صفحه اصلی / سرخط خبرها / ۶۰ هزار نفر از نمایشگاه صنایع دستی در زاهدان دیدن کردند
۶۰ هزار نفر از نمایشگاه صنایع دستی در زاهدان دیدن کردند

۶۰ هزار نفر از نمایشگاه صنایع دستی در زاهدان دیدن کردند

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: نهمین نمایشگاه صنایع دستی کشور در زاهدان با استقبال افزون بر 60 هزار نفر از شهروندان این استان روبه رو شد.

علیرضا جلالزایی اظهار داشت: این نمایشگاه از ۲۸ آبان تا دوم آذر در قالب ۱۵۸ غرفه شامل ۹۰ غرفه مربوط به استان های سراسر کشور و ۶۰ غرفه متعلق به فعالان حوزه صنایع دستی سیستان و بلوچستان در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی زاهدان برپا شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: اختصاص ۱۳ غرفه به روستاها و شهرهای سراسر کشور که در فهرست آثار ملی ثبت شده اند برای نخستین بار در این نمایشگاه و اجرای موسیقی استان های مختلف از جمله برنامه های جنبی این نمایشگاه بود که با استقبال کم نظیر علاقه مندان این حوزه روبه رور شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین برای نخستین بار با هماهنگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی برنامه عصر خانواده شبکه ۲ سیما در سه نوبت به پخش زنده از این نمایشگاه اختصاص داشت.
وی افزود: استقبال از محصولات عرضه شده در نهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی به حدی بود که بسیاری از غرفه ها در نخستین روزها تمامی محصولات خود را به فروش رساندند.
جلالزایی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ هزار فعال حوزه صنایع دستی در سیستان و بلوچستان شناسایی شده اند افزود: سوزن دوزی، سکه دوزی و حصیر بافی بلوچستان، سفال کلپورگان سراوان، سفال هلونچکان نیکشهر، سفال کوهمیتک سرباز، خُلَک بافی، گلیم بافی، سیاه دوزی، صنایع دستی دریایی، پارچه بافی سنتی(جومه بافی)، کارت بافی(نوار بافی) تسبیح سازی، زیورآلات سنتی، خامه دوزی سیستان، لباس های محلی، یزدبافی و آهنگری از جمله رشته های صنایع دستی این استان است.
به گزارش ایرنا صنایع دستی یا صنعت دست در زمره خلاقیت و هنر قرار دارد و فعالیت صنایع دستی در هر دیار نشاندهنده خلاقیت و هنر ذهنی مردم آن منطقه است.
صنایع دستی نمودی از نوع زندگی و فرهنگ هر جامعه است که عموما بسیاری از این نوع فعالیت ها دست به دست از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.
از آنجایی که صنایع دستی در نگاهی اساسی رنگ و بویی قومی و منطقه ای دارد، مواد اولیه ساخت آن نیز بیشتر مواد موجود در طبیعت اطراف هر منطقه است.
سیستان و بلوچستان با تنوع جغرافیایی خاص و کثرت اقوام و مذاهب، نمود زیبایی از گنج های صنایع دستی است به طوری که شمال آن با آب و هوای گرم و خشک، مرکز با کوهستانی بودن و مناطق جنوبی استان با توجه به گرما و شرجی هوا هر یک صنایع دستی مخصوص به خود را دارند و برخی از این هنر و خلاقیت زنان و مردان بلوچ و سیستانی از شهرت جهانی برخوردارند.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.