صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / بورس کانال ۱۷۰ هزار واحدی را از دست داد
بورس کانال ۱۷۰ هزار واحدی را از دست داد

بورس کانال ۱۷۰ هزار واحدی را از دست داد

شاخص بورس امروز (دوشنبه) تحت تاثیر فشار شدید فروش، با افت چهار هزار و 789 پله ای به رقم 166 هزار و 463 واحدی سقوط کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، شاخص بورس امروز (دوشنبه) تحت تاثیر فشار شدید فروش، با افت چهار هزار و ۷۸۹ پله ای به رقم ۱۶۶ هزار و ۴۶۳ واحدی سقوط کرد.
افت شدید بهای نفت که به سقوط به کانال ۶۰ دلاری منجر شد، کاهش بهای ارز و نگرانی از وضعیت صادرات شرکت ها سبب شده است در روزهای اخیر فضای منفی بر روند معاملات بازار بورس چیره شود.
بازار بورس ایران، با نرخ ارز و بهای نفت ارتباط مستقیم دارد؛ به طوری که رشد قیمت ارز و نفت در بازارهای جهانی شرکت های مرتبط با آنها را که سهم زیادی از بازار سرمایه کشورمان دارند تحت تاثیر قرار داده و شاخص بورس را افزایش می دهد و برعکس.
روند کاهشی بهای ارز و همچنین افت شدید قیمت نفت در روزهای اخیر باعث ایجاد تردید در تداوم سودآوری شرکت های ارزمحور بازار سرمایه مانند شرکت های پالایشی، پتروشیمی، معدنی و فلزی شده است.

** افت دسته جمعی شاخص های اصلی بازار سرمایه
در معاملات امروز یک میلیارد و ۴۱۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال در ۱۲۲ هزار و ۸۴۰ نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک هزار و ۳۹۴ واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۵۰۸ واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۳۵۸ واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور چهار هزار و ۹۵۶ واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور سه هزار و ۷۶۰ واحد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز هشت هزار و ۴۱۷ واحد پایین آمد.
در معاملات امروز نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، پارس (پتروشیمی پارس)، پارسان (نفت وگاز پارسیان)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین) با افت خود بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند؛ در مقابل، همراه (ارتباطات سیار) بیشترین تاثیر مثبت را داشت.

** برترین صنایع بورسی
گروه فراورده های نفتی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۱۰۲ میلیون سهم به ارزش ۷۹۶ میلیارد ریال دادوستد شد. گروه شیمیایی به ارزش ۷۲۱ میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش ۵۹۸ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
گروه کانی های فلزی با دادوستدی به ارزش ۴۶۳ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه بانک نیز با معاملاتی به ارزش ۳۹۱ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

** عقبگرد فرابورس
شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۶۳ واحد افت کرد و در جایگاه یک هزار و ۸۰۰ واحدی قرار گرفت. در بازار فرابورس، بیش از ۶۵۰ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و ۳۵۱ میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، کگهر ((سنگ آهن گهر زمین) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشته و آن را کاهش دادند.
در پایان معاملات امروز، عرضه اولیه سهام شرکت صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا) در فرابورس انجام شد.

همچنین مطالعه کنید:

شرایط عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس

به گزارش کسب و کار نیوز ، سازمان خصوصی سازی  در ۲ اطلاعیه جداگانه قیمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.