صفحه اصلی / اسلایدر / نان در مسیر گرانی خودسرانه
نان در مسیر گرانی خودسرانه

هيچ‌گونه مجوزي براي افزايش قيمت نان در تهران داده نشده است

نان در مسیر گرانی خودسرانه

در حالي كه اتحاديه نانوايان هرگونه افزايش قيمت نان را تكذيب مي‌كند، برخي از نانوايان سطح شهر تهران در سايه عدم نظارت، خودسرانه اقدام به افزايش قيمت نان كرده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز مشاهدات حاکی از این است که برخی از نانوایی‌ها قیمت نان لواش را از ۲۱۰ تومان به ۲۵۰ تومان افزایش داده‌اند و نان تافتون آزاد هم در بعضی نانوایی‌ها از ۶۰۰ به ۸۰۰ تومان رسیده است. در حالی که وقتی از نانوا پرسیده‌ایم، این واحد نانوایی آرد دولتی دریافت می‌کرده و نانوایی آزادپز با آرد نرخ آزاد نبوده است.
ادعای این نانوایان برای افزایش قیمت نان این بود که قیمت آرد گران شده است و دیگر با قیمت قبلی، پخت نان برای آنها صرفه ندارد. افزایش قیمت نان بدون هیچ تغییری در کیفیت یا اندازه نان صورت می‌گیرد. برخی نانوایی‌ها هم با افزودن اندکی کنجد به نان بربری یا سنگک آن را با قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان بیشتر می‌فروشند.

نان رسما گران نشده است
رئیس اتاق اصناف ایران در این رابطه گفت: هیچ‌گونه مجوزی برای افزایش قیمت ۲۰ درصدی نان در تهران صادر نشده است و با متخلفان برخورد تعزیراتی و صنفی خواهد شد. علی فاضلی درباره خبر افزایش ۲۰ درصدی نرخ نان در تهران اظهار کرد: حدود ۳ سال است که به‌صورت رسمی و غیررسمی بحث افزایش قیمت نان مطرح است و ما پیشنهاد افزایش قیمت ۲۵ درصدی آن را ارائه و در ستاد تنظیم بازار مطرح کردیم. وی افزود: استدلال ما این بود که افزایش قیمت به‌خاطر افزایش دستمزدها، حامل‌های انرژی و نرخ خدمات است. از طرفی وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد، افزایش قیمت خودش را در بخش‌های مختلف از جمله نان نشان می‌دهد. رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: با وجود همه این موارد، با توجه به وضعیت جاری تصمیم بر این شد که هیچ‌گونه افزایش قیمت در نان صورت نگیرد. به همین دلیل بسته دومی به دولت ارائه شد تا با عدم افزایش قیمت نان، هزینه‌های آن را بنگاه‌ها نپردازند؛ بر این اساس به دولت پیشنهاد شد تا در موضوعات بیمه، حامل‌های انرژی و مالیات، دولت مساعدت لازم را با نانوایان داشته باشد.
وی تصریح کرد: به دولت گفتیم «اگر قرار نیست به نانوایان یارانه دهید حداقل افزایش هزینه‌های آنها را اعمال نکنید»، اما با وجود گذشت ۹ ماه هنوز محقق نشده و قرار است این اتفاق بیفتد. فاضلی گفت: ستاد تنظیم بازار در استان‌ها اختیار افزایش قیمت را به استان داده است تا در صورت صلاحدید، این کار را انجام دهند؛ اما در تهران هیچ‌گونه مجوزی برای افزایش قیمت نان داده نشده است تا اینکه ستاد تنظیم بازار در این باره تصمیم‌گیری کند. وی اظهار داشت: کسانی که بدون تصمیم ستاد تنظیم بازار و ابلاغ اتاق اصناف اقدام به افزایش قیمت نان کنند، متخلف‌اند و با آنها برخورد تعزیراتی و
صنفی می‌شود.

دولت برای ثبات قیمت نان نباید دست در جیب نانوایان کند
اما از سوی دیگر عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت‌گذاری کنونی نان با هیچ حساب و کتابی سازگار نیست، دولت در بحث نان می‌خواهد مردم را راضی نگه دارد؛ اما این کار به قیمت برداشت از جیب نانواست. احمد امیرآبادی با اشاره به مشکلات نانوایان اظهار کرد: به عنوان نماینده مجلس پاسخ قانع‌کننده‌ای در قبال این مشکلات ندارم. مجلس حق تصویب قانونی را ندارد که بار مالی برای دولت داشته باشد. وی ادامه داد: قیمت‌گذاری کنونی نان با هیچ حساب و کتابی سازگار نیست، دولت در بحث نان می‌خواهد مردم را راضی نگه دارد.عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: چیزی که یک فرد بازنشسته از صندوق بازنشستگی می‌گیرد، حقوق نیست، بلکه سهم و اندوخته او است، اینکه صندوق‌های بازنشستگی به صورت سیاسی و بد اداره می‌شود، ربطی به بازنشستگان ندارد. امیرآبادی تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را طرفدار دولت دانست و تصریح کرد: همه باید به دولت کمک کنیم؛ اما نباید این حمایت به گونه‌ای باشد که به مردم ضربه بخورد. وی ادامه داد: دولت از چند سال پیش تاکنون اجازه افزایش قیمت نان را نداده است، در حالی که هزینه کارگر، آب، گاز و برق بالا رفته است. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: به دنبال جلوگیری از افزایش قیمت برق و گاز برای واحدهای نانوایی در بودجه سال آینده هستیم تا فشار کمتری به نانوایان وارد شود. امیرآبادی بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را ۶۰ هزار میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: دولت‌ها در دوره‌های مختلف به صندوق تامین اجتماعی دست‌درازی کردند؛ در حالی که اموال سازمان تامین اجتماعی اموال کارگران کشور است. وی ادامه داد: افزایش قیمت نان در حوزه اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست، اگر دولت به دنبال ثبات قیمت نان است، باید هزینه‌های آن را پرداخت کند، نه اینکه به دنبال برداشت از جیب نانوایان باشد. عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید نظارت مجلس بر عملکرد دولت بالا برود، دولت مدعی است که بابت افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قالب طرح هدفمندی یارانه، درآمد اضافه‌ای ندارد که این مساله را در مجلس قبول نداریم.

هزینه‌های سرسام‌آور نانوایان
اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی
در شرایطی قرار داریم که هزینه‌های نانوایی‌ها افزایش بسیاری داشته و ادامه کار را مشکل‌ساز کرده است. با توجه به گرانی آرد و سایر اقلام مورد نیاز نانوایان افزایش قیمت نان تا ۱۰ درصد در شرایط کنونی هم نمی‌تواند هزینه‌های سرسام‌آور نانوایان را جبران کند. خود نانوایی‌ها هم سال‌ها با همان نرخی که تصویب شده، نان را تولید می‌کردند و به دست مردم می‌رساندند، اما امروز شرایط برای تمام اصناف فرق کرده و نانوایی‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. نانوایی‌ها برای جبران افزایش هزینه‌های خود به افزایش قیمت نان یا تسهیلاتی غیر از این نیاز دارند. باید برای این صنف چاره‌ای اندیشیده شود؛ در غیر این صورت ادامه فعالیت با مشکل روبه‌رو خواهد شد.
درست است که نان از اقلام ضروری و مورد نیاز مردم است، اما در شرایط کنونی بسیاری از نانوایان در تامین هزینه‌های جاری خود هم با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند که برطرف کردن این مشکلات ضرورت دارد. دولت باید برای جبران هزینه‌های نانوایان فکر و چاره‌ای اساسی بیندیشد؛ چراکه هزینه‌های نانوایان نسبت به ۶ ماه قبل دو برابر شده و به همین دلیل برخی نانوایی‌ها تعطیل شده‌اند و در اکثر موارد تعدیل نیروصورت گرفته است.

مجبور هستیم برای جبران هزینه‌ها، قیمت‌ها را افزایش دهیم
علی برومند، نانوا
مشکلات نانوایی‌ها آنقدر زیاد و غیرقابل حل شده که هر چقدر کمتر درباره آنها صحبت شود، بهتر است. مشکلات‌مان را بارها و در مصاحبه‌ها و بازرسی‌ها و جلسات مطرح کرده‌ایم؛ اما تا به امروز گوش شنوایی برای ما وجود نداشته است. مشکلات نانوایی‌ها آنقدر واضح و روشن است که دیگر نیازی به مطرح کردن‌شان نیست. نانوا هم انسان است و در این اوضاع اقتصادی نامناسب زندگی می‌کند. اگر اقتصاد برای دیگر مردم خراب است، برای نانوایی‌ها هم همین اتفاق افتاده و آنها هم جزئی از همین مردم هستند. نمی‌توان به بهانه اینکه نان قوت غالب مردم است، این قشر را نادیده بگیریم و نسبت به مشکلات و افزایش هزینه‌های‌شان، بی‌تفاوتی را پیشه کنیم.
افزایش هزینه‌ها داد نانوایی‌ها را درآورده است و هرچه این فریاد بلندتر می‌شود، کمتر مسئولی به آن واکنش نشان می‌دهد. هرساله با مصوبه دولت، افزایش دستمزد کارگران را شاهد هستیم و در مقابل کارگران نانوایی نیز اگرچه همین افزایش دستمزد را از ابتدایی‌ترین روزهای سال جدید انتظار داشتند، به دلیل اینکه کار سخت‌تری دارند و مجبورند ساعات بیشتری از شبانه‌روز را به کار مشغول باشند، دستمزد بیشتری طلب می‌کنند؛ اما امروز همان دستمزدی که حق‌شان است را هم با مشکلات فراوان به دست‌شان می‌رسانیم. اگر نانوایی اقدام به گرانی نان کرده، بدانید دیگر چاره‌ای برایش وجود نداشته است. در اکثر نانوایی‌ها، عذرشاگرد نانوایی را خواسته‌اند و خود نانوا تمام کارها را انجام می‌دهد؛ چون دیگر با این هزینه‌ها امکان ندارد بخواهید شاگرد داشته باشید. بنابراین بدانید ما مجبور هستیم برای جبران هزینه‌های خود قیمت‌ها را افزایش دهیم؛ اما همین که مبادرت به افزایش قیمت می‌کنیم، با تعزیرات مواجه می‌شویم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.