجود می آورد.
صالحی در عین حال تصریح کرد: این سامانه منجر می شود تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظایف حاکمیتی خود در تجمیع آمار و اطلاعات را آماده تر کند و آن را ارتقا دهد.

**کتابفروشی ها پاتوق فرهنگی و اجتماعی هستند
وی در ادامه با اشاره به نقش کتابفروشی ها در توسعه فرهنگ کشور ادامه داد: توجه به کتابفروشان از موضوعات جدی است که در دوره قبل و اکنون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تاکید بوده است، زیرا کتابفروشان صرفا یک واسطه انتقال کتاب نیستند و به عنوان پایگاه فرهنگی و اجتماعی و پاتوق فرهنگی محسوب می شوند.
صالحی تصریح کرد: بنابراین باید این کانون های فرهنگی را در شهرها و شهرستان ها زنده نگه داریم و جلوی افول و خاموشی آن ها را بگیریم.

**فرهنگ مراجعه به کتابفروشی ها را ارتقا دهیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با نگاه به توسعه و توجه جدی به کتابفروشی ها تجهیز و تاسیس کتابفروشی های جدید آغاز شد، ولی باید با منابع جدید به توسعه کتابفروشی های موجود فکر کنیم و جلوی تعطیلی آن ها را بگیریم.
وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ مراجعه به کتابفروشی ها را ارتقا دهیم ادامه داد: باید نسل جدید را برای مراجعه به کتابفروشی ها تشویق کرد و این امر در تربیت اجتماعی آن ها قرار گیرد.
صالحی با اشاره به طرح های عیدانه و تابستانه کتاب، جام باشگاه های کتابخوانی و دوشنبه های کتابخوانی در مهد کودک ها گفت: این طرح ها ملزم به خرید کتاب از کتابفروشی ها هستند.
وی افزود: ایده های بسیاری وجود دارد که می توان از طریق آن فرهنگ مراجعه به کتابفروشی ها را به عنوان فرهنگ رفتاری در کودکان گسترش داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کتابفروشی ها به عنوان دریچه های تنفس معنوی و فرهنگی شهر هستند و نباید مسدود شوند بنابراین باید در توسعه آن ها اهتمام داشت.

** کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند مرجع و منبع جدی تلقی شود
صالحی در ادامه با اشاره به بازگشایی کتابخانه تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این کتابخانه دارای منابع غنی و کم نظیری بوده و کتابخانه این وزارتخانه که به عنوان سکاندار حوزه نشر و کتاب کشور به شمار می آید، می تواند به عنوان مرجع جدی تلقی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بازگشایی این کتابخانه می تواند نقطه عطف جدیدی در حوزه فرهنگ کتابخوانی محسوب شود و هر چقدر این کتابخانه را غنی تر کنیم مخاطبان و ذینفعان آن می توانند بیشتر به آن مراجعه کنند و از خدمات آن بهره ببرند.
در این آئین از ۷ کتابفروش پیشکسوت کشور از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.
در پایان این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه این وزارتخانه را افتتاح کرد.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ ** ۱۴۱۸

 

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.