صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / شینزو آبه: موضع توکیو درباره معاهده صلح با روسیه تغییر نکرده است
شینزو آبه: موضع توکیو درباره معاهده صلح با روسیه تغییر نکرده است

شینزو آبه: موضع توکیو درباره معاهده صلح با روسیه تغییر نکرده است

نخست‌وزیر ژاپن تاکید کرد که حامی حل و فصل اختلافات ارضی با روسیه و امضای یک معاهده صلح پس از آن است.

شینزو آبه

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری تاس، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن امروز دوشنبه در جلسه پارلمان گفت، دولت ژاپن موضعش را درباره معاهده صلح با روسیه تغییر نداده است و توکیو معتقد است پس از حل و فصل مساله جزایر کوریل باید چنین توافقی به امضا برسد.  
او در پاسخ به پرسش یک نماینده حزب حاکم لیبرال دموکراتیک تاکید کرد: ما طرفدار حل این مساله ارضی با روسیه و امضای معاهده صلحی با آنها پس از آن هستیم. موضع ما درباره این مساله همچنان بدون تغییر باقی مانده است. همزمان، من حامی یک رویکرد جدید در قبال مذاکرات با روسیه هستم. ما نباید فقط به تاریخ بچسبیم. این ضرورت وجود دارد که ما به دنبال یک راهکار مشترک پذیرفته‌شده با نگاهی به آینده باشیم.

روسیه و ژاپن از اواسط قرن بیستم برای امضای یک معاهده صلح مذاکراتی را آغاز کرده‌اند. اصلی‌ترین مانع در دستیابی به این هدف مساله مالکیت جزایر کوریل است. در پایان جنگ جهانی دوم، جزایر کوریل تحت حاکمیت شوروی درآمد. با این حال، مالکیت برخی از این جزایر از جمله هابومای، شیکوتان، کوناشیر و ایتوروپ از سوی ژاپن به چالش کشیده شد. مسکو بارها تاکید کرده است که تردیدی بر حاکمیت روسیه بر این جزایر وجود ندارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در نشست ۱۴ نوامبر در سنگاپور توافق کردند تا رایزنی‌های دو طرف برای امضای یک معاهده صلح بر پایه اعلامیه مشترک ۱۹ اکتبر ۱۹۵۶ افزایش یابد. اعلامیه مذکور بر وضعیت جنگی میان دو کشور پایان داد. پس از آن دو کشور روابط دیپلماتیک و کنسولی را از سر گرفتند اما هیچ معاهده صلحی تاکنون به امضا نرسیده است.

انتهای پیام   

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.