صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / محیط‌بان چه زمانی حق استفاده از سلاح را دارد؟
محیط‌بان چه زمانی حق استفاده از سلاح را دارد؟

محیط‌بان چه زمانی حق استفاده از سلاح را دارد؟

به دنبال صدور حکم قتل عمد برای «سعید مومیوند» محیط‌بان استان همدان، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در اجرای قانون به‌کارگیری سلاح برای محیط‌بانان خلاهایی وجود دارد، گفت: محیط‌بان در حالی پاسدار مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست است که نمی‌تواند به شکارچی متخلفی که اقدام به برداشت غیرقانونی گونه‌های ارزشمند کرده، شلیک کند. محیط‌بان تنها زمانی می‌تواند از سلاحش استفاده کند که متخلف بخواهد به خود او حمله کند.

محیط بان

با توجه به محکومیت محیط‌بان «سعید مومیوند» – محیط‌بان استان همدان – به قتل عمد، سرهنگ جمشید محبت‌خانی در پاسخ به این پرسش که آیا قانون به‌کارگیری سلاح برای محیط‌بانان با سایر بخش‌های نظامی و انتظامی تفاوت دارد به ایسنا گفت: قانون به‌کارگیری سلاح برای همه گروه‌های نظامی و انتظامی از جمله محیط‌بانان یکسان است اما در استفاده از سلاح برای محیط‌بانان خلاهایی وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست افزود: برای همکاران ما در نیروی انتظامی در زمینه به‌کارگیری سلاح در شرایط مختلف اصولی وجود دارد. به عنوان مثال برای توقیف وسایل نقلیه حامل مواد مخدر یا کالای قاچاق یا دستگیری سارق و زندانی فراری امکان آن وجود دارد که با رعایت تشریفات مثل شلیک تیر هوایی، به سمت مختلف شلیک کرد اما دقیقا در همین زمینه برای محیط‌بانان خلا وجود دارد چون محیط‌بان تنها زمانی می‌تواند از سلاح خود استفاده و به سمت متخلف شلیک کند که جانش در خطر باشد یا زمانی که متخلف بخواهد سلاح محیط‌بان را از دستش خارج کند، محیط‌بان می‌تواند از سلاح خود استفاده کند.

محبت‌خانی در ادامه اظهار کرد: محیط‌بان پاسدار منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست است اما اگر شکارچی متخلف بخواهد گونه‌های ارزشمند حیات وحش را به هر تعداد و هر شکل اعم از زنده و لاشه به طور غیرقانونی از منطقه خارج کند، محیط‌بان حق استفاده از سلاح را ندارد و نمی‌تواندبه سمت او شلیک کند و تنها زمانی می‌تواند از سلاحش استفاده کند که متخلف بخواهد به خود او حمله کند.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی وضعیت به شکلی است که اگر شکارچی متخلف به ایست و تیر هوایی محیط‌بان توجهی نکند، محیط‌بان نمی‌تواند به سمت او شلیک کند. محیط‌بان تنها می‌تواند متخلف را دستگیر کند و اگر موفق به دستگیری متخلف نشود، نمی‌تواند به سمت او شلیک کند. این خلایی است که به‌طور کتبی به مدیر کل حقوقی سازمان حفاظت اعلام کرده‌ایم و امیدواریم با هماهنگی قوه قضاییه بتوانیم این خلا را برای محیط‌بانان حل کنیم و به وحدت رویه برسیم. تکلیف محیط‌بانان ما باید روشن شود تا دیگر شاهد بروز مشکلات قضایی برای محیط‌بانان نباشیم.

به گزارش کسب و کار نیوز گفت که رسیدگی به جرائم ماموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی در صلاحیت سازمان قضایی نیروهای مسلح است. در فرجام‌خواهی که در دیوان عالی کشور برای پرونده «سعید مومیوند» محیط‌بان استان همدان داشتیم صراحتا به این نکته اشاره کردیم که با توجه به دستورالعمل صادر شده از سوی مقام معظم رهبری در مورد تشکیل یگان‌ حفاظت دستگاه‌های اجرایی، رسیدگی به جرائم کارکنان و ماموران این یگان‌ها در ارتباط با بکارگیری سلاح در صلاحیت سازمان قضایی نیروهای مسلح است و در صلاحیت محکمه قضایی نیست.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.