ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز کمفروشی کالاها و محصولات تولیدی در کشور موضوع تازهای نیست؛ اما حداقل در رابطه با خودروسازان و حذف برخی از امکانات خودرو اتفاق عجیبی است. از آنجایی که خواسته قطعهسازان مبنی بر واقعیسازی قیمت خودرو هنوز محقق نشده است، برخی از خودروسازان امکانات خودرو را به صورت جداگانه به مشتریان میفروشند تا بلکه با این کار قیمت خودرو را متناسب با رشد هزینه تامین قطعات، متعادل سازند. به گفته آنها، این کار مانع افزایش قیمت خودرو شده و در حال حاضر نقطه امید آنها برای ادامه تولید خودرو است، در حالی که این اقدام کیفیت خودرو که طی سالهای اخیر مهمترین انتقاد وارده به خودروسازان است را بهشدت پایین میآورد.
صنعت خودرو یک صنعت کاملا وابسته به واردات است و تاثیر این امر با آغاز تحریمها و افزایش چند برابری قیمت خودرو دیده شده است. حتی برخی از کارشناسان پیشبینی میکنند با ادامه فشار تحریمها و عدم چارهجویی برای حل مشکلات خودروسازان، تولید برخی از خودروها بهطور کلی متوقف شود که البته توقف تولید برخی از خودروها و مشکلات خودروسازان در تحویل خودروهای پیشفروششده، این موضوع را نشان میدهد. قطعهسازان با توجه به افزایش چند برابری قیمتها خواهان واقعیسازی قیمت خودرو هستند؛ اما در طرف مقابل مردم توان خرید خودرو که در حال حاضر بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده است را ندارند.
براساس گزارشهای موجود، حذف ضبط صوت و زه ضربهگیر بدنه پراید و فروش جداگانه آنها به عنوان «آپشن»، از آشکارترین این موارد است. ایرانخودرو نیز ضبط صوت خودروهای پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ را برداشته است. خودروی سمند الایکس که برای رینگ اسپرت بودن و سیستم سخنگوی عیبیاب محبوب بود، دیگر هیچیک از این امکانات را ندارد؛ فقط رینگ اسپرت در بازار دو میلیون تومان به فروش میرسد.
خودروسازان ایرانی کاهش امکانات (آپشن) خودروها را تمهیدی برای افزایش ندادن بیش از حد قیمتها میدانند. از نظر مشتریان، قیمت کارخانه هم برای این کیفیت خودروها زیاد است، چه رسد به بازار آزاد. در مواردی هم قیمتها بیسروصدا افزایش یافته است. به عنوان مثال، قیمت وانت پراید با پراید سواری یکی شده است.
خودروسازان در حق مشتریان اجحاف میکنند
حسن کریمیسنجری، کارشناس خودرو
در اینکه صنعت خودرو به دلیل اصلاح نشدن قیمت فروش دارای مشکلات فراوانی است، شکی نیست؛ اما فروش جداگانه برخی امکانات خودرو به دلیل سابقه بدی که برای آنها به جای میگذارد، در نهایت به ضرر خود خودروسازان منجر میشود. لازم است که مسئولان این حوزه هرچه سریعتر روند قیمتگذاری دستوری را اصلاح کرده و قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک شود تا معضلات حل و فصل شود.
شرکتهای خودروسازی به دلیل رشد چند برابری هزینهها و محدودیت واردات، با مشکلات زیادی برای تامین برخی قطعات مواجه هستند و این موضوع به دلیل قیمتگذاری دستوری است؛ ولی به نظر میرسد فروش جداگانه ضبط صوت و ضربهگیر نه تنها مشکل فروش صنعت خودرو را حل نکند، بلکه سابقه بدی برای خودروسازان به همراه داشته باشد که در نهایت کارنامه کیفیت صنعت خودروسازی داخلی را زیر سوال ببرد. ضمن اینکه این امکانات قیمت بالایی ندارد تا فروش آنها به عنوان آپشن به صورت جداگانه سودی برای خودروسازان داشته باشد. گرچه این اقدام تلاش خودروسازان برای جبران افزایش هزینههای تمامشده خودرو است؛ اما در نهایت به بیکیفیتتر شدن خودروهای داخلی منجر میشود و نوعی اجحاف در حق مشتری است که هرچه سریعتر در اصلاح فرایند قیمتگذاری دستوری خودرو باید به آن رسیدگی کرد. همچنین واقعی شدن قیمت خودرو و کاهش فاصله قیمت آن در کارخانه با بازار یکی دیگر از اقدامات موثر در عرضه خودرو است که مانع از کمکاریها یا حذف برخی از امکانات طی تولید خودرو میشود و در ضمن دست سودجویان را از عرضه خودرو کوتاه میکند که خود گام موثری در موضوع فروش خودرو است وگرنه حذف امکانات خودرو در هر صورت به فروش خودروسازان و جبران هزینههای آنها کمکی نخواهد کرد.
این کارها عملا ظلم به مصرف کننده واقعی است و باید جلوی این قضیه گرفته شود .