صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / لاریجانی: آمریکا و اسرائیل پشت‌پرده طرح معامله قرن هستند
لاریجانی: آمریکا و اسرائیل پشت‌پرده طرح معامله قرن هستند

اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی؛

لاریجانی: آمریکا و اسرائیل پشت‌پرده طرح معامله قرن هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که طرح "معامله قرن" طرحی اسرائیلی و آمریکایی است، گفت: ما مقابل رژیم اسرائیل می‌ایستیم و نمی‌گذاریم این معامله در منطقه شکل بگیرد. اگر امروز آمریکایی‌ها ایران را تحریم می‌کنند و فشار می‌آورند، دلیلش آن است که ایران مقابل اسرائیل ایستاده است.

آزمایشی امن

به گزارش کسب و کار نیوز، علی لاریجانی در اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی اظهار کرد: تحرکاتی در منطقه بین کشورهای اسلامی وجود دارد که باید ماهیت آن را شناخت. اگر این معرکه به‌طور دقیق باز نشود و شناخت درستی از آن نداشته باشیم ممکن است به بیراهه رویم و انرژی ما در جاهای دیگری صرف شود.

وی با بیان این‌که در طول چند سال اخیر به‌هم ریختگی امنیتی در منطقه ایجاد کرده‌اند، گفت: در طول هشت سال اخیر دائماً ناامنی در مناطق اسلامی را دامن زدند که این دامن زدن ریشه در اختلاف شیعه و سنی ندارد چون شیعه و سنی سال‌هاست در کشورهایی همچون سوریه، عراق و افغانستان با یکدیگر زندگی می‌کردند و بحران ناامنی هم وجود نداشت. آن‌ها گاهی در کشورهای اسلامی جنگ، بمباران و گاهی تحرکات برخی جریانات را راه می‌اندازند که هدفشان ایجاد ناامنی و به‌هم‌ریختگی امنیتی در منطقه است.

لاریجانی با بیان این‌که آن‌ها به دنبال خلق جریانات تندرو و تروریستی هستند، افزود: معلوم است این جریانات را کجاها درست می‌کنند که داعیه خلافت و جریان‌های اصیل اسلامی را دارند. آن‌ها می‌خواهند انرژی کشورهای اسلامی را مستهلک کنند به‌طوری که در طول چند سال گذشته اقداماتشان، سلاح‌ها را از بین برده و نظامی‌ها را دچار فرسودگی کرده‌اند و همچنان همین وضعیت ادامه دارد و علی‌رغم این‌که شدت آن در عراق، سوریه و افغانستان کاهش پیدا کرده ولی همچنان باقی است. در سوریه به لحاظ سرزمینی و بُعد میدانی مقداری از سرزمین گرفته شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: موضوع دیگر، سابقه تسلیحاتی‌ای است که در منطقه راه انداخته‌اند و حجم زیادی سلاح وارد منطقه کرده‌اند که این طبیعی نیست. قطعا حفظ امنیت و اقتدار منطقه به این حجم از سلاح احتیاجی ندارد. تدارک این اندازه سلاح آن‌هم برای کشورهای کوچک منطقه چه معنایی دارد؟ البته از یک بُعد در جهت منافع آمریکاست که از محل فروش سلاح پول به دست می‌آورد که این سرقت و یا پوشش محسوب می‌شود. آقای ترامپ در این باره صریح می‌گوید که نمی‌توانند در موضوع جنایات یمن دخالت کنند چون به آن‌ها پول می‌رسد. این یعنی منافع مالی زیادی از محل فروش سلاح به آمریکا می‌رسد.

لاریجانی با طرح این پرسش که “منطقه چقدر ظرفیت استفاده از سلاح را دارد؟”، افزود: این وضعیت غیر از آشفتگی در شرایط امنیتی منطقه فایده دیگری ندارد. از طرف دیگر باید به صف‌کشی‌های جدید در منطقه پرداخت. نمی‌گویم همیشه صف‌ها در منطقه یکسان بوده اما اکنون شرایط در منطقه تغییر کرده و گاهی هم از لحاظ صف‌کشی شدت می‌گیرد. اکنون آرایش جدیدی در منطقه شکل گرفته که طبیعی نیست.

وی توضیح داد: کشورهایی که می‌دانند دشمن جدی همچون اسرائیل در منطقه دارند، چه می‌شود که به‌طور طبیعی خودشان را از آن موضوع رها کرده و دنبال چیز دیگری می‌روند؟! این یعنی طراحی‌ای پشت این تحولات است. سئوال این است که ماهیت تحولات چیست؟ آیا موضوع و اختلافات بین دو کشور همچون ایران و عربستان است که به خاطر آن، آرایش تغییر کرده و می‌خواهند سلاح بفروشند و ناامنی ایجاد کنند؟ ایران با عربستان یا امارات چه اختلافی دارد؟ مساله ما این‌ها نیست ما با آن‌ها کاری نداریم. اگر با سعودی‌ها مخالفیم به‌خاطر رفتارهای عجیب و غریب و جناتکارانه‌شان در یمن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عربستان و امارات، کشورهای اسلامی هستند. اگر خرده‌گیری می‌کنیم به‌خاطر رفتارشان در یمن و دخالت‌های آن‌ها در این کشور است وگرنه ما با عربستان و امارات و یا کشورهای دیگر مشکلی نداریم. سعودی‌ها و برخی کشورهای منطقه بعد از پیروزی انقلاب به‌جای آن‌که خوشحال باشند حکومتی سر کار آمده که دیگر پشت آمریکا و اسرائیل نباشد، به‌جای آن مقابل مردم ایران ایستاده، به صدام کمک کردند. این اشتباه بزرگی بود که خودشان هم قبول دارند. در آن زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی با ملک عبدالله گفت‌وگوهایی داشت که رابطه ایران و عربستان بعد از جنگ خوب شد و روابط در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود داشت.

ادامه دارد…

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.