صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / از انتشار نمایشنامه مصطفی مستور تا اکران مستند شاهدان پوتین
از انتشار نمایشنامه مصطفی مستور تا اکران مستند شاهدان پوتین

کوتاه با فرهنگ و هنر ؛

از انتشار نمایشنامه مصطفی مستور تا اکران مستند شاهدان پوتین

همزمان با گذری کوتاه در لابه‌لای اخبار حوزه فرهنگ و هنر، رویدادهایی چون انتشار نمایشنامه «پیاده‌روی در ماه» به قلم مصطفی مستور که او را بیشتر به عنوان یک رمان‌نویس می‌شناسیم و اکران مستند سیاسی «شاهدان پدتین» اثر ویتالی مانسکی، به چشم می‌آید.

به گزارش کسب و کار نیوز، نمایشنامه «پیاده‌روی در ماه» نوشته مصطفی مستور توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است.
آخرین کتابی که نشر چشمه پیش از این از مستور چاپ کرد، رمان «عشق و چیزهای دیگر» بود که اواسط زمستان سال گذشته چاپ شده و تا اسفند ۹۶ به چاپ چهارم رسید.
«عشق و چیزهای دیگر» داستان عاشقی یک پسر جوان و چگونگی رسیدن به معشوق را روایت می‌کند و یازدهمین کتابی است که چشمه از مستور چاپ کرده است. دوازدهمین کتاب این نویسنده که کمتر در حوزه ادبیات نمایشی قلم زده و بیشتر آثارش به حوزه ادبیات داستانی باز می‌گردد به عنوان بیست و هفتمین کتاب مجموعه «تئاتر» این ناشر به چاپ رسیده است.
صحنه این نمایشنامه یک کافه کوچک است و شخصیت‌ها با توجه به میزشان در این کافه معرفی شده‌اند. به این ترتیب کافه مذکور، ۵ میز دارد که شخصیت‌هایشان این‌چنین هستند: میز اول: سیامک ۳۲ ساله، هاله ۲۳ ساله و کیانوش ۲۷ ساله. میز دوم: شیوا ۳۳ ساله، مینو ۳۵ ساله و فرشته ۲۵ ساله. میز سوم: باغ‌آبادی ۴۸ ساله، سیروس ۳۲ ساله و گلپا ۵۸ ساله. میز چهارم: ترانه ۲۳ ساله، مانی ۲۶ ساله، بهمن ۳۰ ساله و فرزانه ۲۸ ساله. میز پنجم: مازیار ۳۰ ساله و رضا ۴۳ ساله.
این نمایشنامه با ۳۷ صفحه قطع پالتویی، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده است.

** مستند سیاسی مانسکی در سینما حقیقت

فیلم مستند «شاهدان پوتین» ساخته ویتالی مانسکی در دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به نمایش درمی‌آید.
در خلاصه موضوع این فیلم مستند ۱۰۲ دقیقه‌ای که تولید سال ۲۰۱۸ کشور روسیه است، آمده: «وقایع فیلم از ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ آغاز می‌شود؛ ‌وقتی روسیه با رئیس‌جمهور جدیدش ولادیمیر پوتین روبه‌رو می‌شود. فیلم بر اساس شهادت‌های بی‌نظیر و ثبت‌شده‌ای از دلایل و عواقب حقیقی عملیات جانشین ساخته شده است؛ عملیاتی که در نتیجه‌اش روسیه به دست رئیس‌جمهوری افتاد که هنوز بر کشور حکمرانی می‌کند. چهره‌های فیلم میخائیل گورباچف،‌ بوریس یلتسین، ‌ولادیمیر پوتین و ملت روسیه‌اند که مثل همیشه شاهد خاموشی بر سرنوشت خود است…»
ویتالی مانسکی مستندساز ۵۴ ساله اهل کشور اوکراین است. طلوع/غروب:‌ دالایی لامای چهاردهم (۲۰۰۸)، وطن یا مرگ (۲۰۱۱)، خط لوله (۲۰۱۳)، زیر آفتاب (۲۰۱۵) و روابط نزدیک (۲۰۱۶) از دیگر آثار این مستندساز است.
دو سال پیش، مستند «زیر آفتاب وی» که در کشور کره‌شمالی ساخته شده، برنده جایزه ویژه هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده بود.
دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.
فراهنگ**۹۲۶۶** ۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.