صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / بازتاب سخنان روحانی در رسانه‌های انگلیسی زبان

بازتاب سخنان روحانی در رسانه‌های انگلیسی زبان

رئیس جمهور کشورمان در سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه بیگانه‌اتکایی از بزرگترین اشتباهات تاریخ است، خواستار اتحاد مسلمانان در برابر آمریکا شد. این سخنان وی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته است.

افتتاحیه سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

به گزارش کسب و کار نیوز، خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار بخش‌هایی از سخنان روحانی گزارش داد: رئیس جمهوری ایران روز شنبه (امروز) اسرائیل را یک غده سرطانی توصیف کرد که توسط کشورهای غربی برای پیشبرد اهدافشان در خاورمیانه ایجاد شده است.

آسوشیتدپرس  در ادامه گزارش داد: اگرچه سران ایران به‌طور مرتب اسرائیل را محکوم می‌کنند و خواهان نابودی آن هستند، اما حسن روحانی کمتر از چنین ادبیاتی استفاده می‌کند. وی در سخنرانی امروز خود گفت که یکی از پیامدهای شوم جنگ جهانی دوم ایجاد غده سرطانی رژیم صهیونیستی بوده است. روحانی در ادامه اسرائیل را یک رژیم جعلی توصیف کرد که توسط کشورهای غربی پدید آمده است.

رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از سخنرانی‌اش در افتتاحیه کنفرانس وحدت اسلامی به روابط نزدیک آمریکا با برخی از کشورهای مسلمان منطقه اشاره کرد و گفت که هدف از این کار محافظت از اسرائیل است. به نظر می‌آید که وی آشکارا به عربستان سعودی اشاره داشته است که دشمن منطقه‌ای ایران به شمار می‌آید.

روحانی همچنین تصریح کرد که ایران آماده دفاع از عربستان در برابر تروریسم و ابر قدرت‌هاست.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش خود از سخنرانی رییس جمهور را با تیتری از صحبت‌های وی شروع کرد که خواستار اتحاد امت اسلامی در برابر آمریکا شد.

بنابر گزارش رویترز، رئیس جمهوری ایران از مسلمانان سراسر جهان خواست تا به جای پهن کردن فرش قرمز مقابل جنایتکاران در برابر آمریکا متحد شوند. وی گفت: تسلیم شدن در برابر غرب و در راس آنها، آمریکا خیانت به دین ما و خیانت به نسل آینده این منطقه است.

روحانی افزود: ما باید بین این دو انتخاب کنیم؛ یا برای جنایتکاران تاریخ فرش قرمز پهن ‌کنیم؛ یا راه دیگر این است که با همه توان و با قدرت در برابر ظلم بایستیم و دست از دین، قرآن و پیامبرمان برنداریم.

وی به‌طور روشن به عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره دارد که روابط نزدیکی با آمریکا دارند.

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنرانی روز شنبه خود برای دفاع از عربستان در برابر تروریسم و ابر قدرت‌ها اعلام آمادگی کرد و گفت که ایران، برای این کار از آنها ۴۵۰ میلیارد دلار پول دریافت نخواهد کرد.

روحانی در اینجا نیز به قراردادهای چندین میلیاردی میان واشنگتن و ریاض اشاره دارد.

روزنامه‌های نیویورک تایمز، واشنگتن پست، اوتاوا سیتیزن و همچنین رسانه‌های صهیونیستی ازجمله روزنامه اورشلیم پست و هاآراتص بخش‌های مشابهی از این سخنان روحانی در میان جمع گسترده‌ای از نمایندگان کشورهای جهان اسلام را منتشر کردند که در آن تاکید کرد رژیم صهیونیستی یک غده سرطانی برآمده از سیاست‌های غرب در منطقه است.

علاوه‌براین، شبکه الجزیره گزارش داد: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز شنبه در اظهاراتی نادر اسرائیل را یک رژیم جعلی توصیف کرد که توسط قدرت‌های غربی ایجاد شده است. وی در ادامه اسرائیل را یک غده سرطانی خواند و خواستار اتحاد مسلمانان در برابر آمریکا شد.

روحانی که در کنفرانس وحدت اسلامی در تهران سخنرانی می‌کرد همچنین تاکید کرد که تسلیم شدن در برابر غرب و در راس آن، آمریکا خیانت به دین اسلام و آیندگان در این منطقه است.

شبکه آلمانی دویچه وله نیز در گزارشی با موضوع سخنرانی امروز رییس جمهور تصریح کرد: رئیس جمهوری ایران روز شنبه بار دیگر آمریکا و اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد و پس از آنکه خواستار اتحاد امت اسلامی شد برای دفاع از مردم عربستان که دشمن منطقه‌ای ایران محسوب می‌شود اعلام آمادگی کرد.

در ادامه گزارش دویچه وله آمده است: اگرچه تهران و ریاض سال‌هاست که به دلایل سیاسی و مذهبی با یکدیگر اختلاف دارند و دشمن به شمار می‌آیند، روحانی خطاب به عربستانی‌ها گفت: ما شما را برادر خود می‌دانیم. ما مردم مکه و مدینه را برادران خود می‌دانیم. ما آماده‌ایم تا از منافع شما در برابر تروریسم، تهاجم  و ابرقدرت‌ها محافظت کنیم و برای این کار نه تحقیرتان می‌کنیم و نه پول دریافت می‌کنیم.

وی به قراردادهای تجاری میان آمریکا و عربستان اشاره دارد که ارزش چند صد میلیارد دلاری دارند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش اسرائیل را غده سرطانی توصیف کرد و گفت که رژیم تقلبی صهیونیستی توسط غرب و برای پیشبرد اهداف نها در خاورمیانه ایجاد شده است.

خبرگزاری اکسپرس، شبکه یورو نیوز، ان‌بی‌سی نیوز، پایگاه خبری اکسپرس تریبون، روزنامه‌های نیویورک پست و یدیعوت آحارونوت ازجمله دیگر رسانه‌هایی بودند که با انتشار اظهارات امروز حسن روحانی پوشش گسترده‌ای از این سخنرانی او ارائه دادند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.